Undskyld SÅ meget, men jeg har et spørgsmål mere om amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2011

mor_sabina

Frøken J. skriver:

Det er virkelig flovt at blive ved med at have nye ting at spørge om, og faktisk havde jeg tænkt på at spørge anonymt, men man kan jo nok godt regne ud, at det er mig. Jeg håber ikke i bliver irriterede på mig, i så fald må i lige springe over.. Men føler bare SLET ikke jeg har fået nok rådgivning, og jeg er på herrens mark, så indtil mandag har jeg kun jer. Snakkede med SP i telefon om amning her i går, og hun sagde bare jeg skulle træne henover weekenden og så så vi på det mandag.

Jeg har jo haft problemer først med overhovedet at få hende til at sutte. Så brugte jeg ammebrikker, og så ville hun godt sutte, men det har været et mælkehelvede med mælk over ALT, når jeg ammede. Under hver amning har jeg lækket 40 ml brystmælk fra det bryst, som jeg ikke har ammet fra. Det har jeg samlet op i en sutteflaske. Har synet det var vildt der løb så meget.

Nu her ammede jeg hende så i 22 minutter, og selvom hun suttede løs var hun meget frustreret og irriteret og skiftevis vrælede og suttede. Og ville ikke falde til ro bagefter. Så vi besluttede at prøve at give hende den mælk, som jeg havde lækket ud på flaske.

Hun drak GRÅDIGT 60 ml (hele molevitten) og faldt til ro bagefter. Og nu er jeg mega ked af det - For det betyder jo, at hun ikke rigtig drikker, når jeg ammer hende fra brystet! Hun tisser næsten heller ikke, hun skider kun, og det er jo et dårligt tegn.

Så nu er jeg bare så ked af, at hun jo ikke er blevet mæt ved mit bryst! Og hun må jo åbenbart ikke have spist rigtigt, for ellers kunne hun jo ikke spise så meget bagefter. Og så tænker jeg.. Måske lækker jeg så voldsomt meget, fordi hun slet ikke får spist det jeg troede hun spiste..

Jeg ved ikke hvad det er jeg spørger om, det føles bare som et nederlag, at mit barn er sultent, og at hun ikke får spist nok ved mit bryst. Og at jeg nu må malke ud til hende, så hun ikke går og er sulten! Er også mega bange for SPs reaktion mandag.. Fordi mit indtryk er, at de mener man for en hver pris skal have dem til at spise af brystet

Det er meget individuelt med det amning, og det er nemmest for sp atvurdere og rådgive da hun kan se hvad der sker og vurdere hendes vægt osv.

Hvor gammel er hun nu?

Først vil jeg sige at den aller største ulempe ved at amme er at man altid er tvivl om de er blevet mætte og om der er mælk nok. At domme ud fra hvordan mælken løber vil jeg tro der er langt mere mælk end du tror, og dermed får hun nok også mere end du regner med. Når de ammer bruger de flere kræfter, og måske derfor hun hellere tager flasken??

Kan du se om hun får ordentligt fat? Men min mindste, skubbede jeg lidt til hagen og tvang ham til at gabe mere (er det til at forstå?), det er helt tydeligt at mærke hvornår hun sutter rigtigt, det er ikke den samme stikken, når hun får ordentligt fat.

Håber det kan bruges til en lille smule, held og lykke, det er fantastisk at amme når det kommer ordentligt igang, men det er ikke altafgørende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP

Hey.

Jeg bøvlede med amning i 3 mdr, inden det kørte, så ved hvad du står i

Det der med at hun kan spise meget fra flaske EFTER du har ammet hende - det kunne Karla også nogle gange og da blev jeg også i tvivl om hun fik nok, men det gjorde hun altså og er en fed basse for at sige det lige ud.

Ved det er svært (og jeg kunne heller ikke), men prøv at tænk at "jeg gør det godt nok og der er fint med mælk til hende og det kommer til at køre" - for så går det hele altså lidt nemmere. Og så husk at det virkelig ikke er for en værd pris - når jeg tænker tilbage, kunne jeg ha' undgået mange bekymringer, hvis jeg havde givet hende flaske.

Du må spørge hvis der er noget konkret du gerne vil ha' at vide - for synes jeg har så meget jeg gerne vil gi' videre, men svært lige at få samlet det hele.

//Mette

Anmeld

15. oktober 2011

Sofia

Uha, så må jeg lige spørge dig! Malkede du ud på begge bryster hver gang? Hvordan ved man hvor mange ML de skal have? Altså siger de selv fra når de er mætte, eller kan de ske at overspise? Jeg er ved at malke ud nu, og har allerede 100 ml i alt fra begge bryster og er ikke færdig!

Ja jeg malkede ud på begge bryster hver gang, fordi jeg var bange for at mælkeproduktionen ville falde, jeg var nød til at stimulere så begge bryster blev ved med at producere nok til at mætte ham. Han er en stor dreng der spiser meget. Han sagde selv fra når han var mæt. Nu spiser han ca 220 ml pr måltid, men dengang spiste han slet ikke så meget, nok 100 ml ca pr. gang. Men det er jo bare fedt du har ekstra mælk, frys det ned!!

Anmeld

15. oktober 2011

<3

Først og fremmest at få en amning op og køre optimalt er megahårdt arbejde og kræver sin kvinde! Så alle tvivl og spørgsmål  er helt legitime!

Dernæst - jeg ville gøre to ting, jeg ville sikre mig ved at få en sp per telefon eller fg at din ammeteknik er rigtig. Dernæst ville jeg gøre som du gør nu. At lægger hende til evt. med præstimulerede brystvorter så de stritter lidt mere også ellers fylde op med flaske af det lækkende bryst...

Anmeld

15. oktober 2011

FamilienSørensen

Frøken J. skriver:

Det er virkelig flovt at blive ved med at have nye ting at spørge om, og faktisk havde jeg tænkt på at spørge anonymt, men man kan jo nok godt regne ud, at det er mig. Jeg håber ikke i bliver irriterede på mig, i så fald må i lige springe over.. Men føler bare SLET ikke jeg har fået nok rådgivning, og jeg er på herrens mark, så indtil mandag har jeg kun jer. Snakkede med SP i telefon om amning her i går, og hun sagde bare jeg skulle træne henover weekenden og så så vi på det mandag.

Jeg har jo haft problemer først med overhovedet at få hende til at sutte. Så brugte jeg ammebrikker, og så ville hun godt sutte, men det har været et mælkehelvede med mælk over ALT, når jeg ammede. Under hver amning har jeg lækket 40 ml brystmælk fra det bryst, som jeg ikke har ammet fra. Det har jeg samlet op i en sutteflaske. Har synet det var vildt der løb så meget.

Nu her ammede jeg hende så i 22 minutter, og selvom hun suttede løs var hun meget frustreret og irriteret og skiftevis vrælede og suttede. Og ville ikke falde til ro bagefter. Så vi besluttede at prøve at give hende den mælk, som jeg havde lækket ud på flaske.

Hun drak GRÅDIGT 60 ml (hele molevitten) og faldt til ro bagefter. Og nu er jeg mega ked af det - For det betyder jo, at hun ikke rigtig drikker, når jeg ammer hende fra brystet! Hun tisser næsten heller ikke, hun skider kun, og det er jo et dårligt tegn.

Så nu er jeg bare så ked af, at hun jo ikke er blevet mæt ved mit bryst! Og hun må jo åbenbart ikke have spist rigtigt, for ellers kunne hun jo ikke spise så meget bagefter. Og så tænker jeg.. Måske lækker jeg så voldsomt meget, fordi hun slet ikke får spist det jeg troede hun spiste..

Jeg ved ikke hvad det er jeg spørger om, det føles bare som et nederlag, at mit barn er sultent, og at hun ikke får spist nok ved mit bryst. Og at jeg nu må malke ud til hende, så hun ikke går og er sulten! Er også mega bange for SPs reaktion mandag.. Fordi mit indtryk er, at de mener man for en hver pris skal have dem til at spise af brystet

Hejsa. Jeg vil kort sige at jeg har samme problem med mit højre bryst, når jeg ammer Christian og nedløbsrefleksen kommer sprøjter mælken ud og det er svært for Christian at håndtere, jeg har så gjort det at jeg bruger ammebrik på det højre bryst og når nedløbsrefleksen kommer så holder jeg lige ammebrikken ind mod brystet så det ikke smutter nogen steder, hvis min søn skulle slippe brystet. Ellers tager jeg lige en stofble og tømmer indholdet i ammebrikke ned i stof bleen også sutter min søn bare videre. Håber du kan bruge det til noget Janne Og forresten tillykke med jeres datter.

Anmeld

16. oktober 2011

Frøken J.

Sofia skriver:

Ja jeg malkede ud på begge bryster hver gang, fordi jeg var bange for at mælkeproduktionen ville falde, jeg var nød til at stimulere så begge bryster blev ved med at producere nok til at mætte ham. Han er en stor dreng der spiser meget. Han sagde selv fra når han var mæt. Nu spiser han ca 220 ml pr måltid, men dengang spiste han slet ikke så meget, nok 100 ml ca pr. gang. Men det er jo bare fedt du har ekstra mælk, frys det ned!!

Hun får pt. 50-70 ml. pr. flaske.. Ved ikke om det er nok, hun virker tilfreds, men hun spiser også ofte. Sov han meget da han fik flaske? Synes hun sover meget mere siden hun begyndte.. Og endelig.. Hvordan er farten på dine flaskemåltider? Hun sluger jo de der 50-70 ml på max 5 minutter, synes det går alt for hurtigt! Men hvis jeg prøver at tage flasken ud af munden på hende undervejs, får hun mælk i galhals og er ved at kløjs i det, og så føler jeg mig som verdens ondeste mor (det gør helt ondt i hjertet bare at skrive det).

Bare sig hvis du ikke kan savre, men har talt med sygeplejehotline, og de er ærlig talt ikke vildt meget bevendt..

Anmeld

16. oktober 2011

Frøken J.

Tak for jeres svar! undskyld jeg ikke kan svare individuelt, men jeg har knap tid til at klø mig i nakken, og selvom jeg står online herinde, sidder jeg ikke nødvendigvis ved pcen.. mest hvis jeg har brug for hjælp pt. synes det er svært at falde på plads som mor! Sorry!

Anmeld

16. oktober 2011

Isabella_mor

Frøken J. skriver:

det er ikke for enhver pris at de SKAL spise ved brystet. det er jo ligegyldigt om hun får det ved flasken eller ved dig, hovedsagen er jo at hun får noget..

hvis du VIL VIL VIL VIL amme, så brug ammebrikken igen, sætter du den rigtigt på tænker jeg,,?? har du fået instrukser i det, for det der med mælk over det hele det problem havde jeg bare slet ikke... 

det er normalt at det andet bryst lækker når der bliver ammet fra det ene bryst.. det er også helt i orden at du samler det op, for det er altid rart at have lidt ekstra mælk. og det kan holde i 4 dage i køleskabet, og det kan endda holde i 6 mdr i fryseren, og det er jo bare lækkert med et lager, eller til hvis hun er kørt træt i amningen hvis ikke hun får godt fat,

har i tjekket om hendes tungebånd er for stramt, (tungebåndet under tungen, kan hun række tungen ud som f.eks du kan ) det kan jo godt være en faktor i at hun ikke får ordenligt fat på din brystvorte.. og der er en ammebrik jo bare løsningen..  når du har ammet i noget tid bliver dine brystvorter mere elastiske kan man sige, og det bliver lettere for hende at få fat.. men du kan altså godt malke ud til hende hvis du er bange for hun ikke får nok.. så længe hun får noget og så er det jo fra dig. og det er jo en god ting.. 

det der med at amme for enhver pris er noget vrøvl... fordi at jo, det er bevist at det er brystmælk der er bedst for småbørn, men måden de får det på er jo ligegyldigt, det er selvfølgelig lettest for man har altid madpakken med og skal ikke tænke over at ordne flasker konstant og sørge for at det er kogt vand og alt det gejl. men hvis du kører død i det er det okay, og du kan til hver en tid vælge det fra hvis det er du føler for det.. 

jeg ammede selv i 3 mdr og så kunne jeg bare ikke klare det mere. jeg fik det da op og køre og det tog altså et godt stykke tid, og det var en hård kamp fordi jeg VILLE bare få det til at fungere... men nu er din lille prinsesse kun 6 dage gammel, og der går gerne lige de der 14 dage -3 ugers tid før mælken er oppe og køre og amningen er nogenlunde til at holde styr på... jeg tror jeg brugte ammebrikker  3 uger og så vennede jeg ham af med den stille og roligt, hvor jeg startede med den på og så tog jeg den af og så fik han ellers bare godt fat.. pga at brysterne blev så elastiske.. så er du fast besluttet, så er det bare at have tålmodighed og holde tungen lige i munden, og så er det ellers bare at køre på det bedste du kan, og malk gerne ud, og evt også give hende lidt kogt koldt vand i et shotglas eller lign så hun får lidt alm vand ved siden af så i kan få gang i nogle våde bleer..

Anmeld

16. oktober 2011

Sofia

Frøken J. skriver:

Hun får pt. 50-70 ml. pr. flaske.. Ved ikke om det er nok, hun virker tilfreds, men hun spiser også ofte. Sov han meget da han fik flaske? Synes hun sover meget mere siden hun begyndte.. Og endelig.. Hvordan er farten på dine flaskemåltider? Hun sluger jo de der 50-70 ml på max 5 minutter, synes det går alt for hurtigt! Men hvis jeg prøver at tage flasken ud af munden på hende undervejs, får hun mælk i galhals og er ved at kløjs i det, og så føler jeg mig som verdens ondeste mor (det gør helt ondt i hjertet bare at skrive det).

Bare sig hvis du ikke kan savre, men har talt med sygeplejehotline, og de er ærlig talt ikke vildt meget bevendt..

Alfred slubrer det også hurtigt i sig, men han er jo 7 mdr nu, jeg kan ikke huske hvor hurtigt det gik den gang, men hvis hun ikke gylper det op igen, tænker jeg det er okay det går hurtigt?!

Hvis hun er tilfreds får hun sikkert lige præcis det hun skal have! Du kan jo tælle hendes våde bleer, og hvis der er nok af dem, er jeg sikker på alt er okay!

Jeg er sikker på det hele er som det skal være, Alfred sov også viiildt meget i starten, og især når han var dejlig mæt, så det er helt normalt. Jeg tror, (OG JEG VED GODT DET ER SVÆRT), at du skal prøve ikke at tænke så meget på det hele, giv hende mad når hun er sulten, lad hende spise i sit eget tempo, og i de mængder hun har lyst til Jeg er ikke ekspert, så det er bare hvad jeg selv føler er det rigtige, andre har måske en anden mening. Håber du nyder din lille guldklump, inden du ser dig om er hun stor

Anmeld

16. oktober 2011

Sofia

Frøken J. skriver:

Man siger som rettesnor at de skal have 1/6 af deres vægt. Når de vejer 6 kilo skal de altså have en liter. Hvis Rose ca vejer 3 kilo nu skal hun CA have 500 ml i døgnet. Men det er jo som sagt bare en rettesnor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.