bare mig skriver:

nu er jeg heller ikke selv bonusmor, men har en søn der er autist..
 autister er krævende meget krævende.. og man kan ikke forlange det samme af barnet som var det "normalt"..
 ud fra hvad du lige beskriver virker det som om hun er meget utryg og har fundet trygheden i dig... nogen børn med autisme kan man altså bare ikke stille for store krav til.. så går det galt.
 ved ikke om det kan hjælpe jer med at lave et billedeskema for weekenden hvor det tydeligt fremgår hvad i skal lave og hvornår og hvor lang tid det tager.. i dette skema kunne man evt. påføre at hun skal lave en aktivitet sammen med far alene (gerne noget hun er meget glad for, for at genvinde tilliden)
 tænkte lidt på om i har været på et kursus vedr. autisme hvis ikke vil jeg opfodre jer det kraftigt og gerne sammen med barnets mor.. det er så vigtigt at der er stort samarbejde omkring den lille pode..  man kan nå langt hvis man gør de rette tiltag.
 men ud fra din beskrivelse læser jeg intet unormalt når du fortæller hun er autist. svært imod læser jeg det som en pige der har det svært og føler sig utryg og kræver en forståelse..
 håber det lykkedes jer at få lidt ro på, for det kan lade sig gøre. kræver mange tåre men de er det hele værd.. 

Tusind tak for dit svar 
 Jeg vil også her lige skynde mig at understrege, at min bonusdatter ikke er autist. Hun har et syndrom, med en snert af autisme i sig. Hun har mange andre komplikationer rent fysisk, men hun er tæt på 'normalen' rent kognitivt.
 Når du skriver at hun for dig virker utryg, så tror jeg ikke du er forkert på den. Men jeg tror ikke hun er utryg ved at være hos os, men tænker mere at det så muligvis kunne komme af vores lidt uforudsigelige weekender. For vi har 3 børn i de weekender der skal tilgodeses og vi kan ikke altid planlægge alt. Vi gør meget ud af at forberede hende. I ALT!! "Lige om lidt skal vi det og det. Når vi er færdige med det, så skal vi et". Og det kan hun godt forholde sig til. Hvor en autist nok skl have korte konkrete beskeder, så kan hun godt forstå de længere beskeder. Og når vi så har fortalt hende at det er sådan, så bryder hendes verden sammen når det ikke blir på den måde. Så det prøver vi naturligvis at undgå.
 Vi har en meget bred forståelse for hendes syndrom. Vi har, sammen med hendes mor og den familie, været på kursus i netop hendes specifikke syndrom. Vi fik en kæmpe forståelse for den og vi har i den forbindelse bedt om de pictogrammer som hendes børnehave benytter, netop så vi kan gøre weekenderne mere visuelt overskuelig med genkendelige billeder. Og forhåbentlig undgå konflikter.
 Men PÅ TRODS af alt det her, så er det meget vigtigt at huske, at hun rent kognitivt er meget nærværende. Hun har fået taget en psykologisk test, som viser at hun er ret tæt på normalen og derfor er det jeg netop ønsker råd og vejledning. For det er UTROLIG svært at hamle op med en 6 årig pige, som hele tiden tester, drejer og pforsøger at manipulere (helt og delvist bevidst), samtidig med at hun har en udholdenhed, en vilje og en stædighed som jeg aldrig har oplevet før!! Selv børnehaven, som er en specialbørnehave, står i vanskeligheder og løber tør for ideer til at tackle hende. Vi prøver hele tiden nye ting og pædagogiske metoder af, men lige så snart hun regner dem ud (der kommer den autistiske snert op i hende), så vender hun det til sin fordel og styrer showet. Og så skal man forsøge noget nyt.
 Så jeg giver dig helt ret, den autistiske del er rigtig rigtig krævende, men alt det andet spiller også utrolig meget ind. Men jeg kan ikke beskrive det her, for det er så kompliceret. Og derfor efterlyser jeg ganske almindelige opdragelsesmæssige metoder, som man evt kan forsøge sig med. For rent kognitivt kan hun sagtens opdrages, hun skal bare have de rette rammer for det i første omgang. Men dem har hun både her, i børnehaven og derhjemme.
 Jeg er glad for at du tog dig tid til at svare, jeg er glad for at du havde lyst til at involvere dig ved at fortælle om din søn 
 Jeg er sikker på at din hverdag også kan være utrolig krævende, men det lyder som om du ved hvad han har brug for