mad til baby . 6mdr.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.494 visninger
15 svar
0 synes godt om
19. november 2011

MelikkazMoar

hej piger..

hvilket mad kan jeg introduceret for min datter på 6 mdr?

og hvordan gør jeg det?

hvis jeg nu bevæger mig ud og laver morgen grød til hende, hvilken grød skal jeg da lave? og hvordan?

ih ja undskyld alle spørgsmålene..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2011

serinasmor

hmmm .. tjaee ... hun må få ALT bort set fra honning og for meget spinat ...

har hun fået grød før eller bare MM / MME

Anmeld

19. november 2011

IT-nørd

Jeg startede fra 4måneder og nu, hvor lillepigen er knap 5 måneder får hun grød til middag og kartofler/grøntsager til aften. 

Jeg startede med hirse, majs og ris grød. Jeg koger selv og bruger de lækre grød fra Aurion, som hedder "Den første grød". De er fremstillet af økologisk langtidsristet korn. En pakke på 700 g koster 55 kr og holder længe.

Anmeld

19. november 2011

IT-nørd

Hvis du vil koge selv, kan du koge grød af 2 dl vand, 0,25 - 0,5 dl majs, hirse eller rismel (alt efter hvor tyk grøden skal være) og når det er kogt i et par minutter, pisker du MME pulver i,svarende til 150 dl væske (5 måleskeer).

bland gerne lidt kogt æble eller pæremos i grøden.

Du  kan købe en bog på apoteket "Mad til spæd og små børn", udgivet afSundhedsstyrelsen - den koster 80 kr og der står alt om hvad de må få og hvornår, samt opskrifter. Bogen er super, synesjeg.

Anmeld

19. november 2011

MelikkazMoar

serinasmor skriver:

hmmm .. tjaee ... hun må få ALT bort set fra honning og for meget spinat ...

har hun fået grød før eller bare MM / MME

hun begyndte på 4mds købe grød for ca en måned siden..

og så er hun bryst barn..

Anmeld

19. november 2011

serinasmor

MelikkazMoar skriver:

hun begyndte på 4mds købe grød for ca en måned siden..

og så er hun bryst barn..

hvordan går det med grøden så ?? spiser hun den fint eller smager hun knap ...

jeg tror jeg ville udvide med kartoffelmos omkring aftensmadstid (som det nu lige passer ind i jeres hverdag og rytme)

mht tilberedning gjorde vi det at vi skar 1 (senere 2) kartoffel i små stykker og kogte dem møre i en lille gryde ... moste dem derefter sammen med olie og lidt kartoffelvand på en tallerken ..

efterhånden kom vi også andre grøntsager i ... og senere kødboller (startede med mos da hun var 4 mdr)

løbende gøres mosen mere grov og i kan også tilsætte lidt sovs/kød/fisk fra jeres egen aftensmad ...

gav det mening ??

Anmeld

20. november 2011

MelikkazMoar

serinasmor skriver:

hvordan går det med grøden så ?? spiser hun den fint eller smager hun knap ...

jeg tror jeg ville udvide med kartoffelmos omkring aftensmadstid (som det nu lige passer ind i jeres hverdag og rytme)

mht tilberedning gjorde vi det at vi skar 1 (senere 2) kartoffel i små stykker og kogte dem møre i en lille gryde ... moste dem derefter sammen med olie og lidt kartoffelvand på en tallerken ..

efterhånden kom vi også andre grøntsager i ... og senere kødboller (startede med mos da hun var 4 mdr)

løbende gøres mosen mere grov og i kan også tilsætte lidt sovs/kød/fisk fra jeres egen aftensmad ...

gav det mening ??

det gav fin mening.

hun spiser, og rimelig meget synes jeg af det .. det er som om det ikke mætter hende så meget mere 4mdr's grøden..

hun har flere gange også fået kartoffelmos og har også fået kartoffel.poresuppe..

tænker mere, nu når man skal til at komme grøntsager og især kød i, hvordan går man det så ?

det der grød man selv 'laver'  der laver man da også bare en portion ad gangen ?

Anmeld

20. november 2011

Karina84

MelikkazMoar skriver:

det gav fin mening.

hun spiser, og rimelig meget synes jeg af det .. det er som om det ikke mætter hende så meget mere 4mdr's grøden..

hun har flere gange også fået kartoffelmos og har også fået kartoffel.poresuppe..

tænker mere, nu når man skal til at komme grøntsager og især kød i, hvordan går man det så ?

det der grød man selv 'laver'  der laver man da også bare en portion ad gangen ?

Vi startede med at mose kødboller som jeg selv lavede til ham (laver en portion og fryser dem ned, så jeg kan ta to boller op når han skal ha det), og så moste jeg det med grøntsager (som blev kogt sammen med kartofflerne) og noget sovs, evt med lidt sødmælk i så det blir lidt tyndere. Ellers byggede vi bare stille og roligt på og han smagte det vi fik 

Da han blev 6mdr startede vi også med havregrød, som han fik sammen med lidt frugtmos. Det er stadig et stort hit sammen med øllebrød som han også nogen gange får hos DP'en.

Vi er så efterhånden gået over til købegrød - da han jo går i DP, så det er kun i weekenderne han er hjemme til at få det om formiddagen. Efter hans formiddagsgrød er han også begyndt at få lidt rugbrød eller andet brød med leverpostej eller anden nemt fordøjeligt 

Tja det var sådan vi har gjort det her de sidste par måneder. Husk bare masser af smag - det elsker de!

Anmeld

20. november 2011

MelikkazMoar

Karina84 skriver:

Vi startede med at mose kødboller som jeg selv lavede til ham (laver en portion og fryser dem ned, så jeg kan ta to boller op når han skal ha det), og så moste jeg det med grøntsager (som blev kogt sammen med kartofflerne) og noget sovs, evt med lidt sødmælk i så det blir lidt tyndere. Ellers byggede vi bare stille og roligt på og han smagte det vi fik 

Da han blev 6mdr startede vi også med havregrød, som han fik sammen med lidt frugtmos. Det er stadig et stort hit sammen med øllebrød som han også nogen gange får hos DP'en.

Vi er så efterhånden gået over til købegrød - da han jo går i DP, så det er kun i weekenderne han er hjemme til at få det om formiddagen. Efter hans formiddagsgrød er han også begyndt at få lidt rugbrød eller andet brød med leverpostej eller anden nemt fordøjeligt 

Tja det var sådan vi har gjort det her de sidste par måneder. Husk bare masser af smag - det elsker de!

Tusind tak for svar

hvilket kød kaver jeg kødbollerne af ?

Anmeld

20. november 2011

Karina84

Du laver bare en gang fars af - jeg plejer at bruge hakket kalv og flæsk, og så ellers fars som du ville lave til frikadeller eller boller i carry osv. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.