Hej alle. Min søn starter på mos om 3 ugers tid. i mellemtiden har jeg ladet ham sutte lidt på et stykke melon og agurk, hvilket falder i RIGTIG god jord
han elsker det. Men min svigermor mener at melon kan krydsreagerer med noget andet?? Er det noge i ved noget om, og er det ok at lade ham smage på frugt og grønt? Tak. mvh. Zibi
Hej Zibi,
Her er et uddrag af en sundhedsplejerskes anbefalinger:
"Med hensyn til frugt, så anbefales det at tilbyde kogt frugt indtil hun er ca 6 måneder. Og efter 6 måneders alderen kan man så begynde med frisk frugt og bær. Det handler simpelthen om at hendes mave og tarmsystem skal kunne følge med og være i stand til at nedbryde den mad hun tilbydes og det er lettere for maven at arbejde med noget der er kogt.
Lige netop vindruer skal man være opmærksom på til små børn. Det er vigtigt at de skrælles og skæres i stykker ellers kan de sætte sig fast i halsen. jordbær, melon, fersken, kiwi og andre lidt blødere frugter er ofte rigtigt gode til børn, men det gives altså normalt først efter 6 måneders alderen frisk ... hvis du synes kan du jo forsøge med en enkelt skefuld af en smoothie og se hvordan hun reagerer på det, får hun ondt i maven, så må I jo leve med det
"
Du kan læse resten her:
http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=KOST%20OG%20ERN%C6RING&id=9241
Håber du kan bruge det til noget
Anmeld