Hvad mener i er dårlig opdragelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2011

K.Rehder

Det er et farligt emne...Har altid lært at man skal passe på med at diskutere børneopdragelse, religion og politik
Men, men, men....nu springer jeg ud i det alligevel. For mig er "dårlig" opdragelse, en opdragelse hvor det ikke bliver sat grænser.
Herhjemme foregår tingene på den måde at min datter allerede fra start af er ved at lære ikke at pille ved ting der står på hylder og borde (og hun er dygtig). hun får vasket hænder før og efter spisning (også selv om de ikke ser beskidte ud), og når hun begynder at snakke er det vigtigt at hun lærer, at det ikke er ok at afbryde. Vi spiser heller ikke foran fjensynet, for når vi spiser er det familietid. Hun kommer også selv til at "tjene" sine lommepenge med faste ugentlige pligter så hun får et sundt forhold til økonomi. og så får hun en fast ugentlig mad-dag hvor hun bestemmer hvad vi skal spise (dog med grænser) og hjælper med at lave maden. Når hun starter i skole, bliver der en fastlagt lektie-læsningstime (stilletime uden tv, computer og musik) hvor der skal laves lektier og pligter. Når hun starter med at gå til fester og sådan, som jeg ikke vil forbyde hende, så bliver det på den betingelse at os forældre både henter og bringer.....
Kald mig bare slavepisker, men ved fra mig selv og min egen barndom og ungdom hvor vigtigt det er med grænser og faste rammer!

resten tager vi hen af vejen

Men allerede nu er hun utrolig nem og ved hvad hun må og hvad hun ikke må og at hun ikke får noget ud af at pylre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2011

BellaCiinea

X0 skriver:

ja det er rigtigt, sådan nogle kender jeg også.

jeg har også en bekendt som ringer til folk før hun kommer og beder dem flytte ALT i børnehøjde for tænk nu hvis hendes barn skulle komme til at ødelægge noget.

Oh my :O

Kan slet ikk ha sådan noget... 

Har ikk selv børn.. 

Men har haft meget med børn at gøre..

Og børn de lærer skisme da af at prøve ting.. 

De lærer af at få nogle udfordringer i lavet...

f.eks.:

Og hva så hvis der er 2 trin ned der... lad dog barnet! Han/hun finder jo nok ud af at det er lidt farligt hvis han/hun falder ned og slår sig... men så langt ned er der jo altså ikk......

Anmeld

16. december 2011

X0

KRK skriver:

Det er et farligt emne...Har altid lært at man skal passe på med at diskutere børneopdragelse, religion og politik
Men, men, men....nu springer jeg ud i det alligevel. For mig er "dårlig" opdragelse, en opdragelse hvor det ikke bliver sat grænser.
Herhjemme foregår tingene på den måde at min datter allerede fra start af er ved at lære ikke at pille ved ting der står på hylder og borde (og hun er dygtig). hun får vasket hænder før og efter spisning (også selv om de ikke ser beskidte ud), og når hun begynder at snakke er det vigtigt at hun lærer, at det ikke er ok at afbryde. Vi spiser heller ikke foran fjensynet, for når vi spiser er det familietid. Hun kommer også selv til at "tjene" sine lommepenge med faste ugentlige pligter så hun får et sundt forhold til økonomi. og så får hun en fast ugentlig mad-dag hvor hun bestemmer hvad vi skal spise (dog med grænser) og hjælper med at lave maden. Når hun starter i skole, bliver der en fastlagt lektie-læsningstime (stilletime uden tv, computer og musik) hvor der skal laves lektier og pligter. Når hun starter med at gå til fester og sådan, som jeg ikke vil forbyde hende, så bliver det på den betingelse at os forældre både henter og bringer.....
Kald mig bare slavepisker, men ved fra mig selv og min egen barndom og ungdom hvor vigtigt det er med grænser og faste rammer!

resten tager vi hen af vejen

Men allerede nu er hun utrolig nem og ved hvad hun må og hvad hun ikke må og at hun ikke får noget ud af at pylre

Det lyder faktisk meget som vores ''regler'' herhjemme til når vores datter bliver ældre, jeg er selv opdraget med faste rammer, dog var jeg en rod alligevel, men jeg havde en god barndom

Anmeld

16. december 2011

IngenKoPåIsen

X0 skriver:

det værste jeg ved er når et barn er opdraget til ikke at være i samme lokale som de voksne, altså at de altid skal lege på værelset  og se tv på værelset !

Anmeld

16. december 2011

Laura.

Marita skriver:

Når forældre bliver ved med at true og true og true uden at gøre noget ved det: 'Hold nu op, lille Mikkel, ellers kommer jeg og tager bilen fra dig' x 1000! Alligevel vælger moren at sidde på sin nummer. Så får lille Mikkel det aldrig lært!

Der er også den anden grøft og kender særdeles godt én, der gør sådan. Kommer aldrig med positive bemærkninger til sin søn, men sidder konstant og kommenterer, når han gør noget galt. 'Prøv nu lige og se der. Kan du ikke finde ud af at sidde ordentlig, hvad?' 

Det er lige to ting jeg kan komme i tanker om, hvor jeg virkelig ikke kan se pointen! 

Vi har meget forskellige måder at opdrage vores børn på, og jeg synes ikke der er en rigtig-forkert manual, men når man som i ovenstående eksempel er ligeglad eller bare aldrig glad, så går der noget galt!

Lige hvad jeg selv ville havde skrevet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.