Anonym skriver:
Har en dejlig baby på omkring en måned. Er skiftet over til MME for nylig, og fik af en SP af vide at mængden af MME svarer til ca. 1/6 kropsvægt fordelt på 6-10 måltider. På nuværende tidspunkt forsøger vi os med 8 måltider.
Men er det helt forkert at 'skemalægge' måltiderne? Hvad gør i andre? Nu er vores baby jo ret ny, så er lidt i tvivl om det vi gør nu er forkert. Skal man bare give efter deres ædelyst? Vil jo gerne sikre mig at hun også får nok, og er blevet lidt forvirret af at læse nogle steder at man ikke skal skemalægge. Hun tisser jo ganske meget, og har dejlig grøn afføring een gang i døgnet pt. Men føler også at jeg tit skal vække hende for at give hende mad, hvor hun egentlig ligner en der hellere vil sove.
Såååå, hvad gør i andre med helt små og MME? Hvor meget? Hvor tit? Bare når de vågner? Føler mig en aaanelse blank. Håber det gav bare lidt mening.
Det er fuldstændig rigtigt det med 1/6 af vægten, og 8 måltider lyder ganske fint. Ved godt at mange siger, at man ikke skal vække baby for at give mad, men det kommer nu an på situationen - min søn tog ikke nok på så han SKULLE have mad hver 3. time.
Jeg har siden min søn var 3 uger fået at vide af sp, at der skulle gå 3 timer fra start af et måltid til start af næste måltid - for ellers kunne man komme ind i en rutine, hvor barnet skulle spise hele tiden, da det ikke bliver ordentlig mæt og heller ikke når at blive rigtig sulten, hvis man hele tiden tilbyder.
Og så sørg for at tilbyde nok - man kan ikke være sikker på, at de spiser samme mængde hele døgnet rundt, så ja, der går lidt til spilde, men hellere det end at h*n ikke er blevet mæt nok

Her spiser lillemanden til han selv giver slip, så bøvser vi af og tilbyder flasken igen. Vil han stadig ikke have noget skifter vi ble og tilbyder så igen. Vil han stadig ikke have noget er måltidet slut og så må han vente 3-4 timer

Vi vækker stadig for at give mad en gang imellem...
Beklager det blev lidt rodet - håber det giver mening!