Lorte økonomi!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2012

MinNoah

Og så må du tænke på det kun er en periode... Du skal jo ikke studere for evigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2012

Gaia

For mig lyder det til at i enten har sat jeres budget for lavt eller at der et eller andet sted på madkontoen ryger penge ud til ting som kunne undværes eller gøres billigere. Tænker i skal kigge kontoudtogene igennem, for at lokalisere hullet. Selvf. Er grønsager dyre, men altså prioritere hvilke grønsager det er vigtig at have den pågældende uge. Altså køb ikke for mange forskellige, men vælg måske tre slags i kan bruge i tre retter. Nogle gange må man gå på kompromis. Det er træls men et vilkår med de priser vi har idag. Derudover synes jeg I skal droppe konfirmationsopsparingen til bedre tider. Hvis du føler dig presset økonimisk er det nok bedre at vente med at spare op til en fest der først skal finde sted om 13-14 år. Meget kan være sket inden da. Måske I begge har godt betalte job? Anyway igen handler det om at prioritere hvad der er vigtig her og nu for at få økonomisk ro i sjælen. Synes også at det er vigtigere med studiebøgerne end opsparingen til konfirmationen. Et andet spartip kunne være at bage dit eget brød. Køb billigt mel i bilka har de tit tilbud på forskelligt slags mel til 9.95 stykket. Køb gær og så ellers baree gå igang med at bage morgenbrød, boller osv. Det er billigere end at købe morgenbrød/ brød og det er lækkere håber I sammen får ro på økonomien så du kan nyde en cola i ny og næ med god samvittighed.

Anmeld

25. januar 2012

Miin'Baby'Mus

Ja bliver lige nødt til at kommenterer igen, du siger i er overvægtige og skal tabe jer. Vi har samme problem her, vi spiser faktisk få grøntsager, vi spiser meget blomkål og gulerødder, og ellers så køber vi frugt... Jeg, som skrevet tidligere, elsker virkelig forskellige grøntsager, men det virker altså også selvom man kun får 2 slags, vi har tabt 10 kg indtil videre hver især, og ja som sagt, så får vi oftest kun gulerødder, blomkål og frugt..

Selvfølgelig køber jeg ind til salat engang imellem, men jeg syntes at du får det til at lyde som om du skal have 5 forskellige slags hver dag. Lad være med det! grøntsager er vigtige, men prioriter imellem grøntsagerne istedet for så..

Men det lyder da også lidt som om at du ikke vil spare så. Hvad er vigtigst - dine grøntsager eller det "luft" du gerne vil have i din økonomi?

Og som en anden siger, sig til din kæreste du ikke føler at du vil betale for de ting og så må i tage den derfra jo...

Anmeld

25. januar 2012

raca

det er billigere og lave fra bunden af...

hvis.. og der er et stor HVIS... for man skal følge årsidens grønt.. dvs masser af gode rodfrugter pt... og de ER altså billige..

skal jeg forstå jere mad buget sådan at i burde havde 3000kr til mad hver mdr.. og i er 3 personer pg det kun er til mad?

vi får økogrønt kasse.. i 3 ud af 4 uger...

jeg bager ALT brød selv.. vi spiser rugbrød eller havregrød eller gryn til morgenmad... gerne med frugt til..

vi spiser rugbrød til middag.. med dvs pålæg, gerne middagssrester.. men også køb... her køber vi færdig lavet..

til aftens mads.. får i oftes hakkekød.. indkøbt i store pakker også delt.. da vi kun var 3 til og spise var der 300g i pakkerne...  100g kød pr mand er rigeligt..

det samme med korteletter el. dvs 1 pr mand...

så har vi 1 kødfri dag om ugen  og 1 dag med grød eller suppe.. 

vi har aldrig sødedrikke.. ala juise og sodavand og saft.. (dvs kun i særligt tilfælde)

så jo jeg mener i overforbruger.. også selvom i vil lave fra bunden... hvis i har 3000kr til hver mand og i stedet bruger 5000-7000.. 

Anmeld

25. januar 2012

raca

Månelys skriver:

Tak for jeres svar.

Problemet er at kæresten ikke ser økonomien som et problem for han føler ikke han mangler noget og mener det er fint nok. Så han ser ingen grund til fx langsommere internet, mindre tvpakke eller lign. mit mobilabonnement kan ikke blive billigere end det er lige nu..

Det er ikke opsparingen der vælter budgettet, vi smider 100 over i alt på hver konto om måneden, så 100 kroner hver i alt...

Hvad mad angår kan jeg personligt VIRKELIG ikke lide optøede grøntsager.. synes det smager frygteligt og ulækkert. og det er SÅ super vigtigt for os at spise de grøntsager og den sunde mad for vi er begge overvægtige og i gangmed at tabe os. Så deter ikke en mulighed at leve afpasta og ketchup..

Puha, løsningen virker langt væk ikke? har virkelig setmin del afdet hele igennem, kan ikke spare 

nej... løsningen er ikke lang væk.. jeg forstår godt det er dyrt hvis i mener i skal havde salat nu.. og du syntes frysegrøsager smager grimt..

men pt er det let og billigt at få..

broccoli... de koster vist ca 8-15 for en buket den burde vare til 2 dage..

gullerødder koser ca 10-20 kr for 2 kg... der burde være til en hel uge..

der fås poser med friske rødbeder/jordskokker/persillerødder... der er 750 g i en sådan pose.. og koster oftes en 10er.. mener jeg..

hvidkål koster 10kr..

det er allesammen gode grove og billige grønsager.. og for omkring 100kr kan i få grønsager til en hel uge...

så jeg forstår ikke agumentet med at grønsagerne er for dyre..

Anmeld

25. januar 2012

Madam Blå

Månelys skriver:

Jeg må indrømme, at jeg begynder at være træt af det. Jeg trænger SÅDAN til et skud penge! Jeg har ikke en flad 50øre til mig selv nogensinde. Jeg har ikke et vildt behov for at shoppe, men bare lige kunne købe et stykke chokolade eller en cola for at hygge sig fx, den slags ville være rart!

Vi bor sammen og har adskilt økonomi men fællskonto til udgifter.. Men vi tjener cirka det samme, så vi sidder i samme position. har et barn på knap 4 måneder..

vi overforbruger ikke. laver madplan, handler billigt ind i rema.. jeg har et fornuftigt personligt budget..

men alligevel ender madkontoen ALTID i stort minus i slutningen af måneden, og så må vi jo dække underskuddet ind måneden efter, så vi pludselig skal overføre 2200 pr. mand i stedet for 1500. og det betyder noget for min økonomi!!!!

det er svært fordi det er vigtigt for os at spise sundt med mange grøntsager og selv lave maden fra bunden, og alle de ingredienser koster fandme kassen

vores barn får hvad hun har brug for, for vi sætter penge over på en konto hver måned til udgifter til hende. og har derudover både en børneopsparing og en konfirmationsopsparing til hende.

men jeg har ikke en gang nok til at lægge penge over på min opsparing som pt. har 600 kroner! og jeg SKAL have penge på den til at købe studiebøger!

Er ved at være kørt helt ned over det økonomiske og er desperat for at tjene nogle penge. Men jeg er på barsel og kan ikke have job, og når barslen slutter kan jeg heller ikke have fritidsjob fordi min kæreste arbejder lange dage, så jeg skal hente vores barn.

jeg har ingen kreative evner, så kan ikke lave noget jeg kan sælge.. har allerede su og sulån, men det løber ikke rundt.

hvad skal jeg dog gøre??  

Hvad med at hæve et beløb hver uge, og så er det det i har at gøre godt med? For hvis i bruger 4400 om måneden, så burde der være en hel del, der kan spares

Eller få jeres madkonto lavet om til en konto, der ikke kan gå i minus?

Hvis du virkelig vil spare, så kan man blive nødt til at spise frysegrønt, og selv bage sit brød, osv. Man kan have en fast kødfri dag, og en suppe-dag. Vi lever for mellem 500-700kr om ugen, afhængig af om vi skal købe bleer og nan, og vi lever også sundt og spiser frugt og grønt. Jeg er selv på skrump, og man kan sagtens spise sundt for få penge Køb altid årstidens grønt, og spis rugbrød til frokost, så kan man komme langt med pengene

I bund og grund handler det jo om prioriteringer Jeg vil simpelthen ikke bruge mere end 3000 om måneden på husholdning - så det gør jeg ikke. Jeg vil have råd til en cafe-tur, eller lign. i stedet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.