Julesange, hvad sker der?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2011

Zeus

Qoco skriver:

jeg ved godt at det er de enkelte skolers eget valg, men det bryder jeg mig ikke om, synes det er forkert.

Da jeg gik i folkeskole havde vi også diskutionen om det hed kristendom eller religion og det blev ændret på skemaet, det er til at leve med men ikke det med julen.

Så vidt jeg ved, er det kun 25% af danskerne (så vidt jeg husker!) der rent faktisk betegner sig selv som kristne, og bekender sig til den kristne tro.. At hele landet så fejrer jul, og derefter brokker sig højlydt over andre religiøse ting, vil jeg nærmest kalde dobbeltmoralsk.. Én af de ting jeg ikke bryder mig om, er når tingene gøres for traditionens skyld, men undskyldes med religion. Hele december måned handler om gaver og julemanden, og ikke om Jesus fødsel og div andre kristne ting.

Vi fejrer også jul herhjemme, og jeg ELSKER julen, men jeg gør det ikke for at fejre Jesus fødsel, og når vi danser om juletræet, så synger vi ikke salmer om Jesus og Gud, men "Højt fra træets grønne top" og andre hyggelige sange..

De fejrer også jul nede i Isabellas skole, og har pakkeleg og snakker om nisser, og det skal de endelig blive ved med. Men jeg ville ikke i spagat over, at de ikke skal synge kristne julesalmer, heller ikke selv om Isabella er voldsomt interesseret i Gud lige for tiden. Og har bestemt heller ikke tænkte mig at skælde ud over indvandrere og andre tilflyttere "ikke vil integreres", fordi en DANSK skoleleder har besluttet, at de ikke skal synges..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2011

Zeus

Qoco skriver:

jeg ved godt at det er de enkelte skolers eget valg, men det bryder jeg mig ikke om, synes det er forkert.

Da jeg gik i folkeskole havde vi også diskutionen om det hed kristendom eller religion og det blev ændret på skemaet, det er til at leve med men ikke det med julen.

Det sidste var selvfølgelig ikke møntet på dig, men mere generelt

Anmeld

19. december 2011

lio

Zeus skriver:

Så vidt jeg ved, er det kun 25% af danskerne (så vidt jeg husker!) der rent faktisk betegner sig selv som kristne, og bekender sig til den kristne tro.. At hele landet så fejrer jul, og derefter brokker sig højlydt over andre religiøse ting, vil jeg nærmest kalde dobbeltmoralsk.. Én af de ting jeg ikke bryder mig om, er når tingene gøres for traditionens skyld, men undskyldes med religion. Hele december måned handler om gaver og julemanden, og ikke om Jesus fødsel og div andre kristne ting.

Vi fejrer også jul herhjemme, og jeg ELSKER julen, men jeg gør det ikke for at fejre Jesus fødsel, og når vi danser om juletræet, så synger vi ikke salmer om Jesus og Gud, men "Højt fra træets grønne top" og andre hyggelige sange..

De fejrer også jul nede i Isabellas skole, og har pakkeleg og snakker om nisser, og det skal de endelig blive ved med. Men jeg ville ikke i spagat over, at de ikke skal synge kristne julesalmer, heller ikke selv om Isabella er voldsomt interesseret i Gud lige for tiden. Og har bestemt heller ikke tænkte mig at skælde ud over indvandrere og andre tilflyttere "ikke vil integreres", fordi en DANSK skoleleder har besluttet, at de ikke skal synges..

Jeg synes det er en lad grund til at lave om på en sang, julen kommer af kristendom så lad sangene være som de er.

Anmeld

19. december 2011

lio

Zeus skriver:

Det sidste var selvfølgelig ikke møntet på dig, men mere generelt

ok

Anmeld

19. december 2011

PiaRW

Benjamins'mor skriver:

Jeg synes det er skammeligt at tingene i Danmark skal ændres for at tilfreds stille indvandrere.

Jeg er hverken racistisk eller noget. Men synes simpelthen det er så skammeligt. Det burde ikke være meningen. De kommer til Danmark, vores land, et land med andre traditioner end deres egne. De burde indordne sig, eller tage hjem, stadig ikke racist, men det er altså min mening.

Mange af dem kan ikke engang dansk, og vil heller ikke tage imod et sprogkursus.

Vi tager jo heller ikke til deres land, ændre på deres religion osv.

Lad os beholde julen i Danmark.

Jeg er så enig!

Anmeld

19. december 2011

Zeus

Jeg synes det er en lad grund til at lave om på en sang, julen kommer af kristendom så lad sangene være som de er.

Og hvis du var rendyrket ateist, ville du så bryde dig om, at dit barn nærmest blev tvangsindlagt til at synge kristne salmer i skolen? For skal man undtages, så er man udenfor fælleskabet.. Og igen, hvis der kun er 25% danskere der bekender sig til den kristne tro, så betyder det også, at 75% ikke gør..

Og jeg er ikke rendyrket ateist, men man kan ikke blive ved med at gøre tingene, fordi "det er det vi plejer at gøre". Jeg synes såmænd det er fint at det bliver justeret, i stedet for afskaffet..

Og tror såmænd også, at én af grundene til at der bliver holdt fast i det religiøse aspekt, er fordi der ellers ingen undskyldning er for at holde jul/påske/andre religiøse fester.. Og det er jo så hyggeligt

Anmeld

19. december 2011

wamse

Jeg har tænkt lidt over det nu, og for mig hænger julen ikke sammen med kristendommen, ved godt det stammer derfra, men det har intet med min fejring af julen at gøre.

Så om de lærer Søren banjomus eller et barn er født i betlehem, er underordnet for mig.

Anmeld

19. december 2011

klmf

Om vi bilder ungerne ind at en jomfru kan føde børn eller at der findes nisser på loftet går for mig ud på et - det hele er et stort bedrag. Så de kan synge de sange de vil og hvordan de vil det uden at det sætter mit pis i kog...

Hvis man mener noget seriøst med at holde kristendommens budskab i live op til jul, så gik vi nok lidt mere op i næstekærlighed end i gaver og snolder.

Anmeld

19. december 2011

lio

Zeus skriver:

Og hvis du var rendyrket ateist, ville du så bryde dig om, at dit barn nærmest blev tvangsindlagt til at synge kristne salmer i skolen? For skal man undtages, så er man udenfor fælleskabet.. Og igen, hvis der kun er 25% danskere der bekender sig til den kristne tro, så betyder det også, at 75% ikke gør..

Og jeg er ikke rendyrket ateist, men man kan ikke blive ved med at gøre tingene, fordi "det er det vi plejer at gøre". Jeg synes såmænd det er fint at det bliver justeret, i stedet for afskaffet..

Og tror såmænd også, at én af grundene til at der bliver holdt fast i det religiøse aspekt, er fordi der ellers ingen undskyldning er for at holde jul/påske/andre religiøse fester.. Og det er jo så hyggeligt

Jeg er ateist og synger julesange fordi de er hyggelige og minder mig om julen og hvad der hører med, ingen er tvunget til at synge med, man kan lade vær' men synes ikke at man i skolerne skal fjerne nogle vers af hensyn til det måske vil støde nogen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.