Hvornår er man rig???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2012

raca

CRS skriver:

Det er vel heller ikke helt forkert? Man har vel kun et hus hvis man har penge nok?

Mht det med rig synes jeg da at 1mill om året før skat ville være en fin grænse for at være rig...

det er vist geografi bestemt...

her ude er der et begrænset udvalg af legboliger... læs 1 i hele byen...

forde lejeboligerne oftes er dyre pr mdr en et hus i samme str.

når et alm paracelhus ligger på ca 800.000kr . så kan det ikke betale sig og give 6000kr i leje af en lejlighed pr mdr.da man jo får et større fradrag når man har gæld.

jeg kender enlige fabriksarbejdre der har købt hus.. forde det i længden var billigere... så nej men er bestemt ikke i nærheden af velhavdende forde man har hus..

men man har en god økonomisk base.. til sener i livet..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2012

MariaJ

Jeg har stemt, at det er vanskeligt at definere.

Jeg synes det kommer an på i hvilken sammenhæng, man taler om at være rig.

Hvis det udelukkende går på økonomi mener jeg at alle under en vis minimumsgrænse (årsindtægt) kan betegnes som fattige uanset om man personligt føler sig fattig eller ej. Der findes jo internationale retningslinier for hvornår man er "fattig". Husker ikke helt hvordan man regner det ud, men det er noget med indtægt i fht middelindtægten i landet man bor i. Hvis man kun opererer med rig og fattig må alle over den grænse jo så være rige.

Ellers er der jo stor forskel på om man har et almindeligt middelklasseliv med hus, bil og børn og ikke behøver at bekymre sig for om man har råd til mad og vintertøj, eller om man bor i pragtvilla med tjenestefolk. Så begrebet "rig" dækker jo over mange forskellige slags økonomi. Samtidig kan man jo føle sig rig på mange måder, hvis man har et godt liv og trives med det man har, uanset hvor lidt man har på bankkontoen.

I fht offentlige ydelser som børnecheck o.lign. vil jeg mene at familier som min egen med to gode jobs og dertilhørende pæn indkomst, to biler og råd til at rejse på ferie flere gange om året godt kan regnes som for rige til at have brug for offentlige ydelser. Vi har under 1 mio. i husstandsindkomst om året, men over 500.000.

Anmeld

12. januar 2012

CRS

raca skriver:

det er vist geografi bestemt...

her ude er der et begrænset udvalg af legboliger... læs 1 i hele byen...

forde lejeboligerne oftes er dyre pr mdr en et hus i samme str.

når et alm paracelhus ligger på ca 800.000kr . så kan det ikke betale sig og give 6000kr i leje af en lejlighed pr mdr.da man jo får et større fradrag når man har gæld.

jeg kender enlige fabriksarbejdre der har købt hus.. forde det i længden var billigere... så nej men er bestemt ikke i nærheden af velhavdende forde man har hus..

men man har en god økonomisk base.. til sener i livet..

Tja men for 6000 for at bo til leje plus lad os sigte halv højt også sige måske 2000 til vand varme og div. det så 8000... men så skal man heller tænke på andet... med et hus er der så vidt jeg ved et helt hus man står for, som kan gå i stykker...

men som tiden er nu vil det være svært for en fabriksarbejder at få lov at låne 800.000 til hus, men ikke spor svært for 8 år siden

Anmeld

12. januar 2012

Bassemor<3

Jeg har skrevet, når man har økonomisk frihed.

Vi er absolut ikke rige ! men vi har hus, 2 biler og vi mangler ikke noget hverken i hverdagen eller generelt ! Alligevel har vi absolut ikke økonomisk frihed. Derfor mener jeg ikke vi er rige. 

Anmeld

12. januar 2012

Zafir

babyboy2012 skriver:

Jeg har skrevet, når man har økonomisk frihed.

Vi er absolut ikke rige ! men vi har hus, 2 biler og vi mangler ikke noget hverken i hverdagen eller generelt ! Alligevel har vi absolut ikke økonomisk frihed. Derfor mener jeg ikke vi er rige. 

Uhhh Det var den formulering jeg manglede.

Jeg er enig!! Det er også sådan jeg har det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.