Panodil

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.237 visninger
14 svar
0 synes godt om
11. december 2011

camillakrath

Jeg har ofte tænkt over hvornår forældre giver deres små panodil!

Jeg er selv ikke ret stor fan, og bruger det kun ved meget høj feber og altid efter jeg har snakket med lægen. Jeg mener selv at det slører hvordan barnet har det, men har efter råd fra lægen brugt det da Benjamin havde slem mellemørebetændelse, fordi han selvfølgelig ikke skal have ondt. Jeg ville dog aldrig give det ved fx vaccination, medmindre at lægen rådede det.

Hvornår giver i jeres panodil? Og hvor tidligt fik de det første gang?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2011

Holbæktrunten

camillakrath skriver:

Jeg er selv ikke ret stor fan, og bruger det kun ved meget høj feber og altid efter jeg har snakket med lægen. Jeg mener selv at det slører hvordan barnet har det, men har efter råd fra lægen brugt det da Benjamin havde slem mellemørebetændelse, fordi han selvfølgelig ikke skal have ondt. Jeg ville dog aldrig give det ved fx vaccination, medmindre at lægen rådede det.

Hehe, fik mit indlæg dig til at tænke over det? 

Noah har ALDRIG fået det endnu, og jeg vil også helst undgå det... Ikke fordi at det slører symptomer, men fordi at små børns lever ikke er færdigudviklet, og det derfor er hårdt for den at nedbryde medicinen.

Når det er sagt, så har jeg købt en flaske - og kunne godt finde på at give UDEN at kontalkte lægen. Men nu arbejder jeg også med medicin til daglig, og har en masse andre gode mennesker jeg kan trække på...

Hvis Noah får feber efter sin vaccine i morgen, vil jeg ikke tøve med at give panodil hvis feberen kommer over 39 grader. Ganske enkelt fordi at der ikke er nogen grund til at han skal have det værre endn højest nødvendigt, og at denne feber ved jeg hvad kommer af, det er ikke en sygdom, men en reaktion på stikket....

Blev han syg med feber osv hvor jeg ikke kender grunden, ville jeg nok kontakte vagtlægen inden - mest fordi at jeg alligevel ikke ville give panodil, hvis ikke feberen var så høj at jeg alligevel ville have ham tilset af en læge...

Anmeld

11. december 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Mine børn har kun fået panodil hvis lægen har ordineret det. 

Anmeld

11. december 2011

camillakrath

Holbæktrunten skriver:

Hehe, fik mit indlæg dig til at tænke over det? 

Noah har ALDRIG fået det endnu, og jeg vil også helst undgå det... Ikke fordi at det slører symptomer, men fordi at små børns lever ikke er færdigudviklet, og det derfor er hårdt for den at nedbryde medicinen.

Når det er sagt, så har jeg købt en flaske - og kunne godt finde på at give UDEN at kontalkte lægen. Men nu arbejder jeg også med medicin til daglig, og har en masse andre gode mennesker jeg kan trække på...

Hvis Noah får feber efter sin vaccine i morgen, vil jeg ikke tøve med at give panodil hvis feberen kommer over 39 grader. Ganske enkelt fordi at der ikke er nogen grund til at han skal have det værre endn højest nødvendigt, og at denne feber ved jeg hvad kommer af, det er ikke en sygdom, men en reaktion på stikket....

Blev han syg med feber osv hvor jeg ikke kender grunden, ville jeg nok kontakte vagtlægen inden - mest fordi at jeg alligevel ikke ville give panodil, hvis ikke feberen var så høj at jeg alligevel ville have ham tilset af en læge...

Jeg må indrømme at jeg har tænkt over det længe. Jeg har læst en del om det fordi Benjamin har været meget syg med feber her på det sidste. Der læste jeg blandt andet at nogen giver det forebyggende fx når de er blevet vaccineret. Det er nok det der har chokket mig mest.

Jeg ved ikke hvorfor jeg selv har været så tilbageholdende med at give det, for da Benjamin var ved lægen første gang med mellemørebetændelse, sagde lægen at jeg skulle holde ham smertefri med panodil. Modsat sagde en vagtlæge til mig engang at jeg ikke skulle give ham - det var der ingen grund til

Det er vel der man skal stole på sit moderinstinkt.

Håber ikke du føler at jeg "provokerede" - det var slet ikke min mening

Anmeld

11. december 2011

Kamulla

Noah led af meget sygdom og MØB fra han ikke var særlig gammel.. jeg giver det når han er rigtig dårlig og jeg kan afhjælpe ham.. jeg tager også panodil når jeg har feber og er elendig.. ringer jeg til lægen og siger "Noah har feber og er dårlig.." så ville han sige giv ham noget panodil

svært at sige lige hvornår, men når jeg vurderer der er behov for det

Anmeld

11. december 2011

Holbæktrunten

camillakrath skriver:

Jeg må indrømme at jeg har tænkt over det længe. Jeg har læst en del om det fordi Benjamin har været meget syg med feber her på det sidste. Der læste jeg blandt andet at nogen giver det forebyggende fx når de er blevet vaccineret. Det er nok det der har chokket mig mest.

Jeg ved ikke hvorfor jeg selv har været så tilbageholdende med at give det, for da Benjamin var ved lægen første gang med mellemørebetændelse, sagde lægen at jeg skulle holde ham smertefri med panodil. Modsat sagde en vagtlæge til mig engang at jeg ikke skulle give ham - det var der ingen grund til

Det er vel der man skal stole på sit moderinstinkt.

Håber ikke du føler at jeg "provokerede" - det var slet ikke min mening

Nej, overhovedet ikke - jeg synes at det er en fin debat, og hvis der vitterlig er nogen der kan finde på at give det forebyggende, synes jeg også at den er MEGET relevant!

Som sagt er jeg ikke tilhænger af at give små børn unødig medicin, for det kan deres lever slet ikke følge med til... 

Generelt har vi (og også lægerne) et alt for afslappet forhold til håndkøbsmedicin, især panodil (hvis du spørger mig)

Når det så er sagt, så synes jeg at det er fantastisk at det findes - for nogen gange ER det altså en gave... Det skal bare behandles med samme respekt som al mulig anden medicin, og man skal være ekstra påpasselig med de små....

Anmeld

11. december 2011

SussieThyssen

camillakrath skriver:

Mine har vist været omkring 8 uger første gang pga enten noget med ørerne eller høj feber i forbindelse med snot eller virus.

Jeg har heller aldrig bare gået og uddelt panodil, men jeg har netop brugt det, når jeg vidste hvad det var de fejlede, havde ondt eller høj feber..og kun til natten, medmindre der selvfølgelig var tale om fx smerter.

Det er altid klogt at snakke med lægen, men som årene går og man bliver flergangsmor, så lærer man at genkende mange af de forskelllige symptomer, og så klarer man ofte tingene selv med lidt sund fornuft.

Jeg har fx gennem adskillige år selv vurderet, når min søn var ved at udvikle lungebetændelse, og så har jeg altid haft antibiotika på lager, så jeg selv kunne behandle ham, netop fordi vores læge vidste at jeg kunne administrere det selv.

Men som du siger..det er klogt at snakke med lægen hvis man er i tvivl...hellere en gang for meget, end en gang for lidt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

11. december 2011

camillakrath

Holbæktrunten skriver:

Nej, overhovedet ikke - jeg synes at det er en fin debat, og hvis der vitterlig er nogen der kan finde på at give det forebyggende, synes jeg også at den er MEGET relevant!

Som sagt er jeg ikke tilhænger af at give små børn unødig medicin, for det kan deres lever slet ikke følge med til... 

Generelt har vi (og også lægerne) et alt for afslappet forhold til håndkøbsmedicin, især panodil (hvis du spørger mig)

Når det så er sagt, så synes jeg at det er fantastisk at det findes - for nogen gange ER det altså en gave... Det skal bare behandles med samme respekt som al mulig anden medicin, og man skal være ekstra påpasselig med de små....

Det er der åbenbart. Og det blev jeg virkelig forarget over. Havde også en debat for nogen uger siden, hvor de faktisk gav, selvom barnet både sov, spiste og legede, men bare var sløj med feber.

Men jeg må indrømme at jeg efter den her omgang med mellemørebetændelse også har fået et andet forhold til det. De små skal ikke ha smerter - så giver jeg.

I forhold til mig selv, så spiser jeg også piller for tit, men det er jo så en hel anden sag

Anmeld

12. december 2011

Mira0911

Jeg har altid kun givet Julie panodil i samråd med lægen, tør skisme ikke andet selvom hun snart er 3 år... 

Anmeld

12. december 2011

sandratobias

Tobias har kun fået panodil 3 eller 4 gange tror jeg... Og han blir 5 år til april..
Amanda er 10 måneder i morgen ( d. 13. ) og hun har aldrig fået nogen endnu.. Det eneste hun har fået er noget hostesafts halløj.. Og det var lægen der udskrev det til hende... 

Vil helst ku undgå at bruge det til mine unger.. Med mindre det selvfølgelig er nødvendigt og så i samråd med læge/lægevagt.. Er det ved feber får de det heller ikk medmindre lægen siger god for det.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.