Et par spørgsmål om nyfødte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.696 visninger
12 svar
0 synes godt om
13. oktober 2011

modesty

Hejsa, jeg er 40+2 i dag og venter vores første barn her nårsomhelst. I den forbindelse har jeg et par sikkert helt åndssvage spørgsmål, men bær over med mig please. 

At gylpe/bøvse baby af: Det virker meget forskelligt hvor konsekvente folk er. Nogle vandrer rundt med baby på skulderen i lang tid efter at have ammet. Andre bøvser slet ikke af, men sidder bare med baby (hvor der så nogle gange kommer lidt gylp af sig selv). Mit spørgsmål går mest på om natten. Skal man op og gå rundt og bøvse af hver gang man har ammet om natten? Jeg tænker at baby kan få det galt i halsen hvis der kommer gylp mens han ligger og sover på ryggen?

Amme vs. bleskift: Er der en eller anden bestemt rutine man går igennem når baby græder, så man ved om han er sulten eller skal skiftes? Jeg tænker at man først prøver at give bryst og hvis han ikke er sulten, så tjekker man bleen? Eller hvordan? Giver de allerede udtryk for at der er noget i bleen når de er helt nyfødte, eller kommer det først senere?

Som sagt, dumme spørgsmål, men det ville være fedt hvis der var nogen der gad svare. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2011

AndreasMor84

Hey

Mht at bøvse, så er det ikke alle børn der bøvser.. hér sidder jeg med ham på skulderen i ca 5 min - nogle gange bøvser han andre gange ikke. Om natten bøvser jeg ham ikke af, da vi ligger ned og ammer og dermed begge falder i søvn efterfølgende. det har fungeret fint. Babyer har så gode reflekser, så de bliver ikke kvalt i deres gylp.. her vender han hovedet hvis der kommer noget op, så det selv løber ud af munden, når han ligger ned

Barnets gråd kan jo skyldes mange ting og de første uger er man meget usikker på, hvad det skyldes. Men her prøvede vi os frem som du selv skriver. Først med mad, så ble, så tryghed osv. Man lærer hurtigt sit barn at kende og ved med tiden, hvornår det er mad, en våd ble osv.

Anmeld

13. oktober 2011

kitra

modesty skriver:

Hejsa, jeg er 40+2 i dag og venter vores første barn her nårsomhelst. I den forbindelse har jeg et par sikkert helt åndssvage spørgsmål, men bær over med mig please. 

At gylpe/bøvse baby af: Det virker meget forskelligt hvor konsekvente folk er. Nogle vandrer rundt med baby på skulderen i lang tid efter at have ammet. Andre bøvser slet ikke af, men sidder bare med baby (hvor der så nogle gange kommer lidt gylp af sig selv). Mit spørgsmål går mest på om natten. Skal man op og gå rundt og bøvse af hver gang man har ammet om natten? Jeg tænker at baby kan få det galt i halsen hvis der kommer gylp mens han ligger og sover på ryggen?

Amme vs. bleskift: Er der en eller anden bestemt rutine man går igennem når baby græder, så man ved om han er sulten eller skal skiftes? Jeg tænker at man først prøver at give bryst og hvis han ikke er sulten, så tjekker man bleen? Eller hvordan? Giver de allerede udtryk for at der er noget i bleen når de er helt nyfødte, eller kommer det først senere?

Som sagt, dumme spørgsmål, men det ville være fedt hvis der var nogen der gad svare. 

der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål . Men først vil jeg sige at baby skal sove på siden, det er ihvertfald det jeg har fået afvide, på denne måde kan baby heller ikke bliver kvalt i gylp, men det minsker vist også vuggedød. Jeg har ikke rigtig bøvset med mine børn da de ikke har været for gode til det og slet ikke om natten. Jeg gjorde et bravt forsøg med den første men hun vågnede hver gang jeg ville bøvse hende og ville derefter spise igen og det blev en ond cirkel. I forhold til bleeskift har jeg altid gjort det at de første mange mdr hvor de spiser sover og skider og kun er vågen 1-2 timer af gangen at baby får en tør ble når den vågner for så noget at spise hvis baby er sulten og hvis man ikke kan lugte noget i bleen så får baby først en tør ble igen når den har sovet.

Anmeld

13. oktober 2011

Mira0911

modesty skriver:

Nu ammer jeg ikke.. Men giver flaske.. Jeg har altid den bette oppe at bøvse også om natten... 

Når hun græder eller er utilfreds og ikke vil stoppe igen, tjekker jeg om det er bleen, sult eller mavekneb... Eller en bøvs der sidder i klemme... 

Min gav udtryk når hun har lavet afførring, så græder hun meget.. 

Anmeld

13. oktober 2011

Mira0911

kitra skriver:

der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål . Men først vil jeg sige at baby skal sove på siden, det er ihvertfald det jeg har fået afvide, på denne måde kan baby heller ikke bliver kvalt i gylp, men det minsker vist også vuggedød. Jeg har ikke rigtig bøvset med mine børn da de ikke har været for gode til det og slet ikke om natten. Jeg gjorde et bravt forsøg med den første men hun vågnede hver gang jeg ville bøvse hende og ville derefter spise igen og det blev en ond cirkel. I forhold til bleeskift har jeg altid gjort det at de første mange mdr hvor de spiser sover og skider og kun er vågen 1-2 timer af gangen at baby får en tør ble når den vågner for så noget at spise hvis baby er sulten og hvis man ikke kan lugte noget i bleen så får baby først en tør ble igen når den har sovet.

Den der på siden kan man vidst aldrig blive enige om... 

Jeg har fået at vide at de kun må ligge på siden under opsyn, aldrig når man selv sover.. 

Anmeld

13. oktober 2011

Nessie

Vi gik ikke rundt med Daniel for at få ham til at bøvse. Sad bare lige så stille med ham. Nogle gange bøvsede han, og andre gange ikke.

Som en anden siger, så lærer man efterhånden hvad gråden betyder, men man er selvfølgelig lidt usikker i starten.

Jeg synes selv jeg var rimelig godt rustet til en nyfødt, men bare da han skulle i bad første gang, var vi 2 voksne knold og tot, der ikke anede hvad vi skulle gøre uden at han gled ud af hænderne på os

Det er helt i orden at være usikker, man lærer det med tiden.
God fornøjelse, når du har født, og fået den lille i armene

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

modesty skriver:

Nu har jeg kun et par dages erfaringer på ryggen, men prøver lige at svare alligevel

Ang. at bøvse af, så er det vist meget forskelligt, hvor nødvendigt det er. Jeg ligger hende ved skulderen og aer/klapper hende på ryggen i nogle minutter efter amningen, men du behøver jo ikke rejse dig og gå rundt for at gøre det. Jeg kan dog sige dig, at man rent instinktivt er opmærksom på deres lyde, når de sover, så jeg tror simpelthen ikke, at det er noget man kunne sove fra. I starten synes jeg man vågner ved den mindste lyd, men ret hurtigt registrerer man ubevidst "der er noget galt"-lyde og vågner, så man kan hjælpe den lille.

Ang. hvordan man ved om det er ble eller bryst, så ja.. Det er egentlig et godt spørgsmål. Det er nemt at se på Rose, fordi hun giver sig til at sutte ivrigt på hendes fingre, når hun er sulten. Eller man kan lave testen med at stikke en finger i munden på hende, og sutter hun helt vanvittigt, så er hun sulten. Hun reagerer anderledes, når det er bleen. Så bliver hun mega hidsig og arrig - Det er også nemt nok lige at knappe op for en natdragt, og lige rykke lidt til side i bleen, så man kan se om der er noget uden at hive den helt af

Held og lykke med snarlig fødsel!!

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

kitra skriver:

De skal helst sove på ryggen. At sove på siden er bedre end på maven, men ryggen er bedst pga. risikoen for vuggedød er markant højere på siden. Jeg fandt dette på nettet:

"Sundhedsstyrelsen skriver: "Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje. Det er også påvist, at sideleje under søvn er forbundet med en ca. dobbelt så stor risiko for vuggedød. Den øgede risiko skyldes formentlig, at barnet lettere ruller fra sideleje til maveleje, men også at sideleje i sig selv udgør en risiko. Mekanismerne bag sammenhængen mellem mave-/sideleje og øget hyppighed af vuggedød er ikke klarlagt. Men der er klar evidens for, at rygleje beskytter mod vuggedød. Spædbørn skal derfor lægges til at sove på ryggen"."

Det var også det jeg fik at vide af alle jordemødrene/sygeplejerskerne ved vores barselsophold. Vores pige sov nemlig så godt på siden, når jeg havde ammet hende liggende, men det frarådede de..

Anmeld

13. oktober 2011

kitra

Frøken J. skriver:

De skal helst sove på ryggen. At sove på siden er bedre end på maven, men ryggen er bedst pga. risikoen for vuggedød er markant højere på siden. Jeg fandt dette på nettet:

"Sundhedsstyrelsen skriver: "Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold til rygleje. Det er også påvist, at sideleje under søvn er forbundet med en ca. dobbelt så stor risiko for vuggedød. Den øgede risiko skyldes formentlig, at barnet lettere ruller fra sideleje til maveleje, men også at sideleje i sig selv udgør en risiko. Mekanismerne bag sammenhængen mellem mave-/sideleje og øget hyppighed af vuggedød er ikke klarlagt. Men der er klar evidens for, at rygleje beskytter mod vuggedød. Spædbørn skal derfor lægges til at sove på ryggen"."

Det var også det jeg fik at vide af alle jordemødrene/sygeplejerskerne ved vores barselsophold. Vores pige sov nemlig så godt på siden, når jeg havde ammet hende liggende, men det frarådede de..

det var da utroligt. jeg har fået af vide begge gange jeg har født at de skulle sove på siden og min den mindste er 7 mdr. jeg har fået det af vide både af jordemoder og ssp

Anmeld

13. oktober 2011

modesty

Tusind tak for svar, alle. Det virker til at man må prøve sig lidt frem med det dér bøvseri og skideri. 

Pyha, er godt nok ved at blive lidt spændt her på falderebet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.