overfodre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.634 visninger
10 svar
0 synes godt om
21. december 2011

MariaJulie

Hej piger

Min søn vejede 3920 da han blev født 6/9 2011 og hver gang min sundhedsplejerske kommer og vejer ham, siger hun at han er en stor dreng og at han hver gang tager mere på end han burde.

I går var hun så forbi igen, og min søn har ikke taget helt så meget på som han plejer. Han har været rigtig nysgerrig og har ikke kunne koncentrer sig om at spise. Jeg læste mig til at dette var helt normalt når man nærmer sig de 4 måneder, da de bliver mere bevidste om verden omkring dem. Jeg tænkte at hvis han var sulten, ville han jo bare bede om mere mad!

Hun syntes at jeg skulle prøve at tilbyde ham brystet så ofte som muligt, hvilket jeg har gjort siden i går. Så han har fået en hel masse små måltider. Han har afføring ca hver anden dag, og faktisk på et bestemt tidspunkt efter et måltid. Men i dag blev han vildt ked af det og skreg mens han pressede.

Kan jeg overfodre ham når han er så gammel? Kan det være tilfældigt at han har fået ondt i maven nu, eller har jeg bare fyldt i ham uden at give hans mave ro  (han spiser fine store måltider om natten og sover 5-7 timer før han får mad igen)

i hvert fald kom der ingen afføring og lige nu sover det lille pus, mens han vågner ind i mellem og presser..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2011

Jonatansmor

MariaJulie skriver:

Hej piger

Min søn vejede 3920 da han blev født 6/9 2011 og hver gang min sundhedsplejerske kommer og vejer ham, siger hun at han er en stor dreng og at han hver gang tager mere på end han burde.

I går var hun så forbi igen, og min søn har ikke taget helt så meget på som han plejer. Han har været rigtig nysgerrig og har ikke kunne koncentrer sig om at spise. Jeg læste mig til at dette var helt normalt når man nærmer sig de 4 måneder, da de bliver mere bevidste om verden omkring dem. Jeg tænkte at hvis han var sulten, ville han jo bare bede om mere mad!

Hun syntes at jeg skulle prøve at tilbyde ham brystet så ofte som muligt, hvilket jeg har gjort siden i går. Så han har fået en hel masse små måltider. Han har afføring ca hver anden dag, og faktisk på et bestemt tidspunkt efter et måltid. Men i dag blev han vildt ked af det og skreg mens han pressede.

Kan jeg overfodre ham når han er så gammel? Kan det være tilfældigt at han har fået ondt i maven nu, eller har jeg bare fyldt i ham uden at give hans mave ro  (han spiser fine store måltider om natten og sover 5-7 timer før han får mad igen)

i hvert fald kom der ingen afføring og lige nu sover det lille pus, mens han vågner ind i mellem og presser..

Jeg er rimeligt sikker på at jeg fik at vide at hver 3. time var det ofteste de skulle spise, fordi tarmene skulle kunne nå at følge med.

Så jeg tror godt du kan risikere overfodring og en forstoppelse af det

Sagde din sp at du skulle lægge ham til så ofte som muligt? Hun talte slet ikke om at begrænse stimuli mens du ammede?

Anmeld

21. december 2011

MariaJulie

Jonatansmor skriver:

Jeg er rimeligt sikker på at jeg fik at vide at hver 3. time var det ofteste de skulle spise, fordi tarmene skulle kunne nå at følge med.

Sagde din sp at du skulle lægge ham til så ofte som muligt? Hun talte slet ikke om at begrænse stimuli mens du ammede?

hver 3. time er også hvad jeg normalt gjorde.

jo hun sagde jeg kunne slukke lys osv. men han finder altid noget spændende som er mere interessant end mad. har også prøvet at dække hans øjne, men så bliver han bare sur! og så får jeg slet ingen mad i ham.

Anmeld

21. december 2011

Jonatansmor

MariaJulie skriver:

hver 3. time er også hvad jeg normalt gjorde.

jo hun sagde jeg kunne slukke lys osv. men han finder altid noget spændende som er mere interessant end mad. har også prøvet at dække hans øjne, men så bliver han bare sur! og så får jeg slet ingen mad i ham.

Nej jeg skulle også lige prøve at dække drengens hovede til, rart nok med børn der selv siger fra

Tror du ikke din egen mavefornemmelse har ret, når den fortæller dig at det bare er en fase og han nok skal henvende sig hvis han bliver for sulten?

Indtil videre kunne du jo amme et fast sted, så er det da begrænset hvor nye tingene omkring ham kan være fra gang til gang?

Min drengs appetit faldt også da han begyndte at opfatte verden omkring ham, jeg nynnede og søgte øjenkontakt og fortalte en lille historie. Sommetider kunne jeg bevare hans fokus, andre gange ikke. Tror det er helt normalt

Anmeld

22. december 2011

raca

når du ammer kan du ikke ovrefodre.. mm er meget let fordøjeligt. så det er fordøjet på ca 30 min

men jeg ville nok sørge for ro omkring amningerne så an bibeholdt sine gode store måltider...

amning er jo også væske så det giver ingen mening at tarmene skal havde ro.. under du kun dig selv mad og væske hver 3 time.. forde dine tame skal havde ro?

og tjæk så hvad kurve din SP har brugt.. Amme børn vokser i ryk og hurtigt i starten hvormod mme børn vokser jævnt. mange SP brugerstadig kurve baseret på mme børn og og derved ser mange amme børn ud til og vokse først rigtig godt for så og stagnere omkring 4-5 mdr

Anmeld

22. december 2011

raca

Jonatansmor skriver:

man må amme så ofte man vil. og det skader ikke tarmene.. og maven skal ikke havde ro.. meget tyder på at babyer ikke ar godt af at deres blodsukker laver så store udsving som det gør hvis man sulter det mellem måltiderne.. og det gør man jo hvis man nægter det mad kl 14 forde det kun må spise med 3 timers mellemrum og lige havde spist kl 12.. og der så kun er gået 2 timer så sulter man det jo realt i 1 time.

hver 3 time er min. hvis de er små ved fødsle og når man skal havde produktionen i gang...

ikke et maks..

det der med amning på klokkeslet er forældet... der anbefales normalt friamning. dvs når barnet er sulten. om det så kun er 30 min siden an sidst har spist.

Anmeld

22. december 2011

Frøken J.

raca skriver:

man må amme så ofte man vil. og det skader ikke tarmene.. og maven skal ikke havde ro.. meget tyder på at babyer ikke ar godt af at deres blodsukker laver så store udsving som det gør hvis man sulter det mellem måltiderne.. og det gør man jo hvis man nægter det mad kl 14 forde det kun må spise med 3 timers mellemrum og lige havde spist kl 12.. og der så kun er gået 2 timer så sulter man det jo realt i 1 time.

hver 3 time er min. hvis de er små ved fødsle og når man skal havde produktionen i gang...

ikke et maks..

det der med amning på klokkeslet er forældet... der anbefales normalt friamning. dvs når barnet er sulten. om det så kun er 30 min siden an sidst har spist.

Åh så enig så enig! Skemaamning er noget værre skidt. Forstår ikke nogen kører efter det. Jo måske som et minimum hvis barnet er småt, men ikke som et maksimum. Hvis jeg er rigtig sulten venter jeg da heller ikke lige en time ekstra, fordi det ellers ikke passer i et skema.

Måske skyldes hans mavesmerter blot luft? Prøv eventuelt mylicon, trådstarter

Anmeld

22. december 2011

Tulle28

raca skriver:

når du ammer kan du ikke ovrefodre.. mm er meget let fordøjeligt. så det er fordøjet på ca 30 min

men jeg ville nok sørge for ro omkring amningerne så an bibeholdt sine gode store måltider...

amning er jo også væske så det giver ingen mening at tarmene skal havde ro.. under du kun dig selv mad og væske hver 3 time.. forde dine tame skal havde ro?

og tjæk så hvad kurve din SP har brugt.. Amme børn vokser i ryk og hurtigt i starten hvormod mme børn vokser jævnt. mange SP brugerstadig kurve baseret på mme børn og og derved ser mange amme børn ud til og vokse først rigtig godt for så og stagnere omkring 4-5 mdr

Fuldstændig enig!

Anmeld

22. december 2011

Miss T

Du kan ikke overfodre så han får ondt i maven. Hvis han får for meget mad, så kommer det som regel ud som gylp. Det er meget normalt at de omkring 3-4 måneder kan få lidt problemer med maven. Cykel med benene og kør hænderne på hans mave i cirkler i urets retning.

Anmeld

22. december 2011

kirsti

Noah åd more or less 24/7 de første mdr og tog hurtigt på men det stagnerede på et tidspunkt.

Hvis jeg var dig ville jeg lytte til ham han skal nok sige til når han er sulten og er han en stor dreng i forvejen går det vel nok hvis vægten står lidt stille.

Hvis vi bliver ved med at blive præsenteret for mad spiser vi jo også for hyggens skyld og det er der jo ingen grund til hvis han reelt ikke er sulten.

Efter min mening går sundhedsplejerskerne ofte alt for meget efter kurver og hvad der er 'normalt'. Så længe de små trives og ikke ryger kilometer udenfor normal området bør man efter min mening slå koldt vand i blodet og lade tingene gå sin gang

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.