Lorte økonomi!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.624 visninger
15 svar
0 synes godt om
25. januar 2012

Månelys

Jeg må indrømme, at jeg begynder at være træt af det. Jeg trænger SÅDAN til et skud penge! Jeg har ikke en flad 50øre til mig selv nogensinde. Jeg har ikke et vildt behov for at shoppe, men bare lige kunne købe et stykke chokolade eller en cola for at hygge sig fx, den slags ville være rart!

Vi bor sammen og har adskilt økonomi men fællskonto til udgifter.. Men vi tjener cirka det samme, så vi sidder i samme position. har et barn på knap 4 måneder..

vi overforbruger ikke. laver madplan, handler billigt ind i rema.. jeg har et fornuftigt personligt budget..

men alligevel ender madkontoen ALTID i stort minus i slutningen af måneden, og så må vi jo dække underskuddet ind måneden efter, så vi pludselig skal overføre 2200 pr. mand i stedet for 1500. og det betyder noget for min økonomi!!!!

det er svært fordi det er vigtigt for os at spise sundt med mange grøntsager og selv lave maden fra bunden, og alle de ingredienser koster fandme kassen

vores barn får hvad hun har brug for, for vi sætter penge over på en konto hver måned til udgifter til hende. og har derudover både en børneopsparing og en konfirmationsopsparing til hende.

men jeg har ikke en gang nok til at lægge penge over på min opsparing som pt. har 600 kroner! og jeg SKAL have penge på den til at købe studiebøger!

Er ved at være kørt helt ned over det økonomiske og er desperat for at tjene nogle penge. Men jeg er på barsel og kan ikke have job, og når barslen slutter kan jeg heller ikke have fritidsjob fordi min kæreste arbejder lange dage, så jeg skal hente vores barn.

jeg har ingen kreative evner, så kan ikke lave noget jeg kan sælge.. har allerede su og sulån, men det løber ikke rundt.

hvad skal jeg dog gøre??  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2012

Bassemor<3

Hvis i plejer at flytte 1500 hver over til madkontoen, og i hver måned må dække et minus med 2200 fra hver. så synes jeg det lyder til at i "bare" er en måned "bagud" hvis man kan sige det sådan. 

Altså hvis de 2200 fra jer begge dækker underskudet helt hver måned, så synes jeg at i tage en måned hvor i sparer helt vildt så der IKKE kommer underskud, og så må madkontoen jo være god igen og i har 700 til jer hver igen ?

Eller er det mig der regner forkert ?  

Anmeld

25. januar 2012

Miin'Baby'Mus

Altså man kan ALTID spare, hvis det ikker på det ene så er det på det andet. Man må prioriterer..

Det der med at mad SKAL være lavet fra bunden er jo åbenbart en dårlig ide. Du skriver selv at det koster kassen, og så er det vel lige meget om du handler i Rema eller ej? Slvfølgelig kan du lave nogle ting fra bunden, men måske du skulle vælge nogle ting du vil lave fra bunden og så sige at resten ikke skal laves fra bunden fordi det er for dyrt.

Nu kender jeg ikke til jeres forbrug, men man kan skrue ned for internethastighed, man kan dæmpe ens mobilforbrug (mit er f.eks. 99 kr/md), finde en mindre tv-pakke (vi har selv lige skåret ned, ærgeligt at manden ikke kan se bold mere, men det var åndssvagt at betale 1500 kr for forbold - han var enig), Desuden gør det jo heller ikke noget engang imellem at spise pasta, man behøver jo ikke varm mad fra bunden hver dag, der er så mange ting man kan gøre billigere end man lige tror.

Jeg er selv ellevild med grøntsager, jo flere jo bedre og det er rigtid dyrt, specielt efter at priserne er blevet skudt i vejret, så må jeg jo igen prioriterer

Det handler alt sammen om prioriteter, man kan ALTID spar et eller andet sted hvis der er noget andet man gerne vil have.. Og efter noget tid bliver det jo en vanesag..

Anmeld

25. januar 2012

LR85

Hvad med for en periode a slække bare lidt på sundheden. Købe frysegrøntsager i stedet for friske, og lign? 

Og måske har i regnet for lidt ud til madkontoen og derfor bliver uheldigt overrasket. 

Kan godt forstå dig. Sådan noget økonomi kan tage alle ens kræfter. Synes ellers i lyder fantastisk fornuftigt, vær stolt a det  

Anmeld

25. januar 2012

Ciss

Månelys skriver:

Jeg må indrømme, at jeg begynder at være træt af det. Jeg trænger SÅDAN til et skud penge! Jeg har ikke en flad 50øre til mig selv nogensinde. Jeg har ikke et vildt behov for at shoppe, men bare lige kunne købe et stykke chokolade eller en cola for at hygge sig fx, den slags ville være rart!

Vi bor sammen og har adskilt økonomi men fællskonto til udgifter.. Men vi tjener cirka det samme, så vi sidder i samme position. har et barn på knap 4 måneder..

vi overforbruger ikke. laver madplan, handler billigt ind i rema.. jeg har et fornuftigt personligt budget..

men alligevel ender madkontoen ALTID i stort minus i slutningen af måneden, og så må vi jo dække underskuddet ind måneden efter, så vi pludselig skal overføre 2200 pr. mand i stedet for 1500. og det betyder noget for min økonomi!!!!

det er svært fordi det er vigtigt for os at spise sundt med mange grøntsager og selv lave maden fra bunden, og alle de ingredienser koster fandme kassen

vores barn får hvad hun har brug for, for vi sætter penge over på en konto hver måned til udgifter til hende. og har derudover både en børneopsparing og en konfirmationsopsparing til hende.

men jeg har ikke en gang nok til at lægge penge over på min opsparing som pt. har 600 kroner! og jeg SKAL have penge på den til at købe studiebøger!

Er ved at være kørt helt ned over det økonomiske og er desperat for at tjene nogle penge. Men jeg er på barsel og kan ikke have job, og når barslen slutter kan jeg heller ikke have fritidsjob fordi min kæreste arbejder lange dage, så jeg skal hente vores barn.

jeg har ingen kreative evner, så kan ikke lave noget jeg kan sælge.. har allerede su og sulån, men det løber ikke rundt.

hvad skal jeg dog gøre??  

Nej, det er virkelig ikke nemt at have det sådan i længere tid. Og synes selv, at det er utrolig frustrerende, når man ikke har penge til de sunde råvarer, frugt og grønt, som man skulle ønske.

Var selv en periode inde på tanken om at forsøge som avisbud el lign. for at få en ekstraindtækt. Men de arbejdstider var ikke forenlige med min mands og børnepasningen. Så det blev med tanken.

Ellers kender jeg en, som har tjent lidt ved at lave kryds-og-tværs. Men det er hun også lynende god til.... Tror ikke, jeg selv ville have samme held.

Ved også om en, som lavede middag til nabofamilien en del dage i ugen, fordi de voksne kom sent hjem fra arbejde. (Hun lavede vel det samme, som de selv skulle have). Man kan vel ikke få den store indtægt af den slags, men lidt måske?

Bor I så I kan have køkkenhave? Det kan jo hjælpe lidt med grøntsagsudgifterne....

Jeg håber, det snart retter sig.

Anmeld

25. januar 2012

Silas&Mille

Det første jeg tænker er: så må I ændre på jeres spisevaner, så det bliver billigere at handle ind.

Man kan sagtens leve sundt med fx frysegrønt.

Ellers må man kigge økonomien grundigt efter i sømmene og se hvor man ellers kan spare.

Anmeld

25. januar 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Jeg tænker lidt - jeres datter er kun et par måneder. Kan I ikke vente et par år med at spare op til konfirmationen og så have de penge ekstra, så du kan føle, du lever lidt også lige nu?

Jeg køber selv økologisk osv, og ja, det koster mange penge - men måske hvis I laver mad til to dage ad gangen, at I så kan gøre det billigere?

Eller som en anden foreslog; kig på jeres mobil og tv abonnement - der er næsten altid noget at spare der

Anmeld

25. januar 2012

Månelys

Tak for jeres svar.

Problemet er at kæresten ikke ser økonomien som et problem for han føler ikke han mangler noget og mener det er fint nok. Så han ser ingen grund til fx langsommere internet, mindre tvpakke eller lign. mit mobilabonnement kan ikke blive billigere end det er lige nu..

Det er ikke opsparingen der vælter budgettet, vi smider 100 over i alt på hver konto om måneden, så 100 kroner hver i alt...

Hvad mad angår kan jeg personligt VIRKELIG ikke lide optøede grøntsager.. synes det smager frygteligt og ulækkert. og det er SÅ super vigtigt for os at spise de grøntsager og den sunde mad for vi er begge overvægtige og i gangmed at tabe os. Så deter ikke en mulighed at leve afpasta og ketchup..

Puha, løsningen virker langt væk ikke? har virkelig setmin del afdet hele igennem, kan ikke spare 

Anmeld

25. januar 2012

DinNabo

Månelys skriver:

Tak for jeres svar.

Problemet er at kæresten ikke ser økonomien som et problem for han føler ikke han mangler noget og mener det er fint nok. Så han ser ingen grund til fx langsommere internet, mindre tvpakke eller lign. mit mobilabonnement kan ikke blive billigere end det er lige nu..

Det er ikke opsparingen der vælter budgettet, vi smider 100 over i alt på hver konto om måneden, så 100 kroner hver i alt...

Hvad mad angår kan jeg personligt VIRKELIG ikke lide optøede grøntsager.. synes det smager frygteligt og ulækkert. og det er SÅ super vigtigt for os at spise de grøntsager og den sunde mad for vi er begge overvægtige og i gangmed at tabe os. Så deter ikke en mulighed at leve afpasta og ketchup..

Puha, løsningen virker langt væk ikke? har virkelig setmin del afdet hele igennem, kan ikke spare 

Hmm jeg ville måske snakke med kæresten og sige, at du har brug for lidt flere penge, og at du derfor kun vil være med til at betale for den lille tv pakke. Hvis han ønsker en større, må han jo så betale det ekstra, det koster. I skal vel begge være med til at bestemme, hvike udgifter I har?

mvh

Anja

Anmeld

25. januar 2012

MinNoah

Et sparetip er at købe kød hvor der står "se dato" på - kødet er jo endnu ikke for gammelt og kan fryses ned så snart man kommer hjem... På den måde kan man lave rigtig mange billige middagsretter.. Og grøntsager behøver ikke være så¨dyrt... Køb gulerødder, blomkål(broccoli når det er på tilbud, køb altid kun de grøntsager der er på tilbud (eller de billige som fx gulerødder, frosne ærter mm.).

Derudover så kan man evt spare lidt på sin elregning og vandregning ved at tænke over ens forbrug og ens vaner...

Vi er 2 voksne og 1 barn på 2,5 år, vi kan snildt leve for 2000 kr til mad + bleer... Vi sætter 3000 af til mad osv. hver måned, men har ofte et overskud når måneden er omme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.