Søn har fået den første karakterbog.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.022 visninger
18 svar
0 synes godt om
18. november 2011

Kloster

Hej.

Vores søn på 13 år (går i 8. klasse) har fået sin første karakterbog. Han ligger godt og har altid lagt som en af de bedste i klasen til næsten alt. Lige på nær idræt, billedkunst, sløjd osv. Men de de boglige fag som dansk, matematik, engelsk, tysk, kristendom har han lagt i toppen.

Jeg pæcer ham ikke, men jeg kan ikke rigtig accepter sløseri. Han skal gøre sit bedste og jeg/vi hjælper ham med det, lytter, spørger og er interesseret i hans skolegang. (gør vi ved dem alle 3)

Og hans karaktere ligger så med hele 5 x 10-taller

6 x 7-taller

3 x 4-taller og fandeme 1 x 00-tal!!!!!!!!!!!

00.......... Kan næsten ikke få øjnene væk fra det. Og endda i mundtlig tysk. Han har altid fået ros og anerkendelse i også det fag.

Hvordan takler man dette som forældre bedst. Og hvordan takler jeg det??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2011

Silas&Mille

Den er lidt svær. Har ikke selv nogen på den alder endnu.

Men ved at min mor simpelthen spurgte os direkte: Hvorfor har du kun fået x i tysk? (eller hvilket fag der nu var tale om)

Også måtte man jo svare.

Så ved ikke om det bare er at spørge ham om hvorfor han ikke har fået bedre karakter i tysk end det han har. Vil da mene han er gammel nok til at tage et så direkte spørgsmål.

Det er i hvert fald sådan jeg har tænk mig at gøre det når mine børn kommer i den alder og begynder at få karaktere  

Anmeld

18. november 2011

Peanut

Nu har jeg ikke selv børn, men har gjort mig nogle tanker:

Hvad har han fået 00 i?

Er det en standpunktkarakter, eller en eksamens/prøve-karakter?

Har han givet udtryk for at det er et fag han ikke gider/kan lide?

For at fortælle lidt om mig selv, lå jeg i folkeskolen under middel, selvom jeg lavede mine lektier. Jeg GAD bare ikke at gøre så meget ud af det.. Men i dag er jeg igang med uddannelse, i et fag der interesserer mig, og har kun fået 7, 10 og 12-taller, så jeg mener selv jeg ligger ret godt, og sammenlignet med folkeskolen, så kan jeg jo godt nu, selvom jeg fik dårlige karakterer dengang.. 

Anmeld

18. november 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg kan godt forstå, at dét 00 tager din opmærksomhed, for det er en meget lav karakter at give/få ved allerførste karaktergivning i 8. klasse - selv giver jeg meget nødigt elever karakterer under 02 første gang, da jeg tror, det kan være mere demotiverende end opbyggende at lægge ud med så lav en karakter i et fag.

Det, jeg slet ikke kan forstå, er, at du skriver, han altid har fået ros og anerkendelse i tysk. Er det hans egen melding, eller har du hørt det fra lærerens egen mund?  Jeg går ud fra, tysklæreren højst har deltaget til to skole-hjem-samtaler - hvornår har du sidst talt med vedkommende? Og var der kun ros og anerkendelse dengang?

Karakterer skal nødigt komme som et chok for nogen - selvom nogle elever får et "wake-up-call" i 8., når der kommer tal på deres præstationer. Jeg vil jo mene, der er tale om dårlig kommunikation fra lærerens side, hvis din søn på INGEN måde har "set det komme". Og kravene i mundtlig tysk på 8. klassetrin er altså ikke vanvittigt høje - så hvis han ellers sørger for at have fingeren i vejret og deltage aktivt, burde han på ingen måde kunne nærme sig så lav en karakter.

Enten har læreren givet en uforståeligt lav karakter - og så skal du bede din søn om lige (pænt) at spørge vedkommende til, hvorfor den er så lav - eller også har din søn måske ikke givet dig et helt realistisk billede af sin deltagelse i timerne.

Hvad siger han selv?

Anmeld

18. november 2011

ano14316

Hej.

Vores søn på 13 år (går i 8. klasse) har fået sin første karakterbog. Han ligger godt og har altid lagt som en af de bedste i klasen til næsten alt. Lige på nær idræt, billedkunst, sløjd osv. Men de de boglige fag som dansk, matematik, engelsk, tysk, kristendom har han lagt i toppen.

Jeg pæcer ham ikke, men jeg kan ikke rigtig accepter sløseri. Han skal gøre sit bedste og jeg/vi hjælper ham med det, lytter, spørger og er interesseret i hans skolegang. (gør vi ved dem alle 3)

6 x 7-taller

00.......... Kan næsten ikke få øjnene væk fra det. Og endda i mundtlig tysk. Han har altid fået ros og anerkendelse i også det fag.

Jeg kan godt forstå at det 00 optager dig..

Men synes helt ærligt at du skulle fokusere på de 5x 10 for det fandme flot!!

TILLYKKE MED HAM

spørg ham evt. om han ved hvorfor han har fået 00, han vil da sikkert også gerne hæve det til 02. og ellers tag det roligt hvis det er hans første standpunktkaraktere..

Anmeld

22. november 2011

Kloster

En lille opdatering... Skal til forældresamtaler i 8. klasse her i morgen, så der får vi klart svar på det hele.

Vi har snakket med vores søn, Rasmus, om, hvad der lige er sket. Han fortæller at alle eleverne har fået så lave karaktere. Og han mener det er pga det er den 4. lærer de har haft til Tysk i 7. og nu 8. klasse. Den klasse, de er blevet slået sammen med, fra en anden skole, har det ligeledes.

Jeg er godt nok meget meget spændt på at høre, hvad den Tysklærer har at sige.

Og nej jeg er ikke en forældre, der har skyklapper på ell er stang-naiv med mit barn. Men mit barn er normalt "et over middel-barn" i matematik, fysik/kemi, dansk, Engelsk og Tysk. Så hvor 00 lige kom ind henne, er jeg meget uforstående over for

Anmeld

22. november 2011

Ansemusen

Kloster skriver:

Hej.

6 x 7-taller

Tillykke med hans flotte karakterer  Jeg tror det er vigtigt at I fokuserer meget på det han er god til, de gode karakterer han har fået frem for at få det til at handle om det ene 00 han har fået!

Jeg tror ikke at børn får gejst eller selvværd til at blive bedre fagligt, hvis forældrene gør det til en meget stor og negativ ting. Tror nogen gange det er godt at vende tingene om og lægge fokus et andet sted - på det positive!

Og så selvfølgelig hjælpe ham med lektier med kærlighed og tålmodighed!

I kan måske evt. ringe og snakke med den pågældende tysklærer og spørge hvorfor han har fået 00, når han ellers har fået så meget ros tidligere. Måske der er en god forklaring!

Og fortsætter han med at ligge lavt i det fag, skal I måske øve jer på at erkende, at man ikke kan være god til det hele, og huske på at det kun er folkeskolen, og at tysk sjældent skal bruges videre i uddannelseslivet.

Jeg tror du har en rigtig dygtig søn, som I godt kan være stolte af 

Anmeld

22. november 2011

Isabella_mor

Kloster skriver:

Hej.

6 x 7-taller

nu går han kun i 8 klasse.. nu ved du hvor han "halter" så er det bare at give den gas.. læg ikke for meget vægt i karakterene. for det er lige så nyt for ham som det er for jer.. men ja. skråt op med dem, de er ikke så vigtige.. først når han kommer i 9 og 10. klasse. og der skal bare arbejdes for at få det til at lykkedes. 

Anmeld

22. november 2011

Kloster

Ansemusen skriver:

Tillykke med hans flotte karakterer  Jeg tror det er vigtigt at I fokuserer meget på det han er god til, de gode karakterer han har fået frem for at få det til at handle om det ene 00 han har fået!

Jeg tror ikke at børn får gejst eller selvværd til at blive bedre fagligt, hvis forældrene gør det til en meget stor og negativ ting. Tror nogen gange det er godt at vende tingene om og lægge fokus et andet sted - på det positive!

Og så selvfølgelig hjælpe ham med lektier med kærlighed og tålmodighed!

I kan måske evt. ringe og snakke med den pågældende tysklærer og spørge hvorfor han har fået 00, når han ellers har fået så meget ros tidligere. Måske der er en god forklaring!

Og fortsætter han med at ligge lavt i det fag, skal I måske øve jer på at erkende, at man ikke kan være god til det hele, og huske på at det kun er folkeskolen, og at tysk sjældent skal bruges videre i uddannelseslivet.

Jeg tror du har en rigtig dygtig søn, som I godt kan være stolte af 

Ja netop.... Er vist også meget lig, det jeg har skrevet

Vi skal jo til forældresamtale i morgen og vil snakke med læren. Og self hjælper vi ham med lektierne, når han har behov for det

Vi dunker ham bestemt ikke oven i hovedet. Vi er yderst opmærksom på, hvordan de lærer bedst og hvad vi kan gøre for at støtte vores drenge i skolen

Tak for svaret

Anmeld

22. november 2011

Ansemusen

Kloster skriver:

Ja netop.... Er vist også meget lig, det jeg har skrevet

Vi skal jo til forældresamtale i morgen og vil snakke med læren. Og self hjælper vi ham med lektierne, når han har behov for det

Vi dunker ham bestemt ikke oven i hovedet. Vi er yderst opmærksom på, hvordan de lærer bedst og hvad vi kan gøre for at støtte vores drenge i skolen

Tak for svaret

Det regnede jeg bestemt også med  Jeg ville bare lige give mit besyv med, da jeg kender til tilfælde, hvor barnet virkelig bliver udsat for fokus på alt det negative. Og det er bare så ødelæggende for et barns selvværd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.