Er det virkelig rigtigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.783 visninger
21 svar
0 synes godt om
21. november 2011

klmf

- ikke at jeg har tænkt mig at gøre brug af metoden, bare lige for at slå det fast med det samme!

Men en kollega sagde i dag (under en generel snak om problem med tilløbende katte), at man kan knuse et gram paracetamol i noget mælk og det skulle være så toksisk at det tager livet af dem... Kan det virkelig passe? Blev da sådan helt mærkelig til mode over det, der er nemlig en dame i vores kvarter der har fået ry for at forgifte alle katte, der bevæger sig ind på hendes grund. Hmm, håber ikke mine to misser bevæger poterne derind!! Synes godt nok det er en grum måde at tage dem af dage på

P.S. Paracetamol = almindelige hovedpinepiller som Panodil, Pinex osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2011

baby012

lotchen skriver:

- ikke at jeg har tænkt mig at gøre brug af metoden, bare lige for at slå det fast med det samme!

Men en kollega sagde i dag (under en generel snak om problem med tilløbende katte), at man kan knuse et gram paracetamol i noget mælk og det skulle være så toksisk at det tager livet af dem... Kan det virkelig passe? Blev da sådan helt mærkelig til mode over det, der er nemlig en dame i vores kvarter der har fået ry for at forgifte alle katte, der bevæger sig ind på hendes grund. Hmm, håber ikke mine to misser bevæger poterne derind!! Synes godt nok det er en grum måde at tage dem af dage på

det er helt korrekt at dette vil kunne tage livet (eller gøre dem syge) af katte.. 

man må IKKE SELV aflive dyr på ens grund, medmindre man har et jagttegn, er dyrlæge, eller er slagter.. 

MEN man er faktisk berettiget til at advare ejeren skriftligt, og derefter indfange katten og få den aflivet på ejerens regning.. det er desværre den risiko man løber når man har fritgående katte  

Anmeld

21. november 2011

SussieThyssen

lotchen skriver:

1 g..naaah den køber jeg ikke..det er lige så meget som der er i 2 pamoler eller panodiler, og hvis man opløste det i en skål mælk, så ville det være så fortyndet at det intet ville gøre..desuden ville det smage så bittert, at katten ikke ville røre det.
og hvis så flere katte drak af det, så ville den enkelte kat næsten intet få.

Så det er en and.

Desuden, så giver man ofte fx små hunde med smerter 1/2g x 3 dagligt, og det virker kun smertestillende, og slår den ikke ihjel.

Kærligst
Sussie

Anmeld

21. november 2011

Pikku Myy

SussieThyssen skriver:

1 g..naaah den køber jeg ikke..det er lige så meget som der er i 2 pamoler eller panodiler, og hvis man opløste det i en skål mælk, så ville det være så fortyndet at det intet ville gøre..desuden ville det smage så bittert, at katten ikke ville røre det.

Så det er en and.

Desuden, så giver man ofte fx små hunde med smerter 1/2g x 3 dagligt, og det virker kun smertestillende, og slår den ikke ihjel.

Kærligst
Sussie

Jeg har hørt at man ALDRIG må give katte paracetamol. Det kan godt være du har ret i at metoden ikke holder, men jeg er nu ret sikker på at katte kan dø af forholdsvis små mængder...

Anmeld

21. november 2011

Pikku Myy

SussieThyssen skriver:

Så det er en and.

Kærligst
Sussie

http://www.spoergdyrlaegen.dk/ressourcer/forgiftni ngskatalog/paracetamol-forgiftning-hund-kat

Anmeld

21. november 2011

klmf

Pikku Myy skriver:

http://www.spoergdyrlaegen.dk/ressourcer/forgiftni ngskatalog/paracetamol-forgiftning-hund-kat

Eddermame en bisset måde at gøre det på Hvis det er i den onde hensigt altså....

Anmeld

21. november 2011

SussieThyssen

Pikku Myy skriver:

Jeg har hørt at man ALDRIG må give katte paracetamol. Det kan godt være du har ret i at metoden ikke holder, men jeg er nu ret sikker på at katte kan dø af forholdsvis små mængder...

Det kan jeg glimrende forestille mig at man ikke må, men igen, der skal nok en del større dosis til, men så sætter nyrerne også ud på det stakkels dyr som dør en pinefuld død

Anmeld

21. november 2011

klmf

SussieThyssen skriver:

Det kan jeg glimrende forestille mig at man ikke må, men igen, der skal nok en del større dosis til, men så sætter nyrerne også ud på det stakkels dyr som dør en pinefuld død

I linket stod der er at letal dosis er 200-240 mg for en 4-kg's kat

Anmeld

21. november 2011

Pikku Myy

SussieThyssen skriver:

Som jeg har forstået det, er det en forholdsvis lille dosis der skal til (prøv at læse linket jeg sendte dig). Paracetamolen bliver omdannet på en måde så der ophobes et stof der er giftigt for blandt andet leveren. For en almindelig huskat kan det være nok med en halv panodil.
Men du lyder meget sikker i din sag - hvor har du din viden fra?

Anmeld

21. november 2011

Pikku Myy

lotchen skriver:

Eddermame en bisset måde at gøre det på Hvis det er i den onde hensigt altså....

Enig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.