Samtale i børnehaven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.366 visninger
17 svar
0 synes godt om
21. november 2011

Henriette Aaby

Min datter startede i børnehave her efter sommerferien. Der var hun 2 år og 6½ mrd, hvilket er meget almindelig i den ins. hun er i. Det er gået rigtig godt, vi har en glad pige som taget glad afsted om morgen og kommer træt men MEGET glad hjem om eftermiddagen.

Nu skal vi til opstars samtale i næste uge, som bliver slået sammen ned 3 års samtalen, da hun jo bliver 3 til januar. Det er jo altsammen  godt.

Men for der nemlig et men: Det er min mand der har lavet aftelen med stuepædagogen. Og da min mand kommer hjem, siger han at det bliver med stuepædagogen eller den unge og forholdsvise nye medhjælper. Hvilket jeg finder problematisk.

Medhjælperen er super sød og dygtig. Men har ingen forudsætning for at have en forældresamtale. Så ja jeg synes ikke det er i orden hvis det er hende vi skal holde samtalen med.

Jeg ved godt at det er fordi det bliver en let forældresamtale. Og de måske finder det en god øvelse for medhjælperen. Men jeg vil altså have en samtale med en uddannet pædagog. Er jeg urimlig? Og er det almen praksis at ladet uuddannet unge mennesker holde forældresamtaler?

Bonus info. er selv uddannet pædagog, men har aldrig arbejdet indenfor normal området. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2011

privatdagplejenmidtfyn

Jeg har arbejdet i flere børnehaver. Det er brugt flere steder at medhjælperen tager forældre samtale, hvis der ingen problemer er. Hvis du havde arbejdet i børnehave selv ville du hurtigt opdage at det er medhjælperen der mest er sammen med børnene. Pædagogerne er der fortrinsvis om morgenen ved aflevering og om eftermiddage ved afhentning. Det meste af deres tid går på kontoret eller andet. De har rigtig meget skrivearbejde. Det er selvfølgelig et problem hvis medhjælperen lige er startet og ikke kender jeres barn så godt endnu.

Anmeld

22. november 2011

Maja88

jeg har haft en forældresamtale som studerende..

havde self pædagogen siddende ved siden af mig, men jeg førte ordet og hele samtalen

Anmeld

22. november 2011

Karo

Hvorledes det er den rigtige måde at gøre det på ved jeg ikke.

Men hvorfor snakker du ikke med dem i børnehaven ? Jeg er sikker på at de meget gerne vil vide at dette er "et problem" for dig, og de vil da sikkert også være lydhør over for hvad du har at sige.

Min holdning og erfaring er at pædagoerne (og medhjælperen) er til at snakke med og at de gerne er lydhør over for forældrene.

så snak med dem om det dernede og se hvad der sker.

Anmeld

22. november 2011

Henriette Aaby

Maja88 skriver:

jeg har haft en forældresamtale som studerende..

havde self pædagogen siddende ved siden af mig, men jeg førte ordet og hele samtalen

Da jeg var studerende havde jeg også selv forældre samtale, men med min vejleder på sidelinjen.

Der er bare lagt optil at det muligvis kun bliver medhjælperen...

Anmeld

22. november 2011

Henriette Aaby

privatdagplejenmidtfyn skriver:

Jeg har arbejdet i flere børnehaver. Det er brugt flere steder at medhjælperen tager forældre samtale, hvis der ingen problemer er. Hvis du havde arbejdet i børnehave selv ville du hurtigt opdage at det er medhjælperen der mest er sammen med børnene. Pædagogerne er der fortrinsvis om morgenen ved aflevering og om eftermiddage ved afhentning. Det meste af deres tid går på kontoret eller andet. De har rigtig meget skrivearbejde. Det er selvfølgelig et problem hvis medhjælperen lige er startet og ikke kender jeres barn så godt endnu.

Det jeg finder problematisk er nemlig at det er en ung pige som måske skal holde samtalen alene uden faglig sparing.

Og det er ikke fordi jeg synes hun er træls og ikke er dygtig, for jeg kan virkelig godt lide hende, og synes hun er skøn med børnene. Men jeg synes ikke hun har den erfaring der skal til.

Måske er jeg bare såret på min egen faglighed... Jeg forstiller mig lige at en teknisk tegner skal forklare ingeniørens arbejde. Det var aldrig gået.

Anmeld

22. november 2011

Sildefisk

privatdagplejenmidtfyn skriver:

Det billede du giver der, tror jeg ikke der er mange pædagoger, der vil finde helt fair.Det er et meget endsidigt billede du tegner. JA vi har en del møder, papirarbejde, men jeg som pædagog, er da sammen med børnene 95% af tiden!

og til ts, det er meget forskelligt fra institution, men som pædagog vil jeg som udgangspunkt gerne være med til alle samtaler, da det jo er mig som pædagog, der har det overordnede ansvar!

Dermed ikke sagt at medhjælpere ikke kan være super kompetente!

Anmeld

22. november 2011

chael

Henriette Aaby skriver:

Min datter startede i børnehave her efter sommerferien. Der var hun 2 år og 6½ mrd, hvilket er meget almindelig i den ins. hun er i. Det er gået rigtig godt, vi har en glad pige som taget glad afsted om morgen og kommer træt men MEGET glad hjem om eftermiddagen.

Nu skal vi til opstars samtale i næste uge, som bliver slået sammen ned 3 års samtalen, da hun jo bliver 3 til januar. Det er jo altsammen  godt.

Men for der nemlig et men: Det er min mand der har lavet aftelen med stuepædagogen. Og da min mand kommer hjem, siger han at det bliver med stuepædagogen eller den unge og forholdsvise nye medhjælper. Hvilket jeg finder problematisk.

Medhjælperen er super sød og dygtig. Men har ingen forudsætning for at have en forældresamtale. Så ja jeg synes ikke det er i orden hvis det er hende vi skal holde samtalen med.

Jeg ved godt at det er fordi det bliver en let forældresamtale. Og de måske finder det en god øvelse for medhjælperen. Men jeg vil altså have en samtale med en uddannet pædagog. Er jeg urimlig? Og er det almen praksis at ladet uuddannet unge mennesker holde forældresamtaler?

Bonus info. er selv uddannet pædagog, men har aldrig arbejdet indenfor normal området. 

Nej du er ikke urimlig.

Jeg ville altid kræve en pædagog tilstede ved en samtale, netop fordi hun er pædagog.

Så nej, ikke urimlig.

*Camilla

Anmeld

22. november 2011

Henriette Aaby

Karo skriver:

Hvorledes det er den rigtige måde at gøre det på ved jeg ikke.

Men hvorfor snakker du ikke med dem i børnehaven ? Jeg er sikker på at de meget gerne vil vide at dette er "et problem" for dig, og de vil da sikkert også være lydhør over for hvad du har at sige.

Min holdning og erfaring er at pædagoerne (og medhjælperen) er til at snakke med og at de gerne er lydhør over for forældrene.

så snak med dem om det dernede og se hvad der sker.

Åhhh det lidt svært at forklar. Jeg har pt ikke selv mulighed for at møde op i børnehaven. Er mega højgravid og bevægelses hæmmet. Så al kommunikation foregår gennem min mand. Dvs det er også ham der har lavet aftalen. Og ja han skal jo heller ikke tabe ansigt Hvis du forstår

Men du har ret, jeg synes også de er til at tale med i min datters ins.

.

Anmeld

22. november 2011

*Louise*

Altså jeg må nok indrømme jeg syntes det er en lidt snobbet indstilling at have.... (Unden at være efter dig personligt)

Men en medhjælper kan vel gøre det lige så godt som en udlært pædagog???

Jow jow en pædagog har da læst i x antal år, men medhjælperen kan jo i bund og grund kende dit barn beder end en pædagog, og kan jo have vendt de forskellige ting med en pædagog inden samtalen og fået det "godkendt" af en faglært??

Altså min mand er også pædagog og han kommer nogen gange med nogen udtagelser hvor jeg føler han hæver sig selv alt for meget i forhold til en medhjælper, hvilket jeg syntes er meget forkert. For bare fordi man har læst x antal år betyder det ikke man er beder end andre.....

Håber du kan se hvor jeg vil hen?? Jeg tror i skal have fuld tillid til at lade denne medhjæper styre samtalen, ellers vil børnehaven jo ikke have valgt at hun kan gøre det.....

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.