MariaJulie skriver:
tusind tak for svar 
vi har prøvet lactolose et par gange. jeg har ikke ville give ham det 2 gange dagligt som de siger, da han jo kan blive afhængig af det! det har virket i den forstand at han simpelthen fyldte ble efter ble. jeg synes det var synd
men hjælper det også på luften i maven? jeg troede bare det gjorde hans afføring mere tynd, så den havde lettere ved at komme ud? - jeg ammer jo, så hans afføring kan ikke blive hård, men vi brugte det da han ikke havde haft afføring 2 dage (ved godt ammebørn kan vente i en hel uge) men han var virkelig generet af det. det hjalp da på det problem 
Nej - han kan ikke blive afhængig af det i den forstand du tror det er. Babyers hjerne fyldes ikke med det samme lyststof som vores hjerne udskiller når vi får en afhængighed. Men baby's mave kan være afhængig af det for at kunne fungere. Arj, hvem i helvede har bildt dig det ind? Det duer altså bare ikke - stakkels dig, stakkels dit barn og skam dem der har sagt sådan noget! Ja, undskyld mit sprog, men det går bare ikke at skabe panik, hvor der ikke er noget.
Lactolose er en sukkerart, der hjælper tarmen med sine naturlige bevægelser og er et smøringsmiddel til afføringen således det nemmere kan passere (Er du sindssyg hvor nogen samtaler man har sig som forælder) - da du gav ham og han fyldte ble efter ble, er det jo afføring der har hobet sig op inde i tarmen - prutter er et tegn på tidlig forstoppelse (Jeg ved godt de siger at ammebørn ikke kan få forstoppelse, men de kan blive tilstoppede i tarmen fordi der ikke er smørelse nok til at få det i bevægelse) du kan godt se forskellen på at være tilstoppet og forstoppet, ikke? 
Jeg ville fylde lactolose i ham igen, min dreng gik fra bryst til flaske da han var 3.5 månede gammel, fik sit lactolose i en lille portion af hans flaskemælk, i en seperat lille flaske, inden han fik det store måltid og vi har ikke oplevet hverken tegn på afhængighed da han skulle stoppe eller nogen andre problemer.
Den der har bildt dig ind at din baby kan blive afhængig af en naturlig sukkerart burde klynges op på det lokale torv, uden tøj og i regnvejr!
Anmeld