Anonym skriver:
Tror i jeg kan få PKS?
Min første fødsel gik således:
(Boede i 5 min. fra OUH på det tidspunkt)
Kl. 19.33 går vandet. Jeg ringer til fødegangen, og får at vide de gerne lige ville tjekke. (Vandet var ikke grønt eller noget)
Der går lige lidt tid med og pakke og er ude på fødegangen:
Kl. 20.07 De lægger et bælte på der måler hans hjerterytme osv. i ca ½ time. 20 minutter inde i det, spørg jeg noget af personnalet hvad det var der fik skærmen til og flippe ud en gang imellem. Fik af vide det var veer.
(Tænkte rigtig ikke mere over det da jeg ikke kunne mærke dem, så mente jeg jo at så forberedte de sig til de rigtig veer skulle komme)
Vi blev sendt hjem uden at blive undersøgt mere, og fik af vide vi skulle komme igen om 10 timer hvis der ikke var sket noget.
På vej hjem i bilen begyndte jeg og kunne mærke dem lidt men tænkte ikke rigtigt mere over det.
Da vi så var kommet hjem begyndte jeg og gå gulvet tyndt... Kunne ikke tænke hver gang veerne kom og synes de kom oven i hinanden. (Fandt senere ud af at jeg "kæmpede" imod veerne, i stedet for og slappe af.
Kl. 21.55 ringede vi til fødegangen igen, fordi jeg ville ha den der blokade og det ville jeg ha NU!, Fik af vide at Okay så, så kunne jeg da godt komme ind, men de ville gerne ha at vi trak tiden så meget som muligt. (De havde travlt)
Vi kørte der ind af, og jeg havde mega dårlig samvigttighed over at jeg ikke kunne klare og blive hjemme mere. (Der var jo kun gået 2 ½ time, siden vandet gik, så var jo kun i starten af fødslen)
Da vi kom der ind og jeg blev undersøgt, fik jeg af vide at den der blokade, kunne jeg skyde en hvis pil efter. Jeg var 9 cm åben.
Jeg blev kørt i rullestol hen til fødestuen, mens jeg koncentrerede mig om min vejrtrækning. hvis jeg ikke gjorde ville jeg kaste op.
Da vi var kommet hen på fødestuen, ville jeg ikke op af kørestolen, så der sad jeg indtil ca. midnat, mens min kæreste sov ovre i vinduetskammen. Da jeg endelig besluttede mig for og ville op i sengen, kom presseveerne. 20 minutter inde i presseveerne, begyndte jordmoderen og snakke om vedrop, da veerne ikke kom så tit mere. Ved ikke hvorfor, for har normalt ikke noget imod, nåle, drop osv. men jeg panikkede. (Panikken gjorde min krop vågnede op igen, og så kom veerne hurtigt igen)
og kl. 00.37 var min søn født. Men han havde lavet en del ravage på vej ud. fik og vide han havde ligget med den ene hånd som om han talte i tlf.
Så jeg skulle syes. Men da jordmoren, blev i tvivl om, om jeg var sprækket lidt oppe i livmoderen, skulle vi vente på en læge, der kunne komme og tjekke. (Det var jeg heldigvis ikke) Så kunne jordmoderen gå i gang med og sy. Men hun var nyudlært skulle hun bruge hjælp. Det endte med at da de var færdige med og sy så var klokken: 02.45 (Det gjorde nas, da min ben hele tiden gik i krampe af og blive holdt oppe af de der bøjler, og jeg helst ikke måtte bevæge mig)
Jeg turde ikke spørge hvor slemt det var, og heller ikke kigge, så har ingen andelse om hvor meget jeg sprækkede, men har en frygtelig masse forvirrende tal stående i min jonal.
Sagen er nu den at jeg er flyttet, og når jeg skal føde, så skal jeg først 25 min. kørsel ind til odense for at aflevere min søn, og 45 min. kørsel til svenborg sygehus for at føde. (Har spurgt om jeg ikke kunne få lov og føde på odense, da det er nemmere og tættere på, der hvor vi bor,men det måtte jeg ikke?)
ud over det så skal jeg lige ha gjort ham den lille klar, tøj på, pakket tandbørste, tøj osv. og hvis manden er på arbejde skal han lige nå hjem først (der går ca. ½ time fra jeg ringer til han er her) Og skal også proppe, diverse ting til den nye ud i bilen (autostol osv.
Kan jeg så overhoved nå ud på sygehuset? Har bestemt ikke lyst til og føde i bilen, eller lignende. Og det skulle jo gå hurtigere anden gang. (Håber jeg ikke)
Og så er jeg også blevet mega bange for og føde... kan ikke sige hvad det er der bestemt gør at jeg er så bange, men sidder og stortuder over det allerede nu og gør det mindst en gang om dagen. (er ca. 20 uger henne)
Så medicinsk er der ingen grund til at jeg skal ha PKS, og er rimelig bange for og nævne det af frygt for bare og blive afvist og stemplet som "piveskid".
Hvad tror i?
Din første fødsel tog jo 6 timer, fra start til slut, og der er jo ingen der siger at den næste kun kommer til at tage en time?
Min første fødsel tog også 6 timer fra vandet gik, til hun var ude.. De færste 2-3 timer vidste jeg slet ikke jeg havde veer, og det var ret sent i forløbet jeg fandt ud af det. Da jeg kom på sygehuset havde jeg åbnet mig 5 cm, og i løbet af den næste halve time, åbnede jeg mig lige 5 mere, og havde født inden for 50 min efter jeg var kommet på sygehuset.
Jeg var også bange for at jeg ikke ville kunne nå på sygehuset denne gang, selv om sygehuset ligger i den by jeg bor i.. Jordemoren havde også sagt, at jeg skulle komme ind lige så snart der var det mindste optakt til at fødslen var i gang!
Vandet gik kl.16 om eftermiddagen, og veerne startede først ved midnat, og så var hun ude kl.02.45. Så anden gang tog min fødsel faktisk længere tid, hvis man tog fra da vandet gik.. Jeg havde masser af tid til det hele, og syntes faktisk ikke tiden gik hurtigt nok