Gåstol - hvorfor/hvorfor ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.526 visninger
16 svar
0 synes godt om
18. november 2011

camillakrath

Jeg har overvejet at købe en gåstol til Benjamin, men så synes jeg det slog mig, at jeg synes jeg har hørt en masse negativt om dem.

Hvorfor er det nu det er usundt for barnet?

Og har i haft en gåstol? Eller er du en af dem der aldrig kunne finde på at købe en?

Jeg er meget i tvivl, men vil jo ikke købe en hvis det kan skade ham.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2011

TaAsJu

Ihh havde altså også hørt meget dårligt om det.. Men når man har en baby der ikke kan sidde stille og bare gerne vil finde ud af hvad de der ben kan bruges til, ja så er den fantastisk.. vi havde rigtig meget glæde af vores til Anna-Sophie og det havde hun også. Hun fulgte efter os i den og havde det vildt sjovt

Anmeld

18. november 2011

Jonatansmor

camillakrath skriver:

Jeg har overvejet at købe en gåvogn til Benjamin, men så synes jeg det slog mig, at jeg synes jeg har hørt en masse negativt om dem.

Og har i haft en gåvogn? Eller er du en af dem der aldrig kunne finde på at købe en?

Jeg købte en brio gå-vogn til drengen, smed tre tunge bøger i og lod ham bokse med den selv.

Jeg kunne aldrig nogensinde finde på at købe en af dem hvor han er holdt kunstigt oppe. Jeg er fuldt ud overbevist om at de skader opbyggelsen af muskulaturen og ikke gavner balancen specielt meget.

Men nu hvor han er helt sikker på sine ben, kunne jeg godt finde på at købe en af de der små røde scootere til ham når vi er ude og gå tur

Anmeld

18. november 2011

Bare-mig

Jeg har en gåstol til mit barn på snart 7 måneder, og han elsker den.

Ulemperne skulle være, skæv fodstilling og at de kan blive forsinket i deres udvikling da de jo har bedst af at ligge ned så de kan lære at trille og kravle osv. Så det er også med lidt dårlig samvittighed vi bruger den, men han er simpelthen så kontaktsyg og vil sidde på arm konstant - men når han sidder i den kan han godt få 15 min til at gå med at kører rundt og lege med tingene på bordet - så jeg bruger den til aflastning, så jeg lige kan få hænderne fri til andre ting

Anmeld

18. november 2011

K&S

camillakrath skriver:

Jeg har overvejet at købe en gåstol til Benjamin, men så synes jeg det slog mig, at jeg synes jeg har hørt en masse negativt om dem.

Og har i haft en gåstol? Eller er du en af dem der aldrig kunne finde på at købe en?

Anton har kun haft sin Thomas Tog gåvogn, som han fik til sin barnedåb, den har han haft meget glæde ud af - først skubbe den ved at kravle, senere rejse sig op af og til sidst at fise rundt med den i hele stuen

Jeg er ikke tilhænger af gåstole, jeg synes ikke, det stimulerer børnenes naturlige motoriske udvikling - og muskulaturen bliver ikke styrket på samme måde.

Anmeld

18. november 2011

Ciss

Det er vel tosidigt, så vidt jeg husker.

Problemet er vel, at man sætter ungen i stolen, før vedkommende kan holde balancen på to ben selv. De bruger ikke kroppen rigtigt i stolen, så de lærer sig ikke de rigtige gåbevægelser, samtidig som de kan komme sig meget hurtigt rundt omkring, uden at hjernen nødvendigvis er helt klar til at hænge med i det tempo endnu.

Vi havde ikke gåstol og har heller ikke følt noget behov for det.

Vi havde en gåvogn, men den var jo først aktuel efter at h*n havde rejst sig op selv og begyndte at eksperimentere med at gå langs med sofabordet osv.

Anmeld

18. november 2011

Isabella_mor

camillakrath skriver:

1. de får en rigtig dårlig balance fordi at de bliver vant til at bare kunne læne sig uden at falde.

2. de for forkortet deres akillesscene ig kan få rigtig meget besvær med at lære at gå ordenligt. og det kan forvolde store smerter.. (det kan sammenlignes med kvinder der KUN går i høje hæle og aldrig kommer til at kunne gå i flade sko fordi at deres akillesscene er blevet forkortet pga fodens holdning)

3. de kan blive skæve i ryggen af at sidde i den for længe da der er enormt dårlig støtte i sådan en stol.. (da mange har tendens til at smide sit barn i sådan en før de kan sidde selv, og et barn kan ikke sidde selv før det har lært at sætte sig op fra liggende stilling..)

jeg citere lige mig selv fra et andet indlæg omkring gåstolen... da min holdning er den samme men jeg orker ikke skrive det hele på nu..

jeg er imod gåstolen og jeg har en simpel grund...

i kender det selv nogle af jer kvinder og har sikkert hørt om at nogle kvinder kan få forkortet sin akillesscene af at gå for meget i stiletter.. nogle kvinder har fået så kort akillesscene at de ikke engang kan stå på flad fod længere..

Når et barn sidder i en gåstol kan de fleste kun lige nå med tærene og går så rundt på tæerne, og kan derved have sisiko for at få forkortet akillesscenen, eller at den jo trækker sig sammen og barnet kan efterfølgende have rigtig svært ved at lære at gå ordenligt. dette er selvfølgelig i værste tilfælde.. og for nogle mødre er det jo dejligt nemt at sætte sit barn i sådan et monstrum.. imens vasketøjet bliver ordnet, maden bliver lavet og de huslige pligter bliver opfyldt.. og på den måde kan det blive til RIGTIG mange timer et barn sidder i sådan en stol.. det gør jo ikke ondt på dem at sidde i stolen. især fordi de fleste er jo fulstendig pakket med aktiviteter på selve bordet at der jo er en masse at give sig til mens man lige sidder der. mange har desværre hang til at parkere sit barn i stolen fordi at så ved de hvor barnet er og der er ikke noget der er farligt at få fat i fordi at barnet jo ligesom har en ring omkring sig af plastic der gør at det er svært for barnet at kunne nå noget... 

og det samme med hoppegyngen. der kan det så også gå ud over drengebørns testikler. men det med akillesscenen er det samme... 

jeg siger jo ikke at ALLE børn der har været i gåstol aldrig lærer at gå. og jeg siger heller ikke at alle mødre er luddovne og bare smider deres barn i en parkeringsplads/aktivitetscenter og så skal man ikke holde øje.. men alt med måde selvfølgelig.

men jeg vil ikke have en hoppegynge ELLER en gåstol inden for mine døre..  

Anmeld

18. november 2011

Moar2011

camillakrath skriver:

jeg har selv lige fået taget min frem til storm -. og jeg bruger den med måde ! .

Anmeld

18. november 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

isabellamor skriver:

1. de får en rigtig dårlig balance fordi at de bliver vant til at bare kunne læne sig uden at falde.

2. de for forkortet deres akillesscene ig kan få rigtig meget besvær med at lære at gå ordenligt. og det kan forvolde store smerter.. (det kan sammenlignes med kvinder der KUN går i høje hæle og aldrig kommer til at kunne gå i flade sko fordi at deres akillesscene er blevet forkortet pga fodens holdning)

3. de kan blive skæve i ryggen af at sidde i den for længe da der er enormt dårlig støtte i sådan en stol.. (da mange har tendens til at smide sit barn i sådan en før de kan sidde selv, og et barn kan ikke sidde selv før det har lært at sætte sig op fra liggende stilling..)

jeg citere lige mig selv fra et andet indlæg omkring gåstolen... da min holdning er den samme men jeg orker ikke skrive det hele på nu..

jeg er imod gåstolen og jeg har en simpel grund...

i kender det selv nogle af jer kvinder og har sikkert hørt om at nogle kvinder kan få forkortet sin akillesscene af at gå for meget i stiletter.. nogle kvinder har fået så kort akillesscene at de ikke engang kan stå på flad fod længere..

Når et barn sidder i en gåstol kan de fleste kun lige nå med tærene og går så rundt på tæerne, og kan derved have sisiko for at få forkortet akillesscenen, eller at den jo trækker sig sammen og barnet kan efterfølgende have rigtig svært ved at lære at gå ordenligt. dette er selvfølgelig i værste tilfælde.. og for nogle mødre er det jo dejligt nemt at sætte sit barn i sådan et monstrum.. imens vasketøjet bliver ordnet, maden bliver lavet og de huslige pligter bliver opfyldt.. og på den måde kan det blive til RIGTIG mange timer et barn sidder i sådan en stol.. det gør jo ikke ondt på dem at sidde i stolen. især fordi de fleste er jo fulstendig pakket med aktiviteter på selve bordet at der jo er en masse at give sig til mens man lige sidder der. mange har desværre hang til at parkere sit barn i stolen fordi at så ved de hvor barnet er og der er ikke noget der er farligt at få fat i fordi at barnet jo ligesom har en ring omkring sig af plastic der gør at det er svært for barnet at kunne nå noget... 

og det samme med hoppegyngen. der kan det så også gå ud over drengebørns testikler. men det med akillesscenen er det samme... 

jeg siger jo ikke at ALLE børn der har været i gåstol aldrig lærer at gå. og jeg siger heller ikke at alle mødre er luddovne og bare smider deres barn i en parkeringsplads/aktivitetscenter og så skal man ikke holde øje.. men alt med måde selvfølgelig.

men jeg vil ikke have en hoppegynge ELLER en gåstol inden for mine døre..  

Jeg er helt enig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.