wamse skriver:
Jeg vil bare rigtig gerne ruste mig bedst muligt, for at være medvirkende til den bedste relation til aflastningsfamilien 
Det bliver sindsyg svært at turde slippe min datter til en fremmed familie, med det må jeg jo så arbejde med
For det første skal du vise din datter, at du er tryg ved situationen og gøre det til en god ting for hende. Hvis hun ikke har din opbakning til at komme afsted (forstå mig ret
), så vil det være svært for hende at få noget ud af tiden i familien, da hun vil tænke for meget på dig og dine følelser, mens hun er der. (Jeg HAR set med egne øjne, hvad en moders utryghed kan gøre ved det break, barnet skulle have).
Jeg vil også råde dig til at lære familien at kende. Dvs mød dem, snak om/med dem sammen med din datter. Sæt dig ind i, hvad det er, de kan tilbyde din datter/dig, så du har en større forståelse for, hvad du/I går ind til.
F.eks; Er det en aktiv familie, der tager børnene med på cykelture/i skoven/på stranden etc, eller er det en mere stillesiddende familie, hvor de er meget hjemme og laver ting i hjemmet. Ikke at det ene er mere rigtigt end det andet, men find ud af, hvordan de er, og om du føler, de passer sammen med din datters behov.
At have en god relation og kommunikation med dem er altafgørende, da det vil give jer en gensidig tryghed og et lettere samarbejde.
Men som sagt; din datter skal være tryg ved at komme der, og det bliver hun lettest, hvis du er tryg ved, at hun skal være der. Tal evt med din sagsbehandler eller anden person, der kender til disse problematikker og følelser, og vær åben og ærlig overfor vedkommende