Hvad har jeg ret til mht job.....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.883 visninger
13 svar
0 synes godt om
23. november 2011

Anonym trådstarter

Håber deleme i kan hjælpe mig

Jeg er privat ansat. Og på min ansættelses kontrakt står der mht timer : efter vagtplan. Jeg arbejder ca 15 timer ugenligt. Fordelt på 4 dage. De 15 timer bliver så bare til ca 30 timer hjemmefra, da jeg har meget kørsel i forbindelse med mit job. Jeg bruger egen bil og får "kun" de alm 2 kr pr km minus 24 km pr dag selvfølgelig. Intet for slidtage og jeg er ikke ansat med bil....det står ikke i kontrakten.

Jeg har en ugentlig fridag, på vagtplanen står der fri/afløsning for kollegaer.

Min datter skal opereres på torsdag og jeg beder om en omsorgsdag, men min chef vælger istedet at inddrage min fridag og flytte timer fra torsdag til min fridag.

Så bliver min søn desværre syg, og jeg har i dag barn syg. Så skriver chef på sms, at han håber mit barn er rask til i morn, da han ellers ikke kan få planen til at hænge sammen????? Men i morgen kan jeg jo ikke tage nogen vagt da jeg skal på sygehuset med mit andet barn. Jeg har ydermere arbejdet på min fridag, og taget ex timer for at jeg kunne få fri på torsdag.

Er det helt rimeligt? Og hvad kan jeg kræve?? hvad har jeg ret til?

Der er så mange ting med det her job og jeg har lyst til at sige op, men skal bruge pengene desværre. Jeg er i fagforening, og har lyst til at lade dem tjekke op på mine ansættelses forhold, men bryder mig ikke om at være "besværlig", og jeg har forsøgt selv at nævne et par ting for min chef, men han spidser mig bare af med en bemærkning om, at alt er rigtigt.....

Håber der sidder nogle der kender lidt til retigheder mv.

Jeg har forøvrigt bedt om ferie i uge 52, og fået det......men jeg skal knokle røven ud af bukserne i ugen op til og fridag er inddraget pga det......Må han det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2011

Lise

Er du fast- eller timelønnet?

jeg forstår ikke hvor du vil hen mht bilen?

Har du ifølge din kontrakt ret til omsorgsdage?

Og mht. barn syg, ja - det kan han jo ikke gøre noget ved. Det har du ret til.

Jeg tænker om du har en "fast" plan. Altså, ikke ifølge din kontrakt, men er det normalt at du arbejder faste dage, på faste tidspunkter? Du skriver at du får inddraget din fridag, men ligger den altid en fast dag?

Anmeld

23. november 2011

StineW79

Profilbillede for StineW79
Det tror jeg ik han må! Desuden er det jo 2 børn det drejer sig. Den ene er syg i dag, din omsorgsdag i morgen er jo planlagt og har ik noget med barnet syg i dag. Ville helt sikkert snakke med fagforening hvis ik han forstår det! Vh Stine

Anmeld

23. november 2011

Anonym trådstarter

Lise skriver:

Er du fast- eller timelønnet?

jeg forstår ikke hvor du vil hen mht bilen?

Har du ifølge din kontrakt ret til omsorgsdage?

Og mht. barn syg, ja - det kan han jo ikke gøre noget ved. Det har du ret til.

Jeg tænker om du har en "fast" plan. Altså, ikke ifølge din kontrakt, men er det normalt at du arbejder faste dage, på faste tidspunkter? Du skriver at du får inddraget din fridag, men ligger den altid en fast dag?

Ja jeg er timelønnet, og har fast vagtplan og fast fridag.

Der står intet i kontrakten om omsorgsdage og heller ikke noget med at jeg selv skal ligge bil til arbejdet. Jeg har skiftende arbejdssteder og kører over mange kilometer, og det medfører jo slidtage på bilen, men jeg får kun km-taksten på de 2 kr pr kørt km, efter at de 24 pr dag er trukket. Synes måske jeg burde have noget for slidtagen. Jeg vil på ingen måde være urimelig overfor chefen Men synes måske at mange ting ikke virker helt rigtige.

Anmeld

23. november 2011

SussieThyssen

Hvad har man fagforeninger til?

Jeg har siddet som dagligleder af to forretninger, hvor jeg bl.a. lagde vagtplaner og have folk i arbejde på specielle ansættelseskontrakter, der mindede en del om din.
Men jeg tjekkede ganske enkelt op med fagforningerne for at være helt sikker på, at vi fulgte reglerne rigtigt. Og efter min mening burde alle chefer tvangsindlægges til at gøre det, før de har lov til at ansætte nogen.
Det der har betydning er bl.a. andet hvilken overnskomst/fagforbund du er i.

Generelt kan jeg sige, at når en kontrakt siger, som din gør, så kan din chef stort set lægge dine vagter som h*n vil men...der er noget med adviseringstider der skal overholdes..og de kan igen variere efter overenskomst.
Så derfor er det altså utroligt vigtigt, at du kontakter din fagforening og får styr på det.

Du HAR ret til omsorgsdage, men her gælder det igen, det der står i din overenskomst, og barn syg. Og han kan ikke bare inddrage dig, med mindre du får rådighedstillæg.
Derimod er din transporttid, din tid og ikke firmaets. Om du så havde 3 timers transport til dit job, så er det aldrig dit firmas problem, med mindre det er specifikt formuleret i kontrakten.

Så kontakt din fagforening...lad være med at være så autoritetstro..du har RET til at få en ordentlig behandling i dit ansættelsesforhold..og du har ret til ikke at blive udnyttet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

23. november 2011

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Det tror jeg ik han må! Desuden er det jo 2 børn det drejer sig. Den ene er syg i dag, din omsorgsdag i morgen er jo planlagt og har ik noget med barnet syg i dag. Ville helt sikkert snakke med fagforening hvis ik han forstår det! Vh Stine

Men jeg fik netop IKKE en omsorgsdag i morgen. Han valgte istedet at inddrage min fridag, og flytte timerne på planen, så jeg skulle arbejde på fridagen og derefter bare holde fri torsdag til min datter.

Løsningen er som sådan ok, men når jeg nu beder om en omsorgsdag til hende?? Og hvad med når jeg skal holde ferie, eller selv er syg......så rykker han bare mine timer og fylder mine fridag op. Så i sidste ende så føler jeg at jeg optjener ret til at blive syg!!

Jeg har været fraværende pga egen sygdom 1 gang og her spurgte han straks......kan du tage timerne på din fridag istedet så?? Så oftest slæber jeg mig af sted, fordi det koster mere arbejde at holde sygdomsfri end det gør ved bare at kæmpe sig igennem. Jeg arbejder tæt på mennesker, så det er faktisk ikke så heldigt.

Anmeld

23. november 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Hvad har man fagforeninger til?

Jeg har siddet som dagligleder af to forretninger, hvor jeg bl.a. lagde vagtplaner og have folk i arbejde på specielle ansættelseskontrakter, der mindede en del om din.
Men jeg tjekkede ganske enkelt op med fagforningerne for at være helt sikker på, at vi fulgte reglerne rigtigt. Og efter min mening burde alle chefer tvangsindlægges til at gøre det, før de har lov til at ansætte nogen.
Det der har betydning er bl.a. andet hvilken overnskomst/fagforbund du er i.

Generelt kan jeg sige, at når en kontrakt siger, som din gør, så kan din chef stort set lægge dine vagter som h*n vil men...der er noget med adviseringstider der skal overholdes..og de kan igen variere efter overenskomst.
Så derfor er det altså utroligt vigtigt, at du kontakter din fagforening og får styr på det.

Du HAR ret til omsorgsdage, men her gælder det igen, det der står i din overenskomst, og barn syg. Og han kan ikke bare inddrage dig, med mindre du får rådighedstillæg.
Derimod er din transporttid, din tid og ikke firmaets. Om du så havde 3 timers transport til dit job, så er det aldrig dit firmas problem, med mindre det er specifikt formuleret i kontrakten.

Så kontakt din fagforening...lad være med at være så autoritetstro..du har RET til at få en ordentlig behandling i dit ansættelsesforhold..og du har ret til ikke at blive udnyttet.

Kærligst
Sussie

Transport tiden er netop i arbejdstiden fra kunde a til b og b til c. Det er ikke fra hjem til a jeg tænker på, men den tid jeg bruger på at køre rundt til kunderne. Jeg får et symbolsk beløb på tiden jeg bruger i bilen, men ikke for slidtagen på egen bil.

Anmeld

23. november 2011

Findusinde

Som privat ansat har man ikke omsorgsdage, medmindre de er overenskomsten, eller i dit ansættelsesbrev...

Dette er taget fra borger.dk

Hvis du er privatansat, har du kun ret til omsorgsdage, hvis det fremgår af din individuelle ansættelseskontrakt, af din overenskomst eller af den husaftale eller personalepolitik, der gælder på din arbejdsplads.

Anmeld

23. november 2011

Findusinde

Anonym skriver:

Transport tiden er netop i arbejdstiden fra kunde a til b og b til c. Det er ikke fra hjem til a jeg tænker på, men den tid jeg bruger på at køre rundt til kunderne. Jeg får et symbolsk beløb på tiden jeg bruger i bilen, men ikke for slidtagen på egen bil.

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du mener med slitage af bilen? De jobopslag jeg har set mange gange, står der at man skal være villig til at bruge egen bil.. Du får jo også et beløb ekstra, fordi du bruger tiden i bilen? 

Anmeld

23. november 2011

K&S

Anonym skriver:

Ja jeg er timelønnet, og har fast vagtplan og fast fridag.

Der står intet i kontrakten om omsorgsdage og heller ikke noget med at jeg selv skal ligge bil til arbejdet. Jeg har skiftende arbejdssteder og kører over mange kilometer, og det medfører jo slidtage på bilen, men jeg får kun km-taksten på de 2 kr pr kørt km, efter at de 24 pr dag er trukket. Synes måske jeg burde have noget for slidtagen. Jeg vil på ingen måde være urimelig overfor chefen Men synes måske at mange ting ikke virker helt rigtige.

Jeg indskyder lige en bemærkning her

Skattefri kørselsgodtgørelse

Den skattefri befordringsgodtgørelse op til 20.000 kørte kilometer vil i 2011 udgøre 3,67 kroner pr. kilometer. For kørsel ud over de 20.000 kilometer vil satsen være 2,00 kroner pr. kilometer. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.