Anonym skriver:
Problemet ligger mere i, at han ikke forstår vigtigheden af at deles om tingene. Jeg har foreslået at lave skema og dele tingene op, men han er typen som ikke vil kontrolleres på den måde.... Og det kan jeg også godt forstå på sin vis, problemet er bare at han tror jeg vil kontrollere ham hvor det i bund og grund mere handler om at få hverdagen til at fungere for os begge to.. For det er jo svært for ham at se problemet for han har det jo fedt nok, men han kan ikke se det fra min side, at det er frustrerende for mig at jeg skal ordne det hele...
Så det er ikke så meget en konkret løsning på hvordan vi deler det op, men mere hvordan jeg får ham til at forstå at man ikke bare kan overlade det hele til den ene part... Han kan ikke forstå at jeg ikke har overskud til at ordne vasketøj, støvsuge, gå med hunden, lave mad, handle ind hver dag efter arbejde, mens han bare sidder på sin flade så snart han kommer ind ad døren... Han gider jo heller ikke de ting og mener at når han kommer hjem så er han træt og har ret til bare at sidde og slappe af, men han tænker ikke lige over at jeg jo er ligeså træt...
Tak, den fik jeg også serveret.
Jeg fik nok. Jeg endte med at sige til ham, at det her liv holder jeg ikke til. Jeg er hverken hans hushjælp eller hans mor. Så hvis ikke han kunne finde ud af at gøre sin del, så jeg også en gang i mellem kunne sætte mig ned og slappe af, så skulle vi bare flytte fra hinanden. Så fik jeg både mindre arbejde, mindre sure miner og mere fritid.
I dag er vi så kommet så langt, at han siger tak for de ting jeg gør, og at han hjælper til, hvis jeg beder ham om det. Han tager sjældent et rengøringsinitiativ selv, men han har i hvert fald forstået, at hvis han skal holde på mig, så er han nødt til at tage det alvorligt, når jeg siger, at han må hjælpe til. Han har fået øjnene op for den arbejdsinsats, jeg faktisk gør. Men det tog lang tid at komme dertil.
Skemaet er ikke ment som en fordeling af, hvem der gør hvad, men en synliggøring af arbejdsfordelingen samt en enkel måde at holde styr på, hvad der faktisk bliver gjort/skal gøres.