Jeg har stemt, at det er vanskeligt at definere.
Jeg synes det kommer an på i hvilken sammenhæng, man taler om at være rig.
Hvis det udelukkende går på økonomi mener jeg at alle under en vis minimumsgrænse (årsindtægt) kan betegnes som fattige uanset om man personligt føler sig fattig eller ej. Der findes jo internationale retningslinier for hvornår man er "fattig". Husker ikke helt hvordan man regner det ud, men det er noget med indtægt i fht middelindtægten i landet man bor i. Hvis man kun opererer med rig og fattig må alle over den grænse jo så være rige.
Ellers er der jo stor forskel på om man har et almindeligt middelklasseliv med hus, bil og børn og ikke behøver at bekymre sig for om man har råd til mad og vintertøj, eller om man bor i pragtvilla med tjenestefolk. Så begrebet "rig" dækker jo over mange forskellige slags økonomi. Samtidig kan man jo føle sig rig på mange måder, hvis man har et godt liv og trives med det man har, uanset hvor lidt man har på bankkontoen.
I fht offentlige ydelser som børnecheck o.lign. vil jeg mene at familier som min egen med to gode jobs og dertilhørende pæn indkomst, to biler og råd til at rejse på ferie flere gange om året godt kan regnes som for rige til at have brug for offentlige ydelser. Vi har under 1 mio. i husstandsindkomst om året, men over 500.000.
Anmeld