Havregrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. oktober 2011

Tona

camillakrath skriver:

Hej alle

Har for første gang været ved at lave en masse hjemmelavede ting til min søn, så nu er fryseren fuld

Har blandt andet lavet havregrød, som han skal prøve for første gang i aften.

Der er fedtstof i grøden, men ingen sukker. Hvordan ville i servere det? Skal jeg servere det som det er? Eller putte sukker eller smørklat på?

Så længe der er fedtstof i den hjemmelavede grød er den jo ernæringsmæssig korrekt

Da Amanda var mindre kom vi noget frugtmos i. Det elskede hun. Især banan virker til at stå godt til smagen af havregrød.

Nu elsker hun at få kanel hen over og så røre rundt...det er det store hit herhjemme.

Jeg ville ikke kommer sukker på. Det ville jeg ikke syntes at de skal have til hverdag...men det er jo et individuelt valg

Men ville nok foretrække at lave havregrød fra bunden når det skulle på bordet. Tager max 5 min  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2011

Pige2009

camillakrath skriver:

Hej alle

Har for første gang været ved at lave en masse hjemmelavede ting til min søn, så nu er fryseren fuld

Der er fedtstof i grøden, men ingen sukker. Hvordan ville i servere det? Skal jeg servere det som det er? Eller putte sukker eller smørklat på?

Jeg ville servere det som det er evt. med en lille tsk. olie tilsat, men INGEN sukker

Anmeld

27. oktober 2011

Pige2009

norenberg skriver:

har aldrig hørt om at fryse havregrød eller komme fedtstof i...her tager vi ½ dl gryn 1 dl vand kommer det i micro ovnen 2 min...røre rundt og kommer sukker og smørklat på det er da noget hurtigere end skal til og tø maden op...

Samme her. Jeg tager det sådan lidt på gefühl Men nemt er det. Har heller aldrig hørt om frossen havregrød

Anmeld

27. oktober 2011

Isabella_mor

camillakrath skriver:

Hej alle

prøv først med smør og sødmælk... 

det er bedst da han ellers kan vende sig til at det skal smage sødt og derfor ikke vil spise det hvor det ikke er så sødt..

så kan du med tiden komme lidt banan i hvis det er. men det er slet ikke nødvendigt.

Anmeld

27. oktober 2011

camillakrath

Føler mig bare totalt til grin

Anmeld

27. oktober 2011

camillakrath

Har slet ikke forstand på alt det.

Har i nogen ideer til hvad jeg så kan gøre, hvis jeg skal lave noget aftensmad til min søn som jeg kan fryse ned? Han er 6 måneder. Og er tynd, så han har brug for masser af fedt.

Hvad gør i?

Anmeld

27. oktober 2011

Nea85

camillakrath skriver:

Har slet ikke forstand på alt det.

Har i nogen ideer til hvad jeg så kan gøre, hvis jeg skal lave noget aftensmad til min søn som jeg kan fryse ned? Han er 6 måneder. Og er tynd, så han har brug for masser af fedt.

Hvad gør i?

Min datter er også 6 måneder lige om lidt.
Fra hun var ca. 5 måneder begyndte vi at give hende kartoffelmos til aftensmad, og da der var gået et par dage med det, puttede vi langsomt forskellige grøntsager i. Her er kartoffelmos med gulerød, hokaidogræskar, blomkål eller broccoli et kæmpe hit!

Lige med hensyn til at fryse det ned.. Jeg koger kartoflerne, så mosen er frisk hver dag - jeg ville ikke selv bryde mig om at spise kartoffelmos, der er lavet dagen før. Grøntsagerne er derimod oftest frosne. Dvs. at jeg engang i mellem koger en masse grøntsager, moser/blender dem og fryser dem ned i små portioner, som jeg tager op om formidaggen.

Du kan også lave majs- eller risgrød med grøntsager til aftensmad. Jeg ville dog også lave grøden umiddelbart før hun skulle spise den, det behøver ikke at tage ret lang tid..

Mange hilsner
Linnea

Anmeld

27. oktober 2011

camillakrath

Nea85 skriver:

Min datter er også 6 måneder lige om lidt.
Fra hun var ca. 5 måneder begyndte vi at give hende kartoffelmos til aftensmad, og da der var gået et par dage med det, puttede vi langsomt forskellige grøntsager i. Her er kartoffelmos med gulerød, hokaidogræskar, blomkål eller broccoli et kæmpe hit!

Lige med hensyn til at fryse det ned.. Jeg koger kartoflerne, så mosen er frisk hver dag - jeg ville ikke selv bryde mig om at spise kartoffelmos, der er lavet dagen før. Grøntsagerne er derimod oftest frosne. Dvs. at jeg engang i mellem koger en masse grøntsager, moser/blender dem og fryser dem ned i små portioner, som jeg tager op om formidaggen.

Du kan også lave majs- eller risgrød med grøntsager til aftensmad. Jeg ville dog også lave grøden umiddelbart før hun skulle spise den, det behøver ikke at tage ret lang tid..

Mange hilsner
Linnea

Så jeg kan godt tage fx en risgrød og putte grøntsager i, og så bruge det som aftensmad?

Anmeld

27. oktober 2011

Diana...

Du kan både servere det som det er men også putte noget i fx banan eller æblemos. Min søn ville den gang kun spise det med jordbær mos i og min datter vil kun spise det med en lille bitte smugle sukker i. Så det er meget forskelligt. 

Ang frysning af havregrød så ville jeg bare sige at bare kan lave det i mikroovnen i stedet det tager hurtigere end du skal til at tage sådan en frost klos op  det tager 1 1/2 min så har du en frisk havregrød  Jeg synes det meget nemmere på den måde 

Anmeld

27. oktober 2011

K&S

camillakrath skriver:

Føler mig bare totalt til grin

Du skal bestemt ikke føle dig til grin

Har du ikke fået bogen om mad til spædbørn og småbørn af din SP?

Den brugte jeg rigtig meget i forhold til, hvad jeg kunne servere for Anton  den fortæller "step by step", hvad man kan servere for sit barn

http://www.sst.dk/publ/Publ2011/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2011.pdf

Du kan jo også begynde at give lidt hakket kød eller fisk sammen med kartoffelmos eller mos af andre grøntsager - eller som du selv skriver, så risgrød med grøntsager (og måske lidt blødt kød).

Du skal bare spørge løs

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.