Hvad ville i gøre med katten i denne situation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.377 visninger
21 svar
1 synes godt om
19. oktober 2011

Anonym trådstarter

Hej piger

Jeg skriver fordi jeg står i et problem. Jeg har 4 katte. De 2 af dem er store killinger på ca 10 mdr.

De sidste 2 er hhv 4 og 2 år gamle.  Ham på 4 år, har kendt hende på 2 år, siden hun blev født her i hjemmet. Han har været hendes lege og hygge onkel, som har været med til at opdrage hende (jeg har været nødt til at gå af med moderen til hende på 2 år). Men de 2 har jo kendt hinanden helt fra hendes fødsel.

Men efterhånden som hun er blevet ældre, er de blevet mere og mere uvenner - og i sommers blev det så slemt, at jeg lukkede hende permanent ud (hun har før fået lov at være ude, og elsker det. Hvis hun er inde, spiser hun og løber straks hen til døren og miaver for at komme ud, medmindre hun sover selvfølgelig), og arrangerede foder, tæppe osv til hende i vores udhus. Og i løbet af somemren har jeg lukket hende ind, engang imellem for at hun kan komme ind og sove, og for ikke at miste kontakten til de andre katte. Men hende og ham på 4 år, kan bare slet ikke sammen. Han jager hende, og hun forsvarer sig selvfølgelig, og er så også begyndt at knurre vildt, hvis de 2 store killinger nærmer sig.

Og det klarer hun også utroligt fint. Hun nyder det. Og kommer løbende hver dag, og siger godmorgen, når jeg er på vej til bilen.

Men sagen er den, at det i nat tordnede, lynede og regnede i nogle slemme byger 

Og nøøøøj hvor får jeg dårlig samvittighed, når jeg ved hun er udenfor. Jeg ved godt at hun har vores drivhus, og en lille kælder hun kan kravle ned i og finde ly, så det er ikke så meget det - men sæt nu at hun fryser? Og hvad til vinter, når der ligger ½ meter sne? Hvad gør hun så? 

Jeg kan godt nok godt se, at hun er begyndt at sætte vinterpels, men... 

Hjælp tøser  Skal jeg se om jeg kan finde et hjem til hende, hvor hun både kan være inde og ude (og gerne alenekat) - og hvad hvis det ikke lykkedes 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2011

B&J

jeg tænker på om de har fået kottet deres dele???

og hvor længe har det stået på?? for min mor har nemlig også 4katte 2 hanner og 2 hunner de kan også skælde hinanden ud osv men det er for at fortælle jeg er den der bestemmer...

og hun har jo fint uden for hun gemmer sig bare sådan er katte

håber du finder hendes et godt hjem

Anmeld

19. oktober 2011

kirsti

jeg tror jeg ville tage hende ind igen og så lade kattene ordne deres kontroverser selv. Det handler sikkert om forskubbelse i rangordnen de 4 katte imellem især hvis de ikke er neutraliseret

Anmeld

19. oktober 2011

Anonym trådstarter

kirsti skriver:

jeg tror jeg ville tage hende ind igen og så lade kattene ordne deres kontroverser selv. Det handler sikkert om forskubbelse i rangordnen de 4 katte imellem især hvis de ikke er neutraliseret

De er neutraliseret 

Og det er som sådan heller ikke killingerne der er et problem. Det er den gamle han der har set sig sur på hende, og er efter hende, og hun hakker så lidt på de to killinger, hvis de kommer for tæt på hende (måske fordi hun er bange for de gør hende noget)...

Anmeld

19. oktober 2011

Anonym trådstarter

B&J skriver:

jeg tænker på om de har fået kottet deres dele???

og hvor længe har det stået på?? for min mor har nemlig også 4katte 2 hanner og 2 hunner de kan også skælde hinanden ud osv men det er for at fortælle jeg er den der bestemmer...

og hun har jo fint uden for hun gemmer sig bare sådan er katte

håber du finder hendes et godt hjem

Hmm.. det ved jeg ikke om de har 

Hende her gemmer sig også mens hun sover og i den periode har hun også fred, men hvis hun så skal finde bakken for at tisse, bliver hun jo mødt af en sur hankat der jager hende... Og det resulterer så i, at hun tisser andre steder i huset, hvilket jo er ret ulækkert... 

Anmeld

19. oktober 2011

kirsti

Anonym skriver:

De er neutraliseret 

Og det er som sådan heller ikke killingerne der er et problem. Det er den gamle han der har set sig sur på hende, og er efter hende, og hun hakker så lidt på de to killinger, hvis de kommer for tæt på hende (måske fordi hun er bange for de gør hende noget)...

jeg tror det handler om at der er kommet to nye og hannen han forsvarer sin position i rangordenen.

Anmeld

19. oktober 2011

Muhmi

jeg tror det handler om at der er kommet to nye og hannen han forsvarer sin position i rangordenen.

Det er meget ulig hankatte at skulle forsvare noget... De skal bare bolle, dase og æde, det er deres job... Det er hunkatte der skal bestemme rangordenen.... Så jeg tror ikke det er derfor... Men hankatten kunne godt være frusteret over de to nye og derfor lader det gå ud over hende... Men, jeg kan ikke forstå den her situation så jeg kan ikke rigtig hjælpe...

Anmeld

19. oktober 2011

kirsti

Muhmi skriver:

Det er meget ulig hankatte at skulle forsvare noget... De skal bare bolle, dase og æde, det er deres job... Det er hunkatte der skal bestemme rangordenen.... Så jeg tror ikke det er derfor... Men hankatten kunne godt være frusteret over de to nye og derfor lader det gå ud over hende... Men, jeg kan ikke forstå den her situation så jeg kan ikke rigtig hjælpe...

hankatte forsvarer skam deres teritorier i stor stil så hvis en af de små er en han så kan det sagtens skabe balladen!

Anmeld

19. oktober 2011

Muhmi

kirsti skriver:

hankatte forsvarer skam deres teritorier i stor stil så hvis en af de små er en han så kan det sagtens skabe balladen!

Hvorfor skulle den så lade det gå ud over hende? Så ville den jo forsvare ved at fare på hankatten.....

Anmeld

19. oktober 2011

kirsti

Muhmi skriver:

Hvorfor skulle den så lade det gå ud over hende? Så ville den jo forsvare ved at fare på hankatten.....

Som jeg skrev så sker der masser af uro i en flok når der kommer nye og eftersom den er kastreret så (som jeg har forstået det) så er det næppe parring der flyver gennem dens hoved

Vi har haft mange katte gennem årerne og det er typisk adfærd når der sker ændringer i en flok. Det kan også sagtens være hendes adfærd har ændret sig efter de små er kommet og han har været utryg ved det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.