Godt råd til det med kost søges!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Lone Jakobsen

Mor til Frederic skriver:

Spiseteam'et på kolding børne afd. udgiver denne;

Vejledning - en fridk start på spisning.
Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;
- skab en rolig atmosfære
- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..

hold da op en masse gode ting der står deri har lige kopieret den, da jeg synes den er super god.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

Lone Jakobsen skriver:

hold da op en masse gode ting der står deri har lige kopieret den, da jeg synes den er super god.

Super...

også derfor vi fik den med hjem, så vi kunne sende den videre..

Anmeld

24. oktober 2011

Ciss

Hos os kører vi en politik, hvor vi ikke laver noget postyr over ting, som barnet ikke vil have. Der skal være lidt af alt af middagen på tallerknen, og så er det op til barnet, hvad det spiser. Ofte smager de så også på de ting, de i udgangspunktet ikke ville have.

Jeg tror, det værste man kan gøre er at tvinge børnene til at spise.

Hvis en af vores en dag f eks kun vil spise kartofler og sovs, så er det ok, men de får ikke mere af det, før de har spist en del kød/grøntsager. En del gange laver vi en handel a la "hvis du vil have mere kartoffel, skal du først have spist den del af kødet/dine gulerødder". Så lægger vi den del som skal spises lidt fra de andre ting, så det er tydeligt, hvilken mængde, der er snak om. Så må barnet selv tage valget. Som regel bliver det spist. Hvis de har spist meget lidt til middag spørger jeg dem før de skal i nattøjet, om de vil have en skive. Nogen gange siger de ja, nogen gange nej, men så ved jeg da, at de ikke skal ligge i sin seng og være sultne helt til næste morgen.

Vi laver ikke noget postyr over mad, som ikke bliver spist op. - i hvert fald ikke så længe, de ikke selv har øst op/bedt om mer. Generelt får de ingen opmærksomhed for ikke at spise. Hvis den ældste klager over at "jeg kan ikke lide det og det og det" er svaret "jammen, så spis reste", og så snakker vi forældrer om andre ting.

Det fungerer hos os, men børn er jo forskellige. Hvis de begyndte at vise tegn til underernæring/fejlernæring, måtte vi jo ændre fremgangsmåde, men de spiser/smager på det meste egentlig, og så går det lidt i perioder, hvad de gerne vil have. Vi prøver også at variere menuen mest mulig med alt fra fisk på mange måde over farsretter og koteletter til pasta, gryderetter, hjemmelavet pizza, salater og wok.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.