dem der søger julehjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. november 2011

Hulubulu86

wamse skriver:

Jeg tæller da selvfølgelig lånet med, for det er en indtægt man har, når man skal se på sit rådighedsbeløb

Lånet tælles så ikke med, når man på kommunen søger boligsikring, hvilket betød at jeg fik mere i boligsikring før, da jeg var på SU.

Når man er på SU, så har man et valg om man vil tage et lån. Kan man klare sig uden, er det da godt, men man har trods alt et valg.

Alt julehjælp, som jeg har set på, handler om, at de mindst bemidlede kan får hjælp, og har man ikke fået noget, så er det fordi, at nogen sidder endnu værre i det end en selv, og ikke fordi man får su.

Eftersom disse piger fik af vide med det samme at de ikke kunne faa julehjaelp fordi de er paa SU, saa er det altsaa ikke fordi der er nogen der traenger mere, men fordi de er paa SU.

Nu er det jo saa ikke alle der kan faa boligsikring, det afhaenger jo af en del forskellige ting, f.eks kan folk der deler lejlighed ikke faa boligstoette hvis de deler koekken.

Og jeg mener stadig at man faar mere udbetalt ved KH end ved SU. Men vil gerne se et regnestykke?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2011

Hulubulu86

Sirup skriver:

Nej hvor vildt?! Syntes faktisk det er generelt man ser på det som om dem på kontanthjælp er mere fattige end dem på su, hvilket ikke helt er sandheden, det er dog en selvvalgt fattigsom

Det er ogsaa saadan jeg oplever at folk ser paa det!!

Ja det er selvvalgt fattigdom, men det synes jeg nu ogsaa det er for en stor del af dem der er paa KH, de kunne jo traeffe valget om at tage en uddannelse, men det gaelder selvfoelgelig ikke alle.

Anmeld

28. november 2011

wamse

Dubai skriver:

Eftersom disse piger fik af vide med det samme at de ikke kunne faa julehjaelp fordi de er paa SU, saa er det altsaa ikke fordi der er nogen der traenger mere, men fordi de er paa SU.

Nu er det jo saa ikke alle der kan faa boligsikring, det afhaenger jo af en del forskellige ting, f.eks kan folk der deler lejlighed ikke faa boligstoette hvis de deler koekken.

Og jeg mener stadig at man faar mere udbetalt ved KH end ved SU. Men vil gerne se et regnestykke?

Forskellen på hvordan vi to regner er jo fordi at jeg tæller lånet med, og det gør du ikke. 

Det kan godt være at de piger du beskriver, har sagt til dig, at de er afvist fordi de får su, men jeg fortæller at jeg med mine egne øjne ikke har set nogen steder at man bliver afvist på det grundlag - tværtimod.

Nej selvfølgelig kan alle ikke få boligsikring, da det da selvfølgelig har noget med indkomst, antal personer m.m. at gøre. 

Anmeld

28. november 2011

1990h

Okai tak for alle jeres svar

jeg tror måske også at det bliver beregnet på hvor mange man har at forsørge..f.eks i dette tilfælde var det en mor på førtidspension og 2 piger..som søgte julehjælp..

så måske kommer det meget an på hvad ens indkomst er og hvem man forsørger og ens private situation..

jeg sætter personligt også spørgsmål til at man skal have julehjælp når man er på su.. som er selvvalgt..og an da også har su lån..ja pengene er måske små.

men mon ikke der så er nogle andre der har dobbelt så meget brug for det..

Anmeld

28. november 2011

wamse

Dubai skriver:

Kontanthjælpen udbetales hver måned, og du skal betale skat af den.

• hjemmeboende - 3.123 kr. (2011)
  • udeboende -  6.472 kr. (2011)
  • gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.044 kr. (2011)
  • med egne børn i hjemmet - 13.345 kr. (2011)
  • hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.193 kr.

Du kan max få 13.345 kr. (2011), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.665 kr. (Svarende til 6.472 kr. som udeboende under 25 år + 1.193 kr. - normalbidrag for et barn).

• 10.044 kr. (2011)
  • med forsørgelsespligt - 13.345 kr. (2011) 

Hjemmeboende

2.728 kr.

Udeboende

5.486 kr.

Forsørgertillæg til enlige forsørgere (før skat)

5.486 kr.

SU-lån

2.807 kr.

Supplerende SU-lån til forsørgere

1.405 kr.

= Forsørger kh= 13.345,- før skat

Su forsøger= 2x 5486= 10.972 + skattefrit lån= 4212

Anmeld

28. november 2011

DitteFisk

wamse skriver:

Forskellen på hvordan vi to regner er jo fordi at jeg tæller lånet med, og det gør du ikke. 

Det kan godt være at de piger du beskriver, har sagt til dig, at de er afvist fordi de får su, men jeg fortæller at jeg med mine egne øjne ikke har set nogen steder at man bliver afvist på det grundlag - tværtimod.

Nej selvfølgelig kan alle ikke få boligsikring, da det da selvfølgelig har noget med indkomst, antal personer m.m. at gøre. 

Hmmm, man får da ikke mere på SU med lån, end hvad man får på kh el. revilidering?

Jeg har også hørt/læst, at man ikke er berettiget til julehjælp når man er på SU, men kan ikke huske hvorfra.

Synes også det er fjollet, at vi på SU er nødt til at tage et lån for at have råd, men dem som har en højere indtægt (uden lån) er berettiget til julehjælp.

Anmeld

28. november 2011

Hulubulu86

wamse skriver:

Det er muligt du ikke kan se det, men det er de i hvert fald blevet. Vil lige hoere dem hvor de er blevet afvist og saa skriver jeg det her .

Ja det har med alt det at goere, og ogsaa med f.eks om man bor sammen med en anden (her taler jeg ikke om en partner), hvis man deler koekken/bad med en anden end ens partner er man ikke berettiget, selvom man ellers ville vaere det pga indkomst og husleje.

Og naar jeg regner su, forsoergertillaeg, su-laan og supplerende su-laan som enlig forsoerger sammen, saa faar man stadig mindre udbetalt end paa revalidering. Saa maa man jo bare haabe man kan faa boligstoette

Anmeld

28. november 2011

wamse

Gigl skriver:

Hmmm, man får da ikke mere på SU med lån, end hvad man får på kh el. revilidering?

Jeg har også hørt/læst, at man ikke er berettiget til julehjælp når man er på SU, men kan ikke huske hvorfra.

Synes også det er fjollet, at vi på SU er nødt til at tage et lån for at have råd, men dem som har en højere indtægt (uden lån) er berettiget til julehjælp.

Det gør du altså, hvis du er enlig forsørger.

Jeg gik sidste år fra SU med lån til revalidering, og så fik jeg 1000 kr mindre udbetalt hver måned + at min boligsikring faldt med 500 i måneden.

Jeg har aldrig støt på nogen steder, hvor man ikke kan søge julehjælp på SU, men klart man ikke får det, hvis ens rådighedsbeløb er højere end andre, som søger hjælpen.

Anmeld

28. november 2011

Hulubulu86

Gigl skriver:

Anmeld

28. november 2011

Hulubulu86

wamse skriver:

Kontanthjælpen udbetales hver måned, og du skal betale skat af den.

• hjemmeboende - 3.123 kr. (2011)
  • udeboende -  6.472 kr. (2011)
  • gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.044 kr. (2011)
  • med egne børn i hjemmet - 13.345 kr. (2011)
  • hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.193 kr.

Du kan max få 13.345 kr. (2011), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.665 kr. (Svarende til 6.472 kr. som udeboende under 25 år + 1.193 kr. - normalbidrag for et barn).

• 10.044 kr. (2011)
  • med forsørgelsespligt - 13.345 kr. (2011) 

Hjemmeboende

2.728 kr.

Udeboende

5.486 kr.

Forsørgertillæg til enlige forsørgere (før skat)

5.486 kr.

SU-lån

2.807 kr.

Supplerende SU-lån til forsørgere

1.405 kr.

= Forsørger kh= 13.345,- før skat

Su forsøger= 2x 5486= 10.972 + skattefrit lån= 4212

havde selv lige vaeret inde og finde tallene mens du skrev .

Men dejligt du lavede regnestykket alligevel, er skoent naar folk rent faktisk argumenterer med ''fakta'' frem for bare ''jeg siger''

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.