Galdesten - hvordan føles det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16.641 visninger
14 svar
0 synes godt om
14. december 2011

Lunae

Jeg har i det sidste års tid haft en del uforklarlige "anfald"
Det starter med at jeg føler mig oppustet og får kvalme. Så begynder en ekstrem pressen lige i solarplexus. Efterfølgende stråler det ud under ribbenene og til sidst føler det som en ring, som strækker sig under barmen og om i ryggen. Det gør ondt. Jeg kan ikke ligge ned og kan umuligt sove. Det varer ofte i 3-4 timer og så forsvinder det igen.

Lægen mistænker mig for at have galdesten og jeg skal derfor til ultralydsscanning i dag. Dog er jeg selv i tvivl, da jeg har læst, at galdesten føles som veer gange 10. Sådan føles det nu altså ikke.

Er der nogle af jer det har eller har haft det og hvordan føles det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2011

SukkerDronning

Da jeg havde galdesten føltes det ihvertfald ikke sådan som du beskriver det. Men jeg har mavekatar og det føles faktsik lidt sådan.

Galdestenssmerterne er ja som du siger veer gange 10, jeg troede faktisk at jeg skulle dø da jeg fik mit første anfald og ikke vidste hvad det var.

Det er lige som en kniv der bliver stukket ind i siden (der hvor galden er) og bliver trukket ind og ud med jævne mellemrum ca. hver 15. sekund. Men smerterne er oftes så stærke at man ikke kan lokalisere dem, det var for mig i hele maven over i ryggen og benene. Jeg kunne ikke gå og blev helt hvid i hovedet, når det var værst kunne det også være svært at trække vejret fordi det gjorde så ondt.

Jeg var også slemt medtaget fik anfald hver dag og de kunne vare op til otte timer, GUD hvor er jeg glad for at den galde er blevet hevet ud!

Er du blevet tjekket for andet?

Anmeld

14. december 2011

Jakob'sMor

Lunae skriver:

Det starter med at jeg føler mig oppustet og får kvalme. Så begynder en ekstrem pressen lige i solarplexus. Efterfølgende stråler det ud under ribbenene og til sidst føler det som en ring, som strækker sig under barmen og om i ryggen. Det gør ondt. Jeg kan ikke ligge ned og kan umuligt sove. Det varer ofte i 3-4 timer og så forsvinder det igen.

Lægen mistænker mig for at have galdesten og jeg skal derfor til ultralydsscanning i dag. Dog er jeg selv i tvivl, da jeg har læst, at galdesten føles som veer gange 10. Sådan føles det nu altså ikke.

Jeg har haft galdesten og det gør så sindsygt ondt i højre side af maven, det går om i rykken. Min sten sad fast, måske dine passere når du har anfald, godt du bliver tjekket, det kan ende som et værre smerte helvede - jeg havde født Jakob 3 uger inden og jeg sagde at jeg heller fødte igen end galdesten.

Giv endelig eb update efter scanning

Anmeld

14. december 2011

Wimmie

Lunae skriver:

Jeg synes det lyder præcis som mine galdestensanfald 

Det sad dog også lidt til højre for midten...ved jeg ikke om dine smerter gør, men dét med at det stråler om i ryggen og at man ikke kan holde ud at ligge ned passer præcis.

Det gør ondt med ondt på 

Ved ikke helt om jeg skal krydse fingre for at det er dét der er galt, for på den ene side er det jo forholdsvis ufarligt og kan afhjælpes - på den anden side er det virkelig træls med de anfald - især hvis du ikke kan blive opereret hurtigt 

Jeg håber det bedste i hvert fald.

Anmeld

14. december 2011

Gaia

Mit begyndte som en uro i mave, som mavesyre-agtigt, for derefter at gå over i kvalme og ondt i øvre højre side af mave lige. Derfra strålede det om til et bestemt punkt på rygge. Anfaldene kunne vare alt fra et. Par timer til de virkelige slemme på op mod 12 timer og flere dages utilpashed. De slemme viste sig så faktisk at være meget slemme anfald af galdeblære betændelse. Fik i juni fjernet galdeblæren og rigtig mange sten både store som due æg og bitte små. Galden var vokset sammen med de omgivende organer fordi den var så dårlig og angrebet af betændelse. Jeg havde været lidt sløv til at få det undersøgt, faktisk meget sløv. Det var Først da kæresten insisterede og efter et voldsom anfald hvor jeg troede jeg skulle dø, at jeg fik det undersøgt. Og wow det er fedt at kunne spise alt og drikke alt uden at få anfald tænk at jeg ik gjorde det for 10 år siden da anfaldene begyndte. Men bed sent end aldrig 

Anmeld

14. december 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Lunae skriver:

Det lyder meget som mine anfald. Især længden af anfaldet og det, at det presser, stråler om i ryggen, og ikke kan ligge.

Mine galdestenssmerter var også meget intense og virkelig ubehagelige, sidste anfald var så voldsomt, at jeg kastede op et par gange undervejs, men tænker at du måske er "heldig" at stenene kan komme ud, så du slipper for de værste smerter.

Under alle omstændigheder held og lykke med scanningen, og er der sten, håber jeg du hurtigt kan blive opereret.

Anmeld

14. december 2011

cecilie1984

Lunae skriver:

jeg fik meget pludselig i januar et galdestens anfald. Har ikke før haft det så det kom noget bag på mig.

Jeg var gravid i 13 uge er var sten sikker på jeg var ved at miste barnet. Har aldrig før haft SÅ ondt. Det var i min højre side lige under brystet og så lidt skrå det gjorde ondt. Jeg var så dårlig og jeg lavede ikke andet end at kaste op, kunne hverken ligge eller stå.

Det kom meget pludseligt og hurtigt.

Jeg kom til vagtlægen som sagde at det ikke var barnet men galdesten.

Blev indlagt og scannet fik at vide jeg havde sten som skulle pasere

dagen efter blev jeg udskrevet. Men om aftenen og natten var jeg oppe hver time og kaste op. Og blev genindlagt næste morgen. De scannede igen og næste morgen blev jeg akut opereret og fik hele galde blæren fjernet. Det var frygteligt især fordi ingen vidste om mit barn ville dø af enten narkosen eller at de skar i mig. Det var et frygtelig valg at skulle tage. Men heldigvis gik alt godt, og har i dag en dejlig datter på 4½ mdr.

Men jeg tror ikke det er galdesten med de smerter du beskriver. Jeg vil hellere føde 20 børn end at få galdesten igen, med de smerter.

Anmeld

14. december 2011

Wimmie

Det er i øvrigt betryggende for én der snart skal føde at mange beskriver galdestensanfaldene som værende værre end veer/fødsel 

Det trøster mig da lidt, for anfaldene var slemme - men jeg overlevede dog, så måske er jeg godt udrustet til veer når de (forhåbentlig) snart kommer 

Anmeld

14. december 2011

maryjane

Lunae skriver:

Puha, jeg føler med dig. Kan fortælle at mine anfald lyder lidt a la dine. Og det var uden tvivl galdesten.

Anmeld

14. december 2011

Lunae

Update - det er desværre også galdesten jeg har!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.