Højre eller venstre hånd??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.012 visninger
17 svar
0 synes godt om
9. november 2011

heidi30

Hej,

nu har jeg tænkt på dette hver gang vi spiser så nu vil jeg lige hører jer damer ad 

Malte er næsten 15 mdr. og jeg gir ham altid skeen eller gaflen i højre hånd, men det er ikke altid han bruger den hånd. Ofte skifter han over til venstre. 

Men kan man på nuværende tidspunt være sikker på om han er højre eller venstrehåndet? Og skal vi prøve at påvirke ham mere end vi allerede gør?

Vh. Heidi

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2011

Krussedulle

heidi30 skriver:

Hej,

nu har jeg tænkt på dette hver gang vi spiser så nu vil jeg lige hører jer damer ad 

Malte er næsten 15 mdr. og jeg gir ham altid skeen eller gaflen i højre hånd, men det er ikke altid han bruger den hånd. Ofte skifter han over til venstre. 

Men kan man på nuværende tidspunt være sikker på om han er højre eller venstrehåndet? Og skal vi prøve at påvirke ham mere end vi allerede gør?

Vh. Heidi

Har faktisk tænkt lidt på det samme har altid givet min søn gaffel og blyanter i højre hånd.. Han er lidt over 4 år nu, og skifter af og til stadig mellem højre og venstre når han spiser.. når han tegner og skriver bruger han højre hånd

Anmeld

9. november 2011

heidi30

Krussedulle skriver:

Har faktisk tænkt lidt på det samme har altid givet min søn gaffel og blyanter i højre hånd.. Han er lidt over 4 år nu, og skifter af og til stadig mellem højre og venstre når han spiser.. når han tegner og skriver bruger han højre hånd

Hej,

ok 4 år så troede jeg faktisk at "valget" var taget. Altså at man enten var venstre eller højre håndet. 

Men måske de bare skifter alt efter hvordan de lige sidder, situationen osv. 

Anmeld

9. november 2011

Krussedulle

heidi30 skriver:

Hej,

ok 4 år så troede jeg faktisk at "valget" var taget. Altså at man enten var venstre eller højre håndet. 

Men måske de bare skifter alt efter hvordan de lige sidder, situationen osv. 

Ja, det kan godt være.. Han bruger oftest højre, så umiddelbart vil jeg kalde ham højrehåndet

Anmeld

9. november 2011

JeNoVa

Jeg mener at have læst, at mange børn først vælger favorithånd, når de kommer i skole.

Hvis barnet er i stand til at bruge begge hænder, vil jeg mene, at man skal lade dem bruge den hånd, barnet har lyst til. Brugen af højre hånd vil stimulere den venstre hjernehalvdel og omvendt.

Anmeld

10. november 2011

Simon's moar <3

heidi30 skriver:

Hej,

Vh. Heidi

Simon er 25 mdr., og han bruger også både højre og venstre hånd .. Hans dp mor siger det er helt normalt, og at det ikke gør noget, at han kan bruge begge hænder.. Når de tegner og sådan, sørger hun for, at de bruger begge hænder lige meget.. 

Har hørt noget om, at det er godt for hjernen, at de kan bruge begge til det samme... Du må ikke hænge mig op på hvad det præcist er, har bare hørt det sådan med et halvt øre

Anmeld

10. november 2011

1000Ben

heidi30 skriver:

Hej,

Vh. Heidi

Børn er generalt rigtig dygtige til at bruge begge hænder, men jeg har hørt fra flere læger at man normalt kan regne med at barnet er enten venstre- eller højrehåndet (selvfølgelig den hånd som bruges mest) ved 1 års alderen. Jeg tror ikke du skal forsøge at påvirke noget som helst, da hjernehalvdelene allerede har bestemt hvad han skal være. Du kunne jo lade vær' at give ham gaffel osv i hånden, men istedet bare ligge den til ham, så han selv tager den op. 

Jeg er venstrehåndet og elsker det. 

Knus

1000Ben

Anmeld

10. november 2011

Toshiba

heidi30 skriver:

Hej,

Vh. Heidi

nu er jeg venstre håndet. og kan fortælle at man IKKE først "vælger i skole alderen"

Da jeg startede i skole gjorde de ALT for at få mig til at bruge højre hånd  - men er altså stadig venstre håndet.

Anmeld

10. november 2011

K&S

heidi30 skriver:

Hej,

Vh. Heidi

Anton har stort set altid brugt højre hånd - lige indtil han stak højre hånd i en kop kaffe, så han fik svære 2. grads forbrændinger og måtte have den forbundet i lige knap 14 dage. I den tid brugte han jo slet ikke højre hånd, så nu bruger han primært venstre

Jeg synes ikke, du skal prøve at påvirke ham til at bruge højre mere, i min verden er det fuldstændig ligegyldigt om folk bruger højre eller venstre hånd

Anmeld

10. november 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Luka er 4 år og når han spiser er det forskelligt, hvilken hånd kan bruger. Men når han f.eks. tegner bruger han altid højre hånd.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.