Hmm...jeg synes det er meget svært sådan noget. Tror helt sikkert ikke du kan presse ham til at stoppe, det er jo et stofmisbrug lige som alkoholisme...og du kan heller ikke presse en alkoholiker til at stoppe.
Og tror de fleste voksne stejler, når nogle vil bestemme hvad de må eller ej...
Men du kan måske hjælpe ham på vej. Hvis du roligt fortæller ham, at det går dig på at han ryger så meget...og stille og roligt siger at du gerne vil hjlæpe ham i hans tempo, kan det være han er mere medgørlig.
Indtil for et par år siden ville jeg mene folk selv måtte bestemme om de ville ryge...men idag mener jeg faktisk at man også har et ansvar overfor sine medmennesker (og især børn) og rygning er sgu farligt, også for omgivelserne!!! Grunden til at jeg skiftede mening er, at jeg for et par år siden mistede en person jeg holdt meget af og som har været en stor del af mit liv. Hun døde af lungekræft som følge af passiv rygning! Hun røg ALDRIG selv...men hendes mand røg ca. 30 smøger om dagen! (...prøv at forestil jer hvordan han har det idag)
Ud over det, så har en af mine nærmeste veninder en mor der er uhelbredeligt syg af lungekræft...hun har røget hele hendes liv, og prisen er at hun aldrig kommer til at se hendes børnebørn! ...og min veninde mister højst sandsynligt sin mor i en alder af 25 år!
Ved godt det er skræmme-billeder...men det er altså folk jeg har tæt på, så det sker ikke kun for naboen! ...og derfor vil jeg idag ikke acceptere røg i nærheden af mine børn eller i mit hjem. ...så det jeg vil sige med alt det her er at jeg godt kan forstå, at du gerne vil have ham til at stoppe...men det kræver at han selv vil! ...selv om at det i længden kan gå frygteligt ud over hans nærmeste!
Anmeld