Jeg synes ikke det lyder somom du er på vej mod en depression, for det er jeg absolut ikke og jeg kunne have skrevet dit indlæg.
Min søn græder ikke så meget, men jeg har haft de samme tanker som dig. Hvorfor ser han ikke på mig, hvorfor kan han pludre med sig selv og med faderen, men ikke med mig. Man bliver SÅ ked af ikke at få respons og man distancerer sig lidt fra barnet. Føler sig vraget - intet værd.
Jeg gik længe og troede, der var noget galt med min søn - googlede tidlige tegn på autisme og alt muligt. Troede jeg havde fejlet - og ikke havde inspireret HAM nok til at tage øjenkontakt (jvf. den udsendelse der var "eksperimentet" - noget med still face/stone face).
Men jeg fandt ud af, at jeg overreagerede.
Og så fik jeg fat i bogen Vidunderlige Uger, der beskriver de her tigerspring. Og nu giver det hele meget mere mening.
Du skal nemlig ikke regne med, at dit barn har det på samme måde hver dag. Humøret skifter. Og det kommer i nogle rimeligt afgrænsede perioder på nogle ret bestemte tidspunkter. Derudover kan der selvfølgelig være mavepine, tænder osv.
Jeg har ikke snakket med så mange, men jeg har gået og strikket en lille teori sammen om, at det med at have et vanskeligt barn også har noget at gøre med, hvilke krav man stiller.
Jeg har stort set siddet på sofaen i 7 uger nu. Min søn skal ammes længe, falder let i søvn ved brystet, sover kun ganske kort tid af gangen, begynder at græde 30 sekunder efter jeg har lagt ham i sengen, kan ikke bruge sut - bruger mit bryst som sut.
Hvis jeg nu tog "nej-hatten" på og insisterede på at holde på mig og mit, så ville han være vanskelig fordi jeg skulle være ved ham hele tiden. Så ville jeg brokke mig over at JEG først fik morgenmad kl. 11, måske måtte sluge min frokost mens han lå og skreg, kun kom i bad hver anden dag, sov minimalt om natten, lå dårligt osv.
Men hvis jeg tager "ja-hatten" på så kan jeg jo bare tænke at han har brug for denne nærhed, jeg kommer i sidste række. Hvis jeg bærer rundt på ham altid, hvis jeg sidder enormt mange timer og ammer, hvis jeg ligger mig dårligt i sengen, så han kan have mit bryst i sin mund - også selvom han ikke drikker - så er der ro -så er han glad, så er han tryg. Ja, hvis jeg tænker og føler fred med at gøre det sådan, så har jeg jo et nemt barn.
Denne "ofring" bliver ikke nemmere af, at man aldrig får noget retur, men tag det roligt. Det kommer igen. Jeg sørger for at smile - "tvinger" mig selv til at smile, måske kigger han lige et splitsekund og så skal han ikke se et "stone-face" og så synger jeg for ham. Så har vi ihvertfald kontakt indtil han er ovre hvad nu han kæmper med og har lyst til at se på mit ansigt igen. Og det har han så lige pludselig og så kan vi have en dejlig mor/søn hyggestund med gymnastik på puslebodet, sang, leg, pludren og grin.
Min søn er bare 7 uger. Der kommer en stormfuld periode i uge 12 og igen 14½-19½ uge. Andre kalder det tigerspring. Det udtryk bliver vist ikke brugt i bogen. Jeg har ihvertfald ikke set det endnu.
Håber du kan bruge mit svar.
Moms