Jeg kan godt forstå, at dét 00 tager din opmærksomhed, for det er en meget lav karakter at give/få ved allerførste karaktergivning i 8. klasse - selv giver jeg meget nødigt elever karakterer under 02 første gang, da jeg tror, det kan være mere demotiverende end opbyggende at lægge ud med så lav en karakter i et fag.
Det, jeg slet ikke kan forstå, er, at du skriver, han altid har fået ros og anerkendelse i tysk. Er det hans egen melding, eller har du hørt det fra lærerens egen mund? Jeg går ud fra, tysklæreren højst har deltaget til to skole-hjem-samtaler - hvornår har du sidst talt med vedkommende? Og var der kun ros og anerkendelse dengang?
Karakterer skal nødigt komme som et chok for nogen - selvom nogle elever får et "wake-up-call" i 8., når der kommer tal på deres præstationer. Jeg vil jo mene, der er tale om dårlig kommunikation fra lærerens side, hvis din søn på INGEN måde har "set det komme". Og kravene i mundtlig tysk på 8. klassetrin er altså ikke vanvittigt høje - så hvis han ellers sørger for at have fingeren i vejret og deltage aktivt, burde han på ingen måde kunne nærme sig så lav en karakter.
Enten har læreren givet en uforståeligt lav karakter - og så skal du bede din søn om lige (pænt) at spørge vedkommende til, hvorfor den er så lav - eller også har din søn måske ikke givet dig et helt realistisk billede af sin deltagelse i timerne.
Hvad siger han selv?
Anmeld