svigermor vil bestemme :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. oktober 2011

Ciss

Det der kunne have været min svigermor. Hun er stadig (3 år efter) lidt småfornærmet for, at vi ikke brugte hendes dåbskjole. Dvs, en dåbskjole hendes mor lavede til hendes lillebrors dåb. Min mand har aldrig brugt den. Hun tog det også som en selvfølge, at det skulle da naturligvis være den uden at overveje, at vi måske kunne have en anden mening.

Det endte med, at jeg syede en ny dåbskjole selv. Og den kamel måtte hun bare sluge. Det skal siges, at vi ellers har et godt forhold, men hun har måttet finde sig i, at jeg en del gange har sagt stop og sat foden ned, når hun blev for ivrig, og begyndte at ville organisere vores liv for os.

Jeg tror, det er meget vigtigt, at du/din kæreste snakker med hende allerede nu. Ikke fordi I nødvendigvis skal bruge en anden kjole eller ønsker kamp, men hvis hun allerede nu er ved at køre showet, så vil det nok være godt for alle parter lige at snakke situationen igennem. Hun må forstå, at hun ikke er moren men bedstemoren og er nødt til at træde et skridt tilbage og overlade ansvaret og beslutningerne til jer. Og I må få fortalt, hvor I gerne vil, at grænserne skal gå, og hvad I ønsker, både for barnet generelt og fra hende. Det lyder jo, somom hun gerne vil bidrage med noget positivt, og det er jo også flot, men det er nok også enklere for hende at finde ud af at gøre det på en god måde, hvis I fortæller hende, hvad slags hjælp I har behov for/gerne vil have.

Det er ikke altid enkelt for de kommende bedsteforældrer at finde ud af sin nye rolle. De mener somregel ikke noget ondt med det, men det kan godt være virkelig irriterende, og man kan godt føle sig totalt overkørt. Selvom det ikke er så enkelt, så er man bare nødt til at få sagt stop, hvis de går over ens grænser.

Gratulerer med graviditeten og lykke til med alle forberedelserne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2011

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar, jeg er glad for at jeg ikke ser helt forkert på det .. 

Svigermor er så sandlig igang med at strikke og hækle, og det er jeg utrolig glad for at hun gider... Men som i også skriver så er der bare besluttninger som er kærsten og jeg som ska tage... som i også skriver så er det jo VORES barn så besluttningen er jo vores... 

Men derfor kan man godt gå og ha lidt dårlig mave over det 

Anmeld

1. november 2011

marloutti

Anonym skriver:

Mange tak for jeres svar, jeg er glad for at jeg ikke ser helt forkert på det .. 

Svigermor er så sandlig igang med at strikke og hækle, og det er jeg utrolig glad for at hun gider... Men som i også skriver så er der bare besluttninger som er kærsten og jeg som ska tage... som i også skriver så er det jo VORES barn så besluttningen er jo vores... 

Men derfor kan man godt gå og ha lidt dårlig mave over det 

Ja, jeg sidder her og har helt dårlig mave på dine vegne...

Jeg vil bare sige, det er vigtigt I får sagt fra nu, inden tingene kommer for vidt... Det fik jeg aldrig gjort og nu føles det som for sent at gøre noget...

Min kæreste er også enebarn og hans mor er ikke rigtig klog!!! Hun tror åbenbart stadig han er 8 og ikke 32!!! Og han er ikke god til at sige fra, men det bebrejder jeg ham ikke, for hun er super-manipulerende og kører på hans dårlige samvittighed konstant.. Men jeg gider bare ikke at hun skal styre vores liv. Vi er altså i 30'erne og har et barn, men hun tror hun skal styre showet, for det er vi åbenbart ikke selv i stand til!!!

Så mit råd er ganske enkelt at få sagt fra på de mindste ting, der generer dig, med det samme.

Anmeld

1. november 2011

hekran

Anonym skriver:

Hej piger... 

Skriver som ano. da jeg helst ikke vil hænger svigermor ud, selv om hun måske fortjener det 

Sagen er den, at hun allerede nu, er kun i 20+3 har fundet "kærestens" dåbkjole frem, hun har købt stof til at sy en "jakke" eller noget til, og så siger hun " jeg ved ikke om jeg sak kniple (staves) et bånd eller jeg vil købe en.. 

Der stod jeg bare.... Øhh HVAD?? Kærsten og jeg har slet ikke snakket om, det er hans, eller min der ska bruges... og i tilfælde af at det er hans, ska hun hvertfald ikke bestemme hvilket bånd der ska bruges... Det vil jeg/vi selv finde ud af... 

Viste slet ikke hvad jeg skulle sige til hende for blev så forbavset over at hun blander sig i det, og allerede nu.. Det var virkelig noget andte hvis hun sagde at hvis jeg var intresseret i det ville hun gerne gøre kærestens dåbskjole klar så vi ku bruge den hvis vi gerne ville... og hvis vi kunne tænke os det ville hun selv lave et bånd til den... Men hun ligger det ud som om at det er bare den vi ska bruge... 

Er jeg helt unfair med mit syn på det?? altså at det er kærsten og jeg der tager den besluttning i fællesskab?? - Han er enebarn, så har da også gået med tanken om at det er hans gamle dåbskjole der ska bruges... Men det ska være vores besluttning og ikke hendes... Kærsten har som ikke de store følelser for hvilken en det ska være... Men må indrømme at det gjore altså et eller andet ved mig på den måde hun lagde det ud!

Hva siger i??

Jeg synes faktisk det er sødt, at hun går så meget op i det. Din mand er jo enebarn og det er så hendes første barnebarn. 

Jeg kan godt se din pointe, at det altså er jeres beslutning, men med mindre du har en brændende ønske om en anden dåbskjole, så er det nok fint, at I tager imod farmors 'gave'.

Hvis det var mig ville jeg prøve at se det som noget positivt, at hun sådan ser frem til at blive farmor og ikke at hun prøver at blande sig. Det er garanteret ikke det hun prøver. Hun kan vist bare ikke skjule sin begejstring

Hilsen en, der i den grad tager imod al hjælp som svigerforældrene kan tilbyde, da hun står med forældre i udlandet

Anmeld

1. november 2011

hekran

Mi skriver:

Er hun ikke bare en kommende farmor som skal have sit første barnebarn og glæder sig så meget, at hun har lyst til at lave noget babynoget. Min mor begyndte også at strikke til dem, da de lå i kuvøse på neonatal, for "der kunne de da ikke ligge i sygehusets strømer og huer".

Du må bare sige til hende, at i ikke endnu ved hvilken kjole i skal bruge og at du nok skal sige til, når du har bestemt dig, hvis der er noget du skal have hjælp til. Måske kunne hun få et andet babyprojekt at gå igang med. Kan hun ikke sy, strikke eller hækle et eller andet til baby?

Jeg vælger også at tro på svigermors bedste intentioner. Det gavner nada at se svigermor som fjende

Anmeld

1. november 2011

Tin

Profilbillede for Tin
JJH skriver:

Jeg syntes hvis kæresten kan sige fra er det det bedste. men kan han ikke det må du sætte foden i gulvet og sige til hende at det er dejligt hun vil bruge tiden og interesserer sig for barnet, men at i endnu ikke har besluttet hvilken dåbskjole det skal være, og hvis i vælger deres vil du gerne være med til at beslutte hvordan den ser ud.

Sæt pris på det hun gør, men slå fast at det er din mand og dig der bestemmer.

Det er jo utrolig spændende for hende, kan jo regne ud det er første barnebarn, og så går mødre helt over gevind, og har ofte brug for nogen der kan bremse dem lidt. hun har sikkert slet ikke overvejet tanken at din familie også har en.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.