modesty skriver:
Hejsa, jeg er 40+2 i dag og venter vores første barn her nårsomhelst. I den forbindelse har jeg et par sikkert helt åndssvage spørgsmål, men bær over med mig please. 
At gylpe/bøvse baby af: Det virker meget forskelligt hvor konsekvente folk er. Nogle vandrer rundt med baby på skulderen i lang tid efter at have ammet. Andre bøvser slet ikke af, men sidder bare med baby (hvor der så nogle gange kommer lidt gylp af sig selv). Mit spørgsmål går mest på om natten. Skal man op og gå rundt og bøvse af hver gang man har ammet om natten? Jeg tænker at baby kan få det galt i halsen hvis der kommer gylp mens han ligger og sover på ryggen?
Amme vs. bleskift: Er der en eller anden bestemt rutine man går igennem når baby græder, så man ved om han er sulten eller skal skiftes? Jeg tænker at man først prøver at give bryst og hvis han ikke er sulten, så tjekker man bleen? Eller hvordan? Giver de allerede udtryk for at der er noget i bleen når de er helt nyfødte, eller kommer det først senere?
Som sagt, dumme spørgsmål, men det ville være fedt hvis der var nogen der gad svare. 
Nu har jeg kun et par dages erfaringer på ryggen, men prøver lige at svare alligevel

Ang. at bøvse af, så er det vist meget forskelligt, hvor nødvendigt det er. Jeg ligger hende ved skulderen og aer/klapper hende på ryggen i nogle minutter efter amningen, men du behøver jo ikke rejse dig og gå rundt for at gøre det. Jeg kan dog sige dig, at man rent instinktivt er opmærksom på deres lyde, når de sover, så jeg tror simpelthen ikke, at det er noget man kunne sove fra. I starten synes jeg man vågner ved den mindste lyd, men ret hurtigt registrerer man ubevidst "der er noget galt"-lyde og vågner, så man kan hjælpe den lille.
Ang. hvordan man ved om det er ble eller bryst, så ja.. Det er egentlig et godt spørgsmål. Det er nemt at se på Rose, fordi hun giver sig til at sutte ivrigt på hendes fingre, når hun er sulten. Eller man kan lave testen med at stikke en finger i munden på hende, og sutter hun helt vanvittigt, så er hun sulten. Hun reagerer anderledes, når det er bleen. Så bliver hun mega hidsig og arrig - Det er også nemt nok lige at knappe op for en natdragt, og lige rykke lidt til side i bleen, så man kan se om der er noget uden at hive den helt af

Held og lykke med snarlig fødsel!!