roenlund skriver:
Hejsa kloge kvinder
Hver mor har jo sine bekymringer og selvom jeg ved at der er mange af jer der har meget større problemer med jeres børn og mad så håber jeg alligevel at i kan/vil hjælpe mig.
Min søn som lige er blevet 1 år er ikke særlig glad for mad. Herhjemme spiser han ok til morgen hvor han for yougurt med havregryn.
Når han er i dp spiser han rigtig godt til frokost men hvis han er hjemme vil han ikke have andet end leverpostej og spiser ca det halve af hvad han ville havet spist i dp.
Når vi så kommer til aftensmad spiser han næsten ingenting, han vil helst selv og for derfor lov til at sidde med maden selv men oftest smager han ikke på maden og hvis han gør bliver det ikke til meget mere end et par bidder.
Skal jeg bare acceptere at han er småtspisende??? skal jeg blive ved med at give ham det samme til aftensmad som os eller skal jeg satse på en af de få ting han spiser (pastaskruer uden noget)
er der noget man kan gøre for at han for mere lyst til at smage på mad og dermed også kommer til at spise mere?
Håber at der er nogen der kan hjælpe da jegefterhånden føler at intet jeg gør er rigtigt når han ingenting spiser.
Mia
Frederic er født småtspisende med faste ammetider som spæd mm.
Han havde også sit hovedmåltid i dp og spiste stort set intet herhjemme. Også derfor han gik i stå i vækst i næsten 2 år, vi har gået til kontrol siden han var 1 år gammel og gør det stadig.
Da vi var indlagt i dec sidste år hvor spiseteam skulle følge ham i 5 dage - så vi hvor ofte det er at det er forælderne der er udløser til manglende madglæde hos deres barn. De sad som en høg over dem - kigged nøje på hver mundfuld og gude og trøste hvis barnet rørte maden med fingerne...Hvor frederic sad med fingerne i maden - dypped den i de små smørpakker osv. Hvor fik vi blikke af de andre forældre..
Frederic er fuldstændig modsat de 'normale' problemspisere - hvis han kunne optage næring via fingerne, var han overvægtig idag. Her motto'et hellere 5 pasta skruger med fingerne - end 0 fordi vi tvinger ham til at bruge gaffel/kniv/ske.
-----------------------------------------------------------------------------
Vejledning - en fridk start på spisning.
Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.
Det vigtigste er; - vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget. - tro på at det nok skal spise det, det har behov for. - giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning. - undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.
Måltidet; - lad dit barn spise i fred og ro - respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult. - vær diskret rollemodel. - undlad ris/ros, belønning/ straf.
Rammerne; - skab en rolig atmosfære - sluk tv, dvd, video, radio - undlad legetøj på bordet - placer jer, så barnet kan se dig spise - sørg for så få forstyrrelser som muligt.
Maden; - sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide. - lad dit barn selv øse op. - sørg for at barnet har eget bestik. - ingen kommentarer om mad eller spisning. - ingen krav om at smage eller spise op.
Sansning; - lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage) - lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)
Omgivelserne; - bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur. - bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..