Elevløn og SU - hvem ved noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.505 visninger
14 svar
0 synes godt om
18. november 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Min datter på 18 afslutter sin HG til januar og har lige i dag fået besked om, at hun har fået en elevplads - hurraaaa!!! - som salgsassistent hos en optiker.

Hun begynder oplæring efter skoletid allerede i december, men stopper altså først på Handelsskolen til januar, hvor hun dog blot skal være på skolen ganske få dage.

Da hun først er fyldt 18 i oktober, har hun ikke kunnet søge om SU før fra januar. Spørgsmålet er så: Kan hun i januar måned få både elevløn og SU? Hun er altså berettiget til SU i januar, men kan man få begge dele?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2011

*Sofie*

Mor og meget mere skriver:

Min datter på 18 afslutter sin HG til januar og har lige i dag fået besked om, at hun har fået en elevplads - hurraaaa!!! - som salgsassistent hos en optiker.

Hun begynder oplæring efter skoletid allerede i december, men stopper altså først på Handelsskolen til januar, hvor hun dog blot skal være på skolen ganske få dage.

Da hun først er fyldt 18 i oktober, har hun ikke kunnet søge om SU før fra januar. Spørgsmålet er så: Kan hun i januar måned få både elevløn og SU? Hun er altså berettiget til SU i januar, men kan man få begge dele?

Hmm, ved ikk helt om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt...
Man får ikk SU og elevløn samtidig.
Når man bliver ansat som elev, får man løn af sin arbejdsgiver under skoleopholdene

Anmeld

18. november 2011

pemiro

Jeg mener heller ikke begge dele kan fås, for når hun er begyndt på sin læreplads får hun elevløn i stedet for su.. Ligeledes vil hun få elevløn under de skoleophold der kommer gennem uddannelsen.
Men en anden ting er: kan hun godt starte som elev før hun er færdig med grundforløbet? Jeg måtte nemlig ikke starte på min læreplads før eksamensbeviset var vestået. Kan være det var virksomheden der havde det sådan?

Anmeld

18. november 2011

K&S

Hun kan ikke modtage både SU og elevløn på samme tid.

Vil hun få fuld elevløn fra december måned, hvor hun starter oplæring?

For så må hun fravælge SU´en i december og januar måned.

Anmeld

18. november 2011

Mor og meget mere

*Sofie* skriver:

Hmm, ved ikk helt om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt...
Man får ikk SU og elevløn samtidig.
Når man bliver ansat som elev, får man løn af sin arbejdsgiver under skoleopholdene

Hun bliver først færdig på HG i januar, men begynder på elevpladsen forinden - og er altså både elev og HG-studerende i januar måned. Det har intet med skoleopholdene at gøre.

Anmeld

18. november 2011

Mor og meget mere

K&S skriver:

Hun kan ikke modtage både SU og elevløn på samme tid.

Vil hun få fuld elevløn fra december måned, hvor hun starter oplæring?

For så må hun fravælge SU´en i december og januar måned.

Ok, forstået

Jeg tror ikke, hun formelt begynder som elev før til januar, men hun skal derind i december for at få den helt basale oplæring - det er noget med, at der er meget travlt i januar, og at de derfor ønsker, hun bliver sat ind i det allermest grundlæggende inden da. Om de så giver hende løn for det, ved jeg faktisk ikke.

Hun ville under alle omstændigheder ikke kunne få SU før fra januar, da hun fyldte 18 midt i oktober, og man kun kan søge kvartalsvis, så december ville, uanset hvad, være SU-fri.

Men altså - hun skal bare undlade at søge SU, så.

Anmeld

18. november 2011

K&S

Ok, forstået

Jeg tror ikke, hun formelt begynder som elev før til januar, men hun skal derind i december for at få den helt basale oplæring - det er noget med, at der er meget travlt i januar, og at de derfor ønsker, hun bliver sat ind i det allermest grundlæggende inden da. Om de så giver hende løn for det, ved jeg faktisk ikke.

Hun ville under alle omstændigheder ikke kunne få SU før fra januar, da hun fyldte 18 midt i oktober, og man kun kan søge kvartalsvis, så december ville, uanset hvad, være SU-fri.

Men altså - hun skal bare undlade at søge SU, så.

Hmm, jeg vil da håbe, han vil aflønne hende for de timer, hun bruger på oplæring i december måned

Hvilken dato slutter hun skole og hvilken dato starter hun elevplads?

Anmeld

18. november 2011

Mor og meget mere

pemiro skriver:

kan hun godt starte som elev før hun er færdig med grundforløbet? Jeg måtte nemlig ikke starte på min læreplads før eksamensbeviset var vestået. Kan være det var virksomheden der havde det sådan?

Ja, det aner jeg ikke - men hverken hendes lærere eller arbejdspladsen har nævnt det som et problem, så mon ikke, det er ok?

Anmeld

18. november 2011

dpb

Hun bliver først færdig på HG i januar, men begynder på elevpladsen forinden - og er altså både elev og HG-studerende i januar måned. Det har intet med skoleopholdene at gøre.

Syntes det lyder lidt kryptisk, men tror nu også kun hun kan få én af delene....   medmindre hun ikke starter som elev, men har det som et deltidsarb. i løbet af dec. og januar??? og så derefter er salgsassistentelev fuldtid...

Derudover syntes bare det lyder mystisk at hun ikke alerede fra november kunne få SU, for mener bestemt jeg fik fra mdr efter jeg fyldte 18år i sin tid (har fødselsdag i nov)...

det bedste vil nok være at kontakte studievejlederen i dette tilfælde

Qnuz

Anmeld

18. november 2011

mth1987

Hun må ikk modtage su samtidig med elevløn er jeg ret sikker på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.