Frøken J. skriver:
Det er virkelig flovt at blive ved med at have nye ting at spørge om, og faktisk havde jeg tænkt på at spørge anonymt, men man kan jo nok godt regne ud, at det er mig. Jeg håber ikke i bliver irriterede på mig, i så fald må i lige springe over.. Men føler bare SLET ikke jeg har fået nok rådgivning, og jeg er på herrens mark, så indtil mandag har jeg kun jer. Snakkede med SP i telefon om amning her i går, og hun sagde bare jeg skulle træne henover weekenden og så så vi på det mandag.
Jeg har jo haft problemer først med overhovedet at få hende til at sutte. Så brugte jeg ammebrikker, og så ville hun godt sutte, men det har været et mælkehelvede med mælk over ALT, når jeg ammede. Under hver amning har jeg lækket 40 ml brystmælk fra det bryst, som jeg ikke har ammet fra. Det har jeg samlet op i en sutteflaske. Har synet det var vildt der løb så meget.
Nu her ammede jeg hende så i 22 minutter, og selvom hun suttede løs var hun meget frustreret og irriteret og skiftevis vrælede og suttede. Og ville ikke falde til ro bagefter. Så vi besluttede at prøve at give hende den mælk, som jeg havde lækket ud på flaske.
Hun drak GRÅDIGT 60 ml (hele molevitten) og faldt til ro bagefter. Og nu er jeg mega ked af det - For det betyder jo, at hun ikke rigtig drikker, når jeg ammer hende fra brystet! Hun tisser næsten heller ikke, hun skider kun, og det er jo et dårligt tegn.
Så nu er jeg bare så ked af, at hun jo ikke er blevet mæt ved mit bryst! Og hun må jo åbenbart ikke have spist rigtigt, for ellers kunne hun jo ikke spise så meget bagefter. Og så tænker jeg.. Måske lækker jeg så voldsomt meget, fordi hun slet ikke får spist det jeg troede hun spiste..
Jeg ved ikke hvad det er jeg spørger om, det føles bare som et nederlag, at mit barn er sultent, og at hun ikke får spist nok ved mit bryst. Og at jeg nu må malke ud til hende, så hun ikke går og er sulten! Er også mega bange for SPs reaktion mandag.. Fordi mit indtryk er, at de mener man for en hver pris skal have dem til at spise af brystet 
det er ikke for enhver pris at de SKAL spise ved brystet. det er jo ligegyldigt om hun får det ved flasken eller ved dig, hovedsagen er jo at hun får noget..
hvis du VIL VIL VIL VIL amme, så brug ammebrikken igen, sætter du den rigtigt på tænker jeg,,?? har du fået instrukser i det, for det der med mælk over det hele det problem havde jeg bare slet ikke...
det er normalt at det andet bryst lækker når der bliver ammet fra det ene bryst.. det er også helt i orden at du samler det op, for det er altid rart at have lidt ekstra mælk. og det kan holde i 4 dage i køleskabet, og det kan endda holde i 6 mdr i fryseren, og det er jo bare lækkert med et lager, eller til hvis hun er kørt træt i amningen hvis ikke hun får godt fat,
har i tjekket om hendes tungebånd er for stramt, (tungebåndet under tungen, kan hun række tungen ud som f.eks du kan ) det kan jo godt være en faktor i at hun ikke får ordenligt fat på din brystvorte.. og der er en ammebrik jo bare løsningen.. når du har ammet i noget tid bliver dine brystvorter mere elastiske kan man sige, og det bliver lettere for hende at få fat.. men du kan altså godt malke ud til hende hvis du er bange for hun ikke får nok.. så længe hun får noget og så er det jo fra dig. og det er jo en god ting..
det der med at amme for enhver pris er noget vrøvl... fordi at jo, det er bevist at det er brystmælk der er bedst for småbørn, men måden de får det på er jo ligegyldigt, det er selvfølgelig lettest for man har altid madpakken med og skal ikke tænke over at ordne flasker konstant og sørge for at det er kogt vand og alt det gejl. men hvis du kører død i det er det okay, og du kan til hver en tid vælge det fra hvis det er du føler for det..
jeg ammede selv i 3 mdr og så kunne jeg bare ikke klare det mere. jeg fik det da op og køre og det tog altså et godt stykke tid, og det var en hård kamp fordi jeg VILLE bare få det til at fungere... men nu er din lille prinsesse kun 6 dage gammel, og der går gerne lige de der 14 dage -3 ugers tid før mælken er oppe og køre og amningen er nogenlunde til at holde styr på... jeg tror jeg brugte ammebrikker 3 uger og så vennede jeg ham af med den stille og roligt, hvor jeg startede med den på og så tog jeg den af og så fik han ellers bare godt fat.. pga at brysterne blev så elastiske.. så er du fast besluttet, så er det bare at have tålmodighed og holde tungen lige i munden, og så er det ellers bare at køre på det bedste du kan, og malk gerne ud, og evt også give hende lidt kogt koldt vand i et shotglas eller lign så hun får lidt alm vand ved siden af så i kan få gang i nogle våde bleer..