Hvordan spiser jeres 4-årige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.580 visninger
11 svar
0 synes godt om
24. januar 2012

Anonym trådstarter

Jeg har flere gange skullet høre for at vores søn ikke spiser nok til aften. Han vejer hvad han skal, men alligevel bliver familien ved med at sige at vi skal få ham til at spise mere (især til aften), men jeg synes allered han spiser meget.

Til morgen (kl. 7-8) spiser han to port. havregryn/grød. Han foretrækker havregrød med kanel, lille smørklat og rosiner

Kl. 9:30 får de formiddagsfrugt

kl. 12:30 spiser han to hele skiver rugbrød

Kl. 15:30 får han eftermiddagsmad der ofte består af 1-1½ skive rugbrød med forskellige slags ost og nogle vindruer/clementiner eller anden frugt

Kl. 18:00 sætter vi os for at spise aftensmad og han siger tak for mad efter 2-3 bidder. En sjælden gang i mellem spiser han lidt mere.

Min mand og jeg synes det er i orden at han spiser sådan, for lægen siger at de 18 kg han vejer passer med hans kurve og højde. Det fik mig til at blive interreseret i hvordan andre 4-årige spiser.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2012

Pikku Myy

Nu er min søn godt nok ikke 4, men jeg tillader mig at svare alligevel

Jeg synes det lyder til at din søn spiser godt. Tror du ikke det handler om at din familie ser aftensmåltidet som hovedmåltidet? For det er det tydeligvis ikke hos din søn. Hvis han spiser 1½ skive rugbrød+ kl 15.30 er han vel ikke rigtig sulten kl 18. De dage min søn ender med at spise meget til mellemmad, spiser han ofte heller ikke særligt meget til aftensmad.

Vi har valgt at prøve at mindske mængden af eftermiddagsmad en smule (selvfølgelig ikke hvis han er sulten), men her handlede det mere om at han havde svært ved at holde helt til næste dags morgenmad uden at der blev tanket lidt op kl 18, men hvis din søn klarer det, kan jeg ikke se nogen grund til at gå i "panik"

Anmeld

24. januar 2012

sarahb

Det samme med vores søn. Men han har sit hovedmåltid om morgen og det er helt ok for os. Han er ikke så sulten om aftenen, han spiser ikk alle mulige småting istedet for aftensmaden og han vågner ikk om natten af sult. Så er er det helt normalt og ikke noget folk skal bekymre sig om.

Anmeld

24. januar 2012

Malthes mor

Mit svar vil være det sammen. Jeg har en stor dreng på 5 og en lille på 2. De spiser heller ikke meget, hvis overhovedet noget til aftensmad. Også er der, selvfølgelig, perioder hvor de æder os ud af huset, men i de perioder vokser de også. Lige pludselig kan det vende.

Men hvis lægen siger at vægten er okay, så skal du ikke bekrymre dig, om maden. For han spiser da 

Anmeld

24. januar 2012

M&M's Mor

Jeg har flere gange skullet høre for at vores søn ikke spiser nok til aften. Han vejer hvad han skal, men alligevel bliver familien ved med at sige at vi skal få ham til at spise mere (især til aften), men jeg synes allered han spiser meget.

Til morgen (kl. 7-8) spiser han to port. havregryn/grød. Han foretrækker havregrød med kanel, lille smørklat og rosiner

Kl. 15:30 får han eftermiddagsmad der ofte består af 1-1½ skive rugbrød med forskellige slags ost og nogle vindruer/clementiner eller anden frugt

Kl. 18:00 sætter vi os for at spise aftensmad og han siger tak for mad efter 2-3 bidder. En sjælden gang i mellem spiser han lidt mere.

Min mand og jeg synes det er i orden at han spiser sådan, for lægen siger at de 18 kg han vejer passer med hans kurve og højde. Det fik mig til at blive interreseret i hvordan andre 4-årige spiser.

Nu er det godt nok en pige på 4 år jeg har men hendes mad ser således ud lige pt:

Kl 7:30-8 hjemmelavedet grovbolle eller rugbrød + mælk

Kl 9:30-10 ½-1 skv rugbrød, riskiks, knækbrød eller frugt (får de selv lov at vælge i BH)

Kl 11:30-12 1½-2 skv rugbrød, grønsager fx agurke, gulerod, peberfrugt, 1 ostehaps eller fignestang.

kl 14-14:30 Frugt, grovbolle, riskiks eller knækbrød (får de selv lov at vælge BH)

Kl 17-17:30 2-4 kartofler, kød og grønsager/salat + mælk

Nogle dage kan hun dog godt komme og bede om en rugbrød imellem kl 19-19:30 og det er selvom hun har spist meget til aften... hun er mors lille havnearbejder...

Hun vejer 14,7 kg og er 96 høj ifølge lægen i mandags...

Anmeld

24. januar 2012

kirsti

Noahs madvaner har altid varieret meget og så længe han har været glad og rask har vi ikke tager os af det! 

Børn har en dejlig uspoleret tilgang til mad og sult ikke som mange af os voksne der spiser fordi det står der! 

Anmeld

25. januar 2012

sandratobias

Det lyder stort set som min søn.. Bortset fra morgenmad..
Han vejer oz de 18 kg.. Men zyz det er frustrerende når han ikk spiser.. 

Anmeld

25. januar 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vores dreng er 4 år og det er meget forskelligt hvor meget han spiser. Nogen dage meget og andre dage lidt. Det vigtigste er bare, at de fungere og får noget at spise i løbet af dagen.

Din dreng har en fin vægt. Vores vejer 17 kg og er 106 cm.

Anmeld

25. januar 2012

trunte89

Jeg synes bestemt det set fint ud når han spiser så meget i løbet af dagen.

Min datter er lige blevet 4, og det ser ca sådan her ud :

Morgenmad: en kvart til en halv bolle, halvt stk toastbrød eller en halv til hel dl skemad

Frokost: 3 kvarte stk rugbrød + en lille håndfuld salat, en gulerød, noget agurk eller nolge ringe peberfrugt

Frugt i bh: en kvart honningmelon eller et halvt stk frugt + en grovkiks eller riskiks

Eftermiddag: enten resten af madpakken ( en kvart rugbrød og det tilbehør der er tilbage )eller en halv til hel bolle eller en figenstang og rosiner

Aftensmad : får vi pasta spiser hun ok, men så er det kun pasta. Ellers fx som igår. Hun spiste en hel frikadelle og en halv kartoffel.

Anmeld

25. januar 2012

Krussedulle

Anonym skriver:

Min søn spiser præcis lige som din .. Og vejer, pudsigt nok, det samme! .... Jeg tror det er ganske normalt for en 4-årig, og vi tvinger ham ikke til at spise mere end han giver udtryk for at han kan ... Og altså når vægt og højde passer sammen, er der vist ikke noget at bekymre sig om

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.