Godt råd til det med kost søges!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

792 visninger
12 svar
0 synes godt om
23. oktober 2011

Ellingsen

Vi har lidt problemer med Marcus og hans spisevaner.

Han nægter tit at spise noget. Især aftensmad og rugbrød. Hvad kan vi gøre for at få ham til at spise ordentlig, uden at presse ham.

Kom gerne med gode råd tag!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2011

Valle81

Ellingsen skriver:

Han nægter tit at spise noget. Især aftensmad og rugbrød. Hvad kan vi gøre for at få ham til at spise ordentlig, uden at presse ham.

Hej,

Som mor til 3 og tidlige dagplejer vil jeg bare sige at din søn er som de fleste. Min mindste er kun 6 mdr men de to større gas begge omkring 1 års alderen mistet begejstringen og lysten til mad. Men i perioder, det går op og ned.

Har som dagplejer også hørt historien fra mange forældre hvor de er fortvivlede og ikke forstår de spiser i dp men ikke hjemme

Men lad et være ved det det er, tilbyd ham mad som i plejer og respekter, som du skriver i gør, at han siger nej og så vender det en dag til han spiser jer ud af huset og så kan det pludselig blive den anden grøft igen

Anmeld

23. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

Ellingsen skriver:

Spiseteam'et på kolding børne afd. udgiver denne;

Vejledning - en fridk start på spisning.
Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;
- skab en rolig atmosfære
- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..

Anmeld

23. oktober 2011

Ellingsen

Valle81 skriver:

Hej,

Som mor til 3 og tidlige dagplejer vil jeg bare sige at din søn er som de fleste. Min mindste er kun 6 mdr men de to større gas begge omkring 1 års alderen mistet begejstringen og lysten til mad. Men i perioder, det går op og ned.

Har som dagplejer også hørt historien fra mange forældre hvor de er fortvivlede og ikke forstår de spiser i dp men ikke hjemme

Men lad et være ved det det er, tilbyd ham mad som i plejer og respekter, som du skriver i gør, at han siger nej og så vender det en dag til han spiser jer ud af huset og så kan det pludselig blive den anden grøft igen

Det er jeg glad for at høre. Han spiser nemlig som regel fint i DP. Men her hjemme kan han godt nægte at spise hele dagen. Hvis det ikke lige er det han har lyst til (læs kiks) hehe

Anmeld

23. oktober 2011

Ellingsen

Mor til Frederic skriver:

Spiseteam'et på kolding børne afd. udgiver denne;

Vejledning - en fridk start på spisning.
Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;
- skab en rolig atmosfære
- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..

1000 tak fordi du delte.

Det kan jeg HELT klart bruge

Anmeld

23. oktober 2011

Valle81

Ellingsen skriver:

Det er jeg glad for at høre. Han spiser nemlig som regel fint i DP. Men her hjemme kan han godt nægte at spise hele dagen. Hvis det ikke lige er det han har lyst til (læs kiks) hehe

He he, præcis som min anton

Anmeld

23. oktober 2011

Ellingsen

Valle81 skriver:

He he, præcis som min anton

Så kan jeg da bekymre mig lidt mindre  tak skal du have

Anmeld

23. oktober 2011

Ellingsen skriver:

1000 tak fordi du delte.

Det kan jeg HELT klart bruge

altid til tjeneste...

De ofte set spisproblemer, kan spores til forælderne - det så vi meget under spisningen derude. Nogle ville ikke lade deres børn lege med maden - spise med fingerne osv. De var over deres børn som høge.

Men hos andre er det 'blot' opstart til noget sygdom, tænder, tigerspring eller at h*n ikke har lyst ti llige det mad idag.

Vi 'boed' derude i 5 dage i dec sidste år, uden at de kunne komme frem til hvor hans spiseproblem kommer fra eller bliver udløst af. Vi fik blot det svar at vi havde en dreng med anderledes spiseproblem end andre normale problemspisere. Men igen, han har været sådan fra fødslen af - så det kommer ikke bag på os som forældre. Han er blevet fulgt i over 2 år, da det første år gik med kloges ord om at det nok skulle komme når han begyndte på grød - senere at det ville komme ved mere af vores mad - faste ammetider fra spæd osv. Selv vores sp kommer stadig, da hun mener hun kan lære af frederic's tilfælde - da han er langt fra de problemspisere hun ellers hjælper. Spisepædaog har vi også kontakt til mm.

Anmeld

23. oktober 2011

Sasja77

Mor til Frederic skriver:

altid til tjeneste...

De ofte set spisproblemer, kan spores til forælderne - det så vi meget under spisningen derude. Nogle ville ikke lade deres børn lege med maden - spise med fingerne osv. De var over deres børn som høge.

Men hos andre er det 'blot' opstart til noget sygdom, tænder, tigerspring eller at h*n ikke har lyst ti llige det mad idag.

Vi 'boed' derude i 5 dage i dec sidste år, uden at de kunne komme frem til hvor hans spiseproblem kommer fra eller bliver udløst af. Vi fik blot det svar at vi havde en dreng med anderledes spiseproblem end andre normale problemspisere. Men igen, han har været sådan fra fødslen af - så det kommer ikke bag på os som forældre. Han er blevet fulgt i over 2 år, da det første år gik med kloges ord om at det nok skulle komme når han begyndte på grød - senere at det ville komme ved mere af vores mad - faste ammetider fra spæd osv. Selv vores sp kommer stadig, da hun mener hun kan lære af frederic's tilfælde - da han er langt fra de problemspisere hun ellers hjælper. Spisepædaog har vi også kontakt til mm.

Hej må jeg godt sende dig en PB ? Ville ikke gøre det uden at spørge og jeg har længe gerne ville spørge dig til råds. 

Undskyld at jeg lige bruger denne tråd til at det! 

Anmeld

23. oktober 2011

Sasja77 skriver:

Hej må jeg godt sende dig en PB ? Ville ikke gøre det uden at spørge og jeg har længe gerne ville spørge dig til råds. 

Undskyld at jeg lige bruger denne tråd til at det! 

send du bare en pb... Skal prøve at svare så godt jeg kan...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.