Aktivering, hvad går det ud på??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

860 visninger
10 svar
0 synes godt om
28. december 2011

ekebiv

Jeg blev færsig som kok i februar. Jeg har været "selvvalgt" ledig siden forstået på den måde at fik jeg arbejde var det fint og gjorde jeg ikke var det også ok da jeg skulle igennem en operation i juni som ville medføre minimum 8 ugers sygemelding. Herefter har vi købt nyt hus som vi har rykket fra hinanden så det er der gået et par måneder med. Så blev jeg gravid i oktober men aborterede desværre her i december. Jeg søger jo selvfølgelig stadig job og det er helhjertet, vil gerne arbejde men har bare ikke haft heldet med mig.

Her i løbet af foråret skal jeg i aktivering (hvis jeg stadig ikke har fundet noget) og mit spørgsmål er så om der er nogle der har prøvet det og hvad det går ud på?? Får man dagpenge eller løn og hvor lang tid er man i aktivering? Har ikke prøvet det før og vil meget gerne høre fra nogle der har prøvet det..

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2011

Munder

ekebiv skriver:

Jeg blev færsig som kok i februar. Jeg har været "selvvalgt" ledig siden forstået på den måde at fik jeg arbejde var det fint og gjorde jeg ikke var det også ok da jeg skulle igennem en operation i juni som ville medføre minimum 8 ugers sygemelding. Herefter har vi købt nyt hus som vi har rykket fra hinanden så det er der gået et par måneder med. Så blev jeg gravid i oktober men aborterede desværre her i december. Jeg søger jo selvfølgelig stadig job og det er helhjertet, vil gerne arbejde men har bare ikke haft heldet med mig.

Her i løbet af foråret skal jeg i aktivering (hvis jeg stadig ikke har fundet noget) og mit spørgsmål er så om der er nogle der har prøvet det og hvad det går ud på?? Får man dagpenge eller løn og hvor lang tid er man i aktivering? Har ikke prøvet det før og vil meget gerne høre fra nogle der har prøvet det..

På forhånd tak

Er du på dagpenge nu?

Hvis ja, vil du stadig modtage dagpenge under aktiveringen. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvordan det foregår. Nogle kommuner sender en til eksterne partnere (det kan være virksomhedspraktik, undervisning i jobsøgning mm.) Andre sender en på jobsøgningskursus.

Kontakt evt dit jobcenter for at høre nærmere - det er jo meget smart at være lidt forberedt

Anmeld

28. december 2011

Mor-til-asta-09

ekebiv skriver:

På forhånd tak

Jeg har heldigvis aldrig selv prøvet aktivering, meen når du er i aktivering så kan du risikere at komme alle steder hen, ikke kun indenfor dit fag. Du vil ikke få almindelig løn, men dagpenge som du garanteret er på nu ikke?

Må man spørge hvor meget du har søgt arbejde som kok???

Anmeld

28. december 2011

ekebiv

Jeg er på dagpenge.

Jeg har søgt hvad der er at søge indenfor "alm" arbejdstid, altså i kantine på skoler osv. Derudover har jeg sendt en masse uopfordrede ansøgninger. Men der er rift om de stillinger, der er nemt op mod 70-90 ansøgere.

Jeg søger på opslag der søger kok, kantineassistent, cater, økonoma(er også uddannet ernærings og husholdningsøkonom), køkkenassistent, kantinemedhjælper... Mere eller mindre alt i et køkken

Anmeld

28. december 2011

Mor-til-asta-09

ekebiv skriver:

Jeg er på dagpenge.

Jeg har søgt hvad der er at søge indenfor "alm" arbejdstid, altså i kantine på skoler osv. Derudover har jeg sendt en masse uopfordrede ansøgninger. Men der er rift om de stillinger, der er nemt op mod 70-90 ansøgere.

Ja det er rigtigt... Og lige på det område tror jeg desværre ikke du skal satse på arbejde som nyuddannet kok ( er selv kok ) Er yderst sjældent de tager de nyuddannede ind desværre

Anmeld

28. december 2011

ekebiv

Mor-til-asta-09 skriver:

Ja det er rigtigt... Og lige på det område tror jeg desværre ikke du skal satse på arbejde som nyuddannet kok ( er selv kok ) Er yderst sjældent de tager de nyuddannede ind desværre

Øv bøv. Jeg har dog ikke mistet modet helt, ellers melder jeg mig til et vikarbureau  Jeg dur bare ikke til a la carte, mit hoved kan ikke rumme alle bonnerne så jeg vil ret hurtigt blive smidt ud på røv og albuer. Det har heller aldrig været meningen med min uddannelse men skolen anbefalede mig kokke uddannelsen fremfor køkkenassistenten, jeg fortryder det lidt da der vil være nogle krav fra omverdenen som jeg ikke kan leve op til.

Anmeld

28. december 2011

Mor-til-asta-09

ekebiv skriver:

Øv bøv. Jeg har dog ikke mistet modet helt, ellers melder jeg mig til et vikarbureau  Jeg dur bare ikke til a la carte, mit hoved kan ikke rumme alle bonnerne så jeg vil ret hurtigt blive smidt ud på røv og albuer. Det har heller aldrig været meningen med min uddannelse men skolen anbefalede mig kokke uddannelsen fremfor køkkenassistenten, jeg fortryder det lidt da der vil være nogle krav fra omverdenen som jeg ikke kan leve op til.

Ja jeg vil jo sige det er en forkert måde skolen har vejledt dig på så.. For de uddannelser minder jo kun en brøkdel om hinanden, da det er vidt forskelligt mad...

Men man kan jo også arbejde på cafeer som kok, dog ikke kun i dagtimerne... Hvor det ikke er a la carte, men mere sandwich osv...

Anmeld

28. december 2011

De3Guldklumper

Jeg var afsted 3 gange i aktivering da jeg gik ledig.

1 gang a 6 ugers varighed - ansøgningskursus

1 gang af 4 ugers varighed - hvor der var hyret eksterne konsulenter ind som skulle motivere os og komme med nyt indput til vores jobsøgning.

1 gang af 4 ugers varighed - virksomhedspraktik.

Der er ikke noget at frygte ud over at du kan komme til at føle du spilder din tid. Men det er reglerne og de skal kalder dig ind efter nogle bestemte tidsregler

Jeg synes det var rigtig fint med det første kursus de første par uger men 6 uger er for lang tid for at lærer at sætte en ansøgning sammen - så det vi lavede resten af tiden kunne jeg godt ha gjort hjemmefra.

de næste 4 uger gav mig ikke noget  - men de 4 ugers praktik gav fast job - dog sagde jeg nej tak da drømmejobbet blev tilbudt mig

Anmeld

28. december 2011

BetonSlotsPrinsesserne

ekebiv skriver:

På forhånd tak

Jeg har lige været 4 uger i aktiveringen. (vejen til job) Vi sad 14 dage og hørte på hvordan man skriver et godt CV og en go ansøgning. Og så fik vi også en dælens masse tid til at tjekke de samme ansøginger hver dag. -Det sidste lavede vi så selvstændig i sidste 14 dage. Så der blev kigget ret meget facebook og hygget rigtig meget..
Hele perioden er på dagpenge, eller kontanthjælp..

Nu har jeg så selv valgt at komme i 4 ugers virksomhedspraktik.
Imens jeg gik på forløbet blev vi også tilbudt at komme ud i praktik, vi havde en jobkonsulent der er guld værd, han tog udgangspunkt i om hva vi var uddannet til. -Vi var et hold på ca 30 som var uddannet stort set alle sammen,, Og Vi svant langtsomt ind til under det halve i de 4 uger vi var der..

Anmeld

28. december 2011

ekebiv

Mor-til-asta-09 skriver:

Ja jeg vil jo sige det er en forkert måde skolen har vejledt dig på så.. For de uddannelser minder jo kun en brøkdel om hinanden, da det er vidt forskelligt mad...

Men man kan jo også arbejde på cafeer som kok, dog ikke kun i dagtimerne... Hvor det ikke er a la carte, men mere sandwich osv...

Ja men heldigvis bliver der brugt kokke flere og flere steder til kantiner, højskoler, efterskoler osv. Det er ikke så meget arten af mad der er problemet, jeg elsker a la cartemaden og gourmetmaden og dét at anrette og fik bronze til svendeprøven.

Det er mængden af bonner der ikke er så godt, hvis jeg skal hitte rede i flere bonner ad gangen. Jeg havde kun a la carte i 1½ år af min læretid, resten af tiden var jeg på konferencecenter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.