Hjælp til inspiration til madplan

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

860 visninger
17 svar
0 synes godt om
15. november 2011

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
God aften. Jeg sidder og skal lave madplan og savner noget inspiration. Jeg tænkte på at lave til 3 uger og så veksle mellem dem, så vi ikke kører surt i det. Så kvinder/piger/damer, vil I ikke hjælpe mig? NB at vi kun spiser fisk og kylling - altså ingen anden kød. Jeg mangler især inspiration til vegetar og fiskeretter. På forhånd tak.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2011

Dinna88

Herhjemme spiser vi ikke kød, så jeg har nok en del der kan hjælpe dig:

Aspargessuppe, porre/kartoffelsuppe, tomatsuppe og MANGE andre supper.

champognontærte, porre/tomat/majs tærte og MANGE andre tærter.

risotto, wok - her blander jeg bare alle muligt grøntsager med nudler eller ris - er det risotto bruger jeg risotto ris.

deller med kartofler(linser, grøntsager, bønner, kartofler osv. laver vi deller af),

pizza (med kartoffel på),

omelet (putter spinat i og spiser til rugbrød)

wraps, pitabrød.

Lasagne, sammenkogt.

Åh, jeg kan ikke lige finde mine madplaner lige nu, men her er nogle ideer  

Anmeld

15. november 2011

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Dinna88 skriver:

Herhjemme spiser vi ikke kød, så jeg har nok en del der kan hjælpe dig:

Aspargessuppe, porre/kartoffelsuppe, tomatsuppe og MANGE andre supper.

champognontærte, porre/tomat/majs tærte og MANGE andre tærter.

risotto, wok - her blander jeg bare alle muligt grøntsager med nudler eller ris - er det risotto bruger jeg risotto ris.

deller med kartofler(linser, grøntsager, bønner, kartofler osv. laver vi deller af),

pizza (med kartoffel på),

omelet (putter spinat i og spiser til rugbrød)

wraps, pitabrød.

Lasagne, sammenkogt.

Åh, jeg kan ikke lige finde mine madplaner lige nu, men her er nogle ideer  

Tusinde tak for svar. Hvordan får du proteiner ned i en tærte fx? Det er mit store problem. Jeg kan rigtig godt lide bønner og linser, men jeg ved ikke, hvor de smager godt henne, og jeg er lidt bange for at få protein mangel, hvis jeg ikke får dem med i en ret.

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

PT skriver:

Tusinde tak for svar. Hvordan får du proteiner ned i en tærte fx? Det er mit store problem. Jeg kan rigtig godt lide bønner og linser, men jeg ved ikke, hvor de smager godt henne, og jeg er lidt bange for at få protein mangel, hvis jeg ikke får dem med i en ret.

De retninger tænker jeg ikke i. Jeg har endnu ikke manglet noget, i det 1½ år jeg har været veganer.

Mht. bønner og linser, så kan du lave:

- Chili cin carne

- Bønnedeller

- linsedeller

det er lige dem jeg kan komme på

Her er nogle opskrifter, jeg selv bruger:

http://mia-mad.dk/chili-cin-carne/

http://jensdrejer.wordpress.com/2010/02/21/de-bedste-linsedeller/

Som regl bruger jeg dog ikke opskrifter mere. Linserne koger jeg bare ud, og gør farsen fast med mel og mælk/vand og så tilsætter jeg de ønskede krydderier.

Det samme med bønnerne, der putter jeg dog også rasp i.

Jeg spiser vores egne æg, så dem putter jeg i farsen, når vores høns da giver os nogle

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

PT skriver:

Spiser i æg? 
Til en stor tærte bruger jeg omkring 10 æg = mange proteiner  

Anmeld

15. november 2011

PT

Profilbillede for PT
Dinna88 skriver:

De retninger tænker jeg ikke i. Jeg har endnu ikke manglet noget, i det 1½ år jeg har været veganer.

Mht. bønner og linser, så kan du lave:

- Chili cin carne

- Bønnedeller

- linsedeller

det er lige dem jeg kan komme på

Her er nogle opskrifter, jeg selv bruger:

http://mia-mad.dk/chili-cin-carne/

http://jensdrejer.wordpress.com/2010/02/21/de-bedste-linsedeller/

Som regl bruger jeg dog ikke opskrifter mere. Linserne koger jeg bare ud, og gør farsen fast med mel og mælk/vand og så tilsætter jeg de ønskede krydderier.

Det samme med bønnerne, der putter jeg dog også rasp i.

Jeg spiser vores egne æg, så dem putter jeg i farsen, når vores høns da giver os nogle

Dem skriver jeg ned med det samme, tak. Lyder utrolig lækkert.

Anmeld

15. november 2011

PT

Profilbillede for PT
Dinna88 skriver:

Spiser i æg? 
Til en stor tærte bruger jeg omkring 10 æg = mange proteiner  

Jep, spiser masser af æg og mælke produkter. Jeg er ikke vegetar - jeg kan bare ikke lide kød

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

PT skriver:

Dem skriver jeg ned med det samme, tak. Lyder utrolig lækkert.

Det var så lidt Jeg kunne godt have brugt lidt vejledning da jeg stoppede med at spise kød, og opskrifter, så jeg hjælper gerne.

Og - det ER rigtig lækkert; linsedellerne kan jeg leve af, tror jeg Mine absolut yndlingsdeller! De er SÅ lækre med ris til, mums.

Hvis I mangler noget dressing, så må jeg liiige anbefale denne:

1-2 avocado(er), citronsaft og skal og salsa/tomater. Så blender du bare det hele sammen med salt og peber, og så har du en MEGA lækker dressing, der er god i burgere men også til kartofler og salat.

Jeg glemte at nævne kikærtebøfferne - der koger du bare ærterne (efter de har været i blød) og blender dem, og laver en fars. Det her skal der godt med hvidløg i, ligesom i falafel, og så er de bare SÅ perfekte til burgere
Vi laver desuden nogle gange burgere, bare uden bøf. Det er supe rlækkert.

I kan også lave forårsruller, både stegte og rå.

Ooog I kan lave kartoffelmos evt. med f.eks. rødebededeller til. (I blender bare rødbederne, og laver en fars)

OG så kan I lave boller i karry - i de fleste helseforretninger/specialforretninger kan I få noget der hedder farsmix, som I blander med vand, og så har I en neutral fars, lidt ligesom kødboller. Jeg putter salt og peber i - MUMS!

Haha, undskyld, det blev lidt langt

Anmeld

15. november 2011

Dinna88

PT skriver:

Jep, spiser masser af æg og mælke produkter. Jeg er ikke vegetar - jeg kan bare ikke lide kød

Haha, ja okay
Men så får du jo proteiner igennem fisken og æg. 

Anmeld

15. november 2011

PT

Profilbillede for PT
Dinna88 skriver:

Det var så lidt Jeg kunne godt have brugt lidt vejledning da jeg stoppede med at spise kød, og opskrifter, så jeg hjælper gerne.

Og - det ER rigtig lækkert; linsedellerne kan jeg leve af, tror jeg Mine absolut yndlingsdeller! De er SÅ lækre med ris til, mums.

Hvis I mangler noget dressing, så må jeg liiige anbefale denne:

1-2 avocado(er), citronsaft og skal og salsa/tomater. Så blender du bare det hele sammen med salt og peber, og så har du en MEGA lækker dressing, der er god i burgere men også til kartofler og salat.

Jeg glemte at nævne kikærtebøfferne - der koger du bare ærterne (efter de har været i blød) og blender dem, og laver en fars. Det her skal der godt med hvidløg i, ligesom i falafel, og så er de bare SÅ perfekte til burgere
Vi laver desuden nogle gange burgere, bare uden bøf. Det er supe rlækkert.

I kan også lave forårsruller, både stegte og rå.

Ooog I kan lave kartoffelmos evt. med f.eks. rødebededeller til. (I blender bare rødbederne, og laver en fars)

OG så kan I lave boller i karry - i de fleste helseforretninger/specialforretninger kan I få noget der hedder farsmix, som I blander med vand, og så har I en neutral fars, lidt ligesom kødboller. Jeg putter salt og peber i - MUMS!

Haha, undskyld, det blev lidt langt

Tank yui vari mush for din store hjælp. Det er nemlig svært at leve helt eller delvis uden kød, da de fleste retter jo "kræver" det. Så jeg sætter stor pris på din hjælp. hvor længe har du været vegetar, hvis jeg må spørge?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.