Start med grød..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Hej piger

Hvornår starter/startede I med grød..? Der er nogen fra min mødregruppe der allerede er begyndt med grød, og deres babyer er 4 måneder.. Har altid hørt at man skal vente til ens barn er mindst 5 måneder?

Er ikke startet endnu, og han er 5 mdr.

Det er sundest for deres tarmsytem at vente til 6 mdr. men hvis de spiser vildt store mængder mælk, begynder at vågne ofte om natten, så må man gerne starte lidt før, dog tidligst ved 4 mdr.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Thalia

Anbefalingen er at man ikke starter med grød før barnet er 6 mdr gammelt. Og til den tid er grød egentlig ligegyldigt for da kan baby lige så godt spise det samme som resten af familien.

Anmeld

25. oktober 2011

Pige2009

STN skriver:

Hej piger

Hvornår starter/startede I med grød..? Der er nogen fra min mødregruppe der allerede er begyndt med grød, og deres babyer er 4 måneder.. Har altid hørt at man skal vente til ens barn er mindst 5 måneder?

De skal bare være mindst 4 mdr. Jeg startede med grød til Laura, da hun var lidt over 5 mdr.

Anmeld

25. oktober 2011

th

Amandas-mor skriver:

Vi startede med grød da Amanda var 3 mdr i samarbejde med læge og SP da hun var helt umættelig og skreg af sult konstant.

Men det er bestemt ikke noget man skal gøre hvis man ikke er nødt til det, for de har bedre af at vente.

Den officielle anbefaling fra Sundhedsstyrelsen lyder på at man tidligst begynder når barnet er 4 mdr og senest når det er 6 mdr. Indenfor den tid er det så barnets parathed og behov der gør hvornår man begynder (og så gives der så børn som desværre har behov for en tidligere opstart og det skal de så have. Jeg har efterfølgende læst at det så skulle være bedre at starte med grøntssagsmos da det skulle være mere skånsomt for maven).

Jeg syntes at det er rigtig synd at man tit hører om mødre som giver deres børn grød før de har brug for det "fordi det er hyggeligt"...

det er jo lidt det, altså jeg har været oppe 8 gange i nat, men sådan er det jo bare, ville gerne vente til han er 5 md. da vi skal ud og rejse og synes ikke det ville være så sjovt hvis han fik ondt i maven af det og vi så ikke var herhjemme

Anmeld

25. oktober 2011

Valle81

Kan ikke huske hvor gammel Asta var, det er over 7 år siden, kan dog huske at anton var lige knap 4 mdr og så klar, startede med kartoffelmos og han spiste den 1 dag med at kværne to kartofler og en gulerod

Arthur var lige fyldt 4 mdr men var ikke klar, holdte en pause og prøvede igen en 14 dage senere og så kører det, nu er han 6 mdr og spiser 2 grød, 1 gang kartoffelmos til aften, en flaske morgen og inden han kommer i seng og evt i løbet af dag hvis det er nødvendigt

Christina

Anmeld

25. oktober 2011

Tona

th skriver:

det er jo lidt det, altså jeg har været oppe 8 gange i nat, men sådan er det jo bare, ville gerne vente til han er 5 md. da vi skal ud og rejse og synes ikke det ville være så sjovt hvis han fik ondt i maven af det og vi så ikke var herhjemme

Det kan jeg godt forstå, men hvis du har været oppe 8 gange i nat og barnet evt også viser andre tegn på parathed ville jeg nu overveje at starte op med grød. Det er slet ikke sikkert at de får ondt i maven jo, bare man starter stille og roligt op. Amanda fik slet ikke ondt i maven, men hvis de gør kan man give dem noget sveskegrød mod forstoppelse. Bare et par skefulde ovenpå grøden

Anmeld

25. oktober 2011

raca

barnets tamflora og ensym sammensætning i maven er ikke i stand til og nedbryde kornprudukter før det er noget over 6 mdr.. så som udgangspunkt er grønsager bedre..

og før 6 mdr har de små ingen eller ringe glæde ernærings messigt af grød/mos. da deres maver ikke er geart til at nedbryde det. så det virker bare som en klup i maven.. der mætter men ikke gavner synderligt. i værste fald giver forstoppelse eller fejlernæring hvis man går for hurtigt frem og for hurtigt erstatter måltiderne med alm mad..

anbefalingerne siger tidligst 4 mdr.. overgangs fase fra 6-9 mdr dvs at mellem 6-9 mdr er det rigtig fint hvis hovdeernerings kilden stadig er MM eller MME.. fra 9 mdr skal en mindre del af kosten besta af Modermælk.. dog er amning fint så længe mor og barn trives med det.. sundhedstyrelsen siger 1 år og WHO siger 2 år.. og gerne længre..

dog er der mange der bliver itvivl om deres evne til at mætte barnet alene ved MM da der ligger nogle apetitsprig.. ved ca 3uger-5uger-ca 3-4mdr... det ved 3-4 mdr kan være rigtig slemt..og tage dage at komme igennem med meget vågen roligt og konstant diende barn.. DETTE ER IKKE forde barnet mangler næring eller mættheds fornemmelse i mælken men undelukken et naturligt appetit spring  

så hvis dit barn er mæt og tilfreds.

Anmeld

25. oktober 2011

th

Amandas-mor skriver:

Det kan jeg godt forstå, men hvis du har været oppe 8 gange i nat og barnet evt også viser andre tegn på parathed ville jeg nu overveje at starte op med grød. Det er slet ikke sikkert at de får ondt i maven jo, bare man starter stille og roligt op. Amanda fik slet ikke ondt i maven, men hvis de gør kan man give dem noget sveskegrød mod forstoppelse. Bare et par skefulde ovenpå grøden

ja, men tror lige jeg ser i nat han er 4 md i morgen og det kan jo være et tigerspring har jeg kunne læse mig til,,, så nu må vi se, ellers kommer min sp den 2 nov.

Anmeld

25. oktober 2011

Benjamins'mor

Jeg begyndte så småt ved 3 mdr, da min søn ikke blev mæt nok af sutteflaske, og ikke ville have vælling.

Normalt siger de 4 mdr.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.