Jeg har drengen, 16 måneder gammel, går, siger alle mulige ord og har så absolut en idé om hvordan kloden skal dreje rundt.
Så har jeg også en venindeflok, hvor jeg er den sidste til at blive mor for første gang. Det ældste barn i vores flok er 5 og den yngste (Udover drengen) er 3 år gammel.
Vi har weekendhygge, vi er spredt over hele landet og samles så i et af vores hjem, med unger, dyr og mænd sådan en gang om måneden til vin, hygge, mad og god samtale. Sådan en weekend er lige overstået og jeg tænker så det knager.
For da de fandt ud af jeg havde en forventning til drengen om at hans mad blev på tallerkenen, at han pegede og bad om istedet for at blive hysterisk til en af os ramte plet, selv tog sine strømper af, ikke gik med sut når han var vågen og glad, selv gik når vi var på tur, lod dyrene være når de lå og mange andre forventninger, som jeg jo mener er normale, lød der et ramaskrig.
En sagde endda at jeg stjal hans barndom 
Er jeg strid?
Har da så absolut en forventning om at han vokser op og bliver en selvtænkende og selvstændig mand der kan selv, så skal det da starte et sted? Eller er der en udbredt forventning om at jeg som mor, blot affinder mig med tingenes tilstand og accepterer jeg intet kan gøre for at forme hans personlighed og ansvarsfølelse?
Er jeg den eneste der stiller krav til min 16 måneder gamle barn?
Er der ikke andre der øjner en mulighed første gang de gør noget og tager muligheden for at slå fast, at nu kan han det helt selv?
Anmeld