Julebagning - tidligt ude;)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2011

FruHolm <3

Höör skriver:

Lyder fantastisk men dem du har prøvet eller som du ved hun har bagt ud fra opskriften som du finder fantastisk

1 :  Æbleformkage fra fyn: En dejlig saftig æblekage, som stammer fra nordfyn. Der kan evt. bages to forme af portionen eller én stor. kagen kan fryses og er lige så god efter optøning

Ingredienser :

300g smør (eller margarine)

200g mørk farin

4 æg

300g mel

3 tsk bagepulver

2 spsk kanel

4-5 æbler

75g nødder eller mandler

fremgangsmåde: Rør blødgjort smår med farin og rør æggene i ét ad gangen. bland bagepulver og kanel i melet. skræl æblerne og skær dem i små terninger. kom dem i melet sammen med de hakkede nødder/mandler. rør det i dejen. Kom dejen i en godt smurt sandkageform og bag kagen ved 160-175 grader i godt en time - men prøv med en strikkepind/kagenål hænger der ingen dej ved når der stikkes i kagen er den færdig.

2: Finskbrød (arbejdstid: 1 time, Hviletid: 1 time Bagetid: 8-10 min. fryseegnede ca 90 stk )

ingredienser 350g mel (ca 6 dl)

250g smør

125g sukker (1½ dl)

endvidere:

æg og tesukker

fremgangsmåde: hak smøret i melet og smuldr det dernæst. Tilsæt sukker og ælt hurtigt dejen sammen. Læg den koldt i 1 time. rul dejen ud i fingertykke stænger og skær dem ud i ca 4 cm skrå snitter. pensl med æg og drys med tesukker. Bag kagerne midt i ovnen 8-10 min ved 200g.

Tips: kagerne kan yderligere drysses med hakkede mandler eller nødder

3: jødekager (arbejdstid 20 min, hviletid: mindst 1 time, bagetid 6-8 min, fryse-egnede ca 75 stk)

ingredienser:

250g mel (godt 4 dl)

½tsk hjortetaksalt

150g smør

100g sukker (ca 1 1/4 dl)

1 æg

Pynt: æg, 25g mandler, kanelsukker

fremgangsmåde : Bland mel og hjortetaksalt. smuldr smøret i. tilsæt sukker og æg og ælt hurtigt dejen sammen. læg den koldt, mindst 1 time. rul dejen ud og udstik den med en stjerneform eller rund form. pensl med æg og drys med smuttede, hakkede mandler og kanelsukker. Bag dem midt i ovnen 6-8 min ved 200 grader

4: fedtebrød (arbejdstid 40 min, bagetid 10-12 min, fryse-egnede, ca 120 stk)

ingredienser:

250g mel (godt 4 dl)

½ tsk hjortetaksalt

250g smør eller margarine

150g kokosmel (4dl)

150g sukker (knap 2 dl)

Glasur: 250g flormelis (5dl) 1-2 spsk rom , vand

fremgangsmåde: Bland mel og hjortetaksalt. smuldr fedtstoffet i. Tilsæt kokosmel og sukker og ælt dejen hurtigt sammen. Rul dejen i lange fingertykke stænger. bag stængerne i 10-12 min midt i ovnen ved 200 grader. rør glasuren af flormelis, rom og vand og glasér stængerne mens de er varme. skær stængerne i skrå snitter.

tips: rommen i glasuren kan erstattes af lidt rom-essens

5: sirupskage med fyld (sirupskagen skal helst trække 1 dag inden de begynder at skære af den)

ingredienser:

2 æg

125g lys farin

125g sirup

100g smeltet smør

250g mel

1 tsk bagepulver

1 tsk nelliker

1 tsk kanel

1 tsk ingefær

100g rosiner

40g hakket sukat

50g hakkede nødder eller mandler

fremgangsmåde: Bland melet med bagepulver, nelliker, kanel og ingefær. Pisk æg og farin lyst og skummende. rør siruppen i. Tilsæt smeltet smør, melblandningen, rosiner, sukat og nødder. Vend det hele godt rundt i skålen, så det blandes.

kom dejen i en smurt form (ca. 1½l) bag kagen ca 1 time ved 170 grader

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2011

Carl-Emil's mor

MinBabyOscar <3 skriver:

1 :  Æbleformkage fra fyn: En dejlig saftig æblekage, som stammer fra nordfyn. Der kan evt. bages to forme af portionen eller én stor. kagen kan fryses og er lige så god efter optøning

Ingredienser :

300g smør (eller margarine)

200g mørk farin

4 æg

300g mel

3 tsk bagepulver

2 spsk kanel

4-5 æbler

75g nødder eller mandler

fremgangsmåde: Rør blødgjort smår med farin og rør æggene i ét ad gangen. bland bagepulver og kanel i melet. skræl æblerne og skær dem i små terninger. kom dem i melet sammen med de hakkede nødder/mandler. rør det i dejen. Kom dejen i en godt smurt sandkageform og bag kagen ved 160-175 grader i godt en time - men prøv med en strikkepind/kagenål hænger der ingen dej ved når der stikkes i kagen er den færdig.

2: Finskbrød (arbejdstid: 1 time, Hviletid: 1 time Bagetid: 8-10 min. fryseegnede ca 90 stk )

ingredienser 350g mel (ca 6 dl)

250g smør

125g sukker (1½ dl)

endvidere:

æg og tesukker

fremgangsmåde: hak smøret i melet og smuldr det dernæst. Tilsæt sukker og ælt hurtigt dejen sammen. Læg den koldt i 1 time. rul dejen ud i fingertykke stænger og skær dem ud i ca 4 cm skrå snitter. pensl med æg og drys med tesukker. Bag kagerne midt i ovnen 8-10 min ved 200g.

Tips: kagerne kan yderligere drysses med hakkede mandler eller nødder

3: jødekager (arbejdstid 20 min, hviletid: mindst 1 time, bagetid 6-8 min, fryse-egnede ca 75 stk)

ingredienser:

250g mel (godt 4 dl)

½tsk hjortetaksalt

150g smør

100g sukker (ca 1 1/4 dl)

1 æg

Pynt: æg, 25g mandler, kanelsukker

fremgangsmåde : Bland mel og hjortetaksalt. smuldr smøret i. tilsæt sukker og æg og ælt hurtigt dejen sammen. læg den koldt, mindst 1 time. rul dejen ud og udstik den med en stjerneform eller rund form. pensl med æg og drys med smuttede, hakkede mandler og kanelsukker. Bag dem midt i ovnen 6-8 min ved 200 grader

4: fedtebrød (arbejdstid 40 min, bagetid 10-12 min, fryse-egnede, ca 120 stk)

ingredienser:

250g mel (godt 4 dl)

½ tsk hjortetaksalt

250g smør eller margarine

150g kokosmel (4dl)

150g sukker (knap 2 dl)

Glasur: 250g flormelis (5dl) 1-2 spsk rom , vand

fremgangsmåde: Bland mel og hjortetaksalt. smuldr fedtstoffet i. Tilsæt kokosmel og sukker og ælt dejen hurtigt sammen. Rul dejen i lange fingertykke stænger. bag stængerne i 10-12 min midt i ovnen ved 200 grader. rør glasuren af flormelis, rom og vand og glasér stængerne mens de er varme. skær stængerne i skrå snitter.

tips: rommen i glasuren kan erstattes af lidt rom-essens

5: sirupskage med fyld (sirupskagen skal helst trække 1 dag inden de begynder at skære af den)

ingredienser:

2 æg

125g lys farin

125g sirup

100g smeltet smør

250g mel

1 tsk bagepulver

1 tsk nelliker

1 tsk kanel

1 tsk ingefær

100g rosiner

40g hakket sukat

50g hakkede nødder eller mandler

fremgangsmåde: Bland melet med bagepulver, nelliker, kanel og ingefær. Pisk æg og farin lyst og skummende. rør siruppen i. Tilsæt smeltet smør, melblandningen, rosiner, sukat og nødder. Vend det hele godt rundt i skålen, så det blandes.

kom dejen i en smurt form (ca. 1½l) bag kagen ca 1 time ved 170 grader

Ej hvor er du bare mega sej tusind tak det må helt sikkert prøves

Anmeld

21. september 2011

Sofiedk

uuuuh jeg skal helt sikkert også igang med jule-bagning i år - glæder mig vildt meget til jul allerede

Sidste år holdte vi jul i Spanien i shorts og t-shirt med hvidt plast juletræ. Det er altså ikke helt det samme som en god gammeldags jul med hele familien og MASSER af småkager og madlavning.

Anmeld

21. september 2011

birthee

Har slet ikke læst dit indlæg endnu - men hvor er det dejligt der er andre end mig der tænker en lille smule på julen  Nu vil jeg læse videre i dit indlæg

Anmeld

21. september 2011

FruHolm <3

6: Krydderkage

ingredienser:

75g blødt smør

175g sukker

3 æg

2 tsk krydderibagepulver

50g mandler

75g korender eller rosiner

2 spsk mælk

400g mel

fremgangsmåde: Rør smør og sukker godt. rør æggene i ét ad gangen. Bland mel og krydderibagepulver. skold mandlerne, smut dem og hak dem. Bland mandler og korender med lidt af melet og vend det i dejen sammen med resten af melet og mælken. Kom dejen i en smurt form på ca 1½ l. Bag kagen i 1-1 1/4 time ved 175 grader på nederste ovnrille

Anmeld

21. september 2011

Carl-Emil's mor

Sofiekdk skriver:

uuuuh jeg skal helt sikkert også igang med jule-bagning i år - glæder mig vildt meget til jul allerede

Sidste år holdte vi jul i Spanien i shorts og t-shirt med hvidt plast juletræ. Det er altså ikke helt det samme som en god gammeldags jul med hele familien og MASSER af småkager og madlavning.

Hahah ja du bor i syden jo vi var tre uger på Bali så vi fejrede jul nytår og min fødselsdag dernede, ret underligt at kunne sole sig og bade heheh men I er hjemme i år??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.