Jeres børn yndlingsret? Omkring 1 1/2 år.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2011

K&S

Mette. skriver:

Piger hjælp.

Min datter er virkelig dårlig til at spise, og især til aftensmad. Vi prøver at lave meget varieret og sund kost til hende, med grønt og forskelligt køb. Men ligemeget hvad vi serverer vil hun bare ikke spise. Kun ganske få mundfulde.

Lige pt. kan der dog gå lidt ned, hvis det er hjemmelavet pizza, pasta med tilbehør eller kylling med ris. Det er bare ret kedeligt i længden og heller ikke en succes hver gang. Så, kom gerne med jeres bedste opskifter eller retter som bare er en succes hos jeres børn

Antons yndlingsretter lige nu er:

Kyllingefrikadeller med ovnbagte rodfrugter

Laksefrikadeller med hjemmelavede pommesfrites, dampet broccoli og remoulade

Han er ikke meget for at spise retter som kødsauce og wok - jeg tror det er fordi tingene skal ligge adskilt på hans tallerken, så han har nemmere ved at vælge hvad han vil spise først

Og ellers er han vild med alle slags supper med suppehorn og hjemmebagt flute til  jeg plejer at tilsætte så lidt vand som muligt til en grøntsagssuppe, så den får en tykkere konsistens.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2011

Laulund87

Supper i alle afskygninger er et kæmpe hit her!

Ellers er det retter med ris og pasta hun elsker. Især hvis det er blandet godt sammen.. Det skal ikke være delt op så hun kan pille fra

Anmeld

23. november 2011

Mette.

Tulle28 skriver:

Jeg er begyndt at servere en portion havregrød når vi kommer hjem fra vugger (ca. 15.30) og den ryger ned. Har overvejet at servere aftensmad der, for hun virker mere sulten på det tidspunkt... Men synes også det gør livet en anelse mere besværligt?!

Emilie virker også rigtig sulten omkring det tidspunkt, selvom hun lige har fået brød, knækbrød, frugt eller lignende i dagplejen kl. 15, inden vi hentede hende.

Hun er på det seneste begyndt at være lidt tvær og ked fra hun kommer hjem og til aftensmad kl. 17, der kan vi ikke trække den længere, og selvom hun har virket så sulten, så vil hun alligevel nærmest ikke spise aftensmad.  Hm, måske det var en ide med tidlig aftensmad som du forestår. 

Anmeld

23. november 2011

Mette.

linemus skriver:

Her hitter især ovnkartofler og deller/falafler i alle afskygninger (vi spiser ikke kød). Hun er også glad for pasta m. tomatsovs (jeg blender sovs og grøntsager, så spiser alle børnene det hele), lasagne samt blendede supper gerne med hjemmelavede croutoner til. Agurkestænger er vist favoritgrøntsagen.

Bare bliv ved. Præsenter hende for forskellig mad og smage og lad hende spise det, hun vil. Hun vil se på jer og jeres vaner, og en dag vil hun turde, for det har I altid gjort. Jeg taler af erfaring Vi har idag en 7 årig dreng, der er pissesej til at smage på nye ting, selvom vi for 2-3 år siden rev os i håret over hans kræsenhed. Så bare bliv ved.

Derudover kan det være, hun bare ikke er så sulten om aftenen - sådan et barn har jeg også haft. Der kan også være perioder, hvor barnet ikke spiser så meget.

Tusind tak for dit svar.

Frikadeller og den slags er også en hitter af og til, men det er bestemt ikke hver gang. Hun kan godt lide frugt, men spiser stort set ikke grønt, selvom det bliver serveret hverdag og hun siden hun var et 1/2 år gammel har fået tilbudt det. Hm, der er nok ikke andet for end bare fortsætte som vi gør. Hun er en lille pige, og tager bestemt ikke på i vægt, så måske er det også derfor jeg bare ønsker hun ville spise lidt mere.

hun vågner også tit om natten og er rigtig sulten, og jeg aner snart ikke hvad jeg skal gøre. En pige på 19 mdr, skal jo ikke spise om natten. 

Anmeld

23. november 2011

Mette.

Jonatansmor skriver:

Spiser I sammen? Altså som fast rutine, hver eneste dag, slukker tv, radio og mobiler og sidder i ro og mag og nyder jeres mad?
Spørger fordi det vist ikke er en selvfølge at man har måltider som rutine

Hvis nej, så kan det hjælpe. Når h*n ser mor og far nyde aftensmaden, vil nysgerrigheden vinde til sidst.
Hvis ja, så ville jeg begynde at gøre et stort nummer ud af hvor meget mor og far kan lide maden. Med MMMMMMMMM lyde når h*n ser at I putter noget i munden.

Drengen herhjemme kan lide alt, bare der er rigeligt mængder broccoli til. Bortset fra bearnaisesauce, som vi aldrig har fået ham til at spise (AAAAAD siger han - okay min snut, du slipper)

Hans livretter er: spaghetti og kødsovs, lasange, boller i karry, frikadeller. Når vi laver en af de 4 ting til ham spiser han som en lille hest, stavrer ind i sit bad og går kold bagefter

Ja, det gør vi. Hver aften og har altid gjort det. Vi har aldrig mobiltelefoner, tv eller radio og vi spiser fast kl. 17 hver eneste dag. Derfor undre det mig også, fordi vi netop altid har gjort så meget ud af at have en fast rutine med hende.

Hvor er du heldig med en dreng der vil spise alt. Emilie vil ikke have grøntsager, selvom de altid er blevet serveret for hende. Hvertfald ikke siden hun var lille og fik det blendet. Det bekymrer mig måske også ekstra fordi hun ikke er så stor, og nærmest ikke har taget på i vægt i flere måneder nu.

Anmeld

23. november 2011

Mette.

K&S skriver:

Antons yndlingsretter lige nu er:

Kyllingefrikadeller med ovnbagte rodfrugter

Laksefrikadeller med hjemmelavede pommesfrites, dampet broccoli og remoulade

Han er ikke meget for at spise retter som kødsauce og wok - jeg tror det er fordi tingene skal ligge adskilt på hans tallerken, så han har nemmere ved at vælge hvad han vil spise først

Og ellers er han vild med alle slags supper med suppehorn og hjemmebagt flute til  jeg plejer at tilsætte så lidt vand som muligt til en grøntsagssuppe, så den får en tykkere konsistens.

Tusind tak for inspiration.

Jeg tror jeg skal forsøge mig med en suppe, det har hun faktisk aldrig fået, måske det kunne være et hit. 

Anmeld

23. november 2011

Mette.

Laulund87 skriver:

Supper i alle afskygninger er et kæmpe hit her!

Ellers er det retter med ris og pasta hun elsker. Især hvis det er blandet godt sammen.. Det skal ikke være delt op så hun kan pille fra

Tak for inspiration, der er flere der skriver suppe, så det må klart afprøves.

Anmeld

23. november 2011

Mette.

lærkes_mor skriver:

Min datter på 4 har altid været småt spisende.... måske bare 4 bider osv.... Men til frkost plejer hun at spise lidt mere end aftensmad... Fik afvide til 4 års undersøgelsen at det bare var sundt at spise mest til frokost og lidt til aftensmad... det er bare vores kultur der har lagt hovedmåltidet der.... Men nu vr det jo ikke det du spurgte om...

Min søn Nor på 1 ½ elsker:

-tomat suppe med maaaasser af nudler i
.kartoffelmos med sovs + tilbehør (men mosen og sovsen elsker han)
-tærter
-farsbrød

Han spiser alt og store portioner, men har altid været en slank dreng,,,
Min datter har altid lagt ca på gennemsnits kurven... Lidt underligt når et er hende der spiser lidt og min søn der spiser alt
-

Det lyder som Emilie, hun har også været sådan siden hun blev født. Synes dog hun er blevet endnu værre på det seneste til aftensmåltidet.

Hun er en lille pige, og har ikke taget på i vægt længe, så det bekymrer mig måske også bare lidt ekstra. Samtidig vågner hun meget om natten, og virker sulten, men hun kan jo ikke spise om natten, det vil jeg hvertfald være ked af at skulle starte på.

Tak for inspiration, jeg må vist prøve suppe. Det har hun aldrig fået før.

Anmeld

23. november 2011

Koen.

tanja. skriver:

her hitter:
tomatsuppe med pasta
chilli con carne
pita med fyld

Og ovnbagte rodfrugter med farsbrød

Anmeld

23. november 2011

Sara.

Mette. skriver:

Det lyder som Emilie, hun har også været sådan siden hun blev født. Synes dog hun er blevet endnu værre på det seneste til aftensmåltidet.

Hun er en lille pige, og har ikke taget på i vægt længe, så det bekymrer mig måske også bare lidt ekstra. Samtidig vågner hun meget om natten, og virker sulten, men hun kan jo ikke spise om natten, det vil jeg hvertfald være ked af at skulle starte på.

Tak for inspiration, jeg må vist prøve suppe. Det har hun aldrig fået før.

Det kan jeg godt forstå...

Jeg har godt nok også brugt meget tid og krudt på det... og tænkt og tænkt og tænkt....

Da hun var lille og vi var sammen med min venindes dreng (som er en mdr yngre end Lærke) og han bare spiste og spiste, begyndte jeg at tænke om det var noget JEG havde gjort galt... Det var hårdt at sidde med Lærke...

Men så fik jeg Nor, og har egentlig gjort det meste på samme måde som med Lærke (bortset fra at han fik flaske og hun fik bryst).

Og han spiser MEGET mere end Lærke til ALLE måltider... Så kom jeg frem til at Lærke bare er småt spisene.... Men så begyndte familie og venner at kommentere det... og sige f.eks. "du skal da ha lidt mere? er du færdig allerede" og sådan..

men nu har vi sagt til alle at hun spiser det hun spiser, det skal de ikke kommentere på. Og så prøver vi at gøre det til en god oplevelse, og uden for meget observation på om hun spiser og hvad...

Har også taget til mig det lægen sagde, at det er sundest at spise hovedmåltidet om dagen og ikke til aftensmad...

Håber snart din pige tager på sender dig lige nogle kram også og ja prøv suppe :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.