4 år - skrælle appelsin selv???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2011

Isabella_mor

birthee skriver:

Altså når han har æble osv. med er det også skåret i både... Bananen er skåret over, så han selv kan skrælle den... Men appelsin bliver bare så tørt synes jeg... Han kan ikke få hjælp, men dem der har diverse frugt-yoghurter med (ved godt jeg har en fordom mod frugt-yoghurt i børnehaven) kan godt få hjælp til at pille folien af???

hvis du kommer appelsin bådene i en lille pose, frysepose eller frugtpose skulle det ikke blive tørt... og så kan du sætte en ikea klips på.. eller hvad de hedder, den må han selv kunne få op bedre end en knude...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2011

B&J

ej det gør man da ikke så sin søn fik slet ikke sin appelsin, puhh jeg ville ha blevet tosset

Anmeld

21. september 2011

oerbaek

den børnehave jeg var i lavede vi et lille hul i skrællen så måtte børnene lige prøve om de ikke kunne pille den selv, men kunne de ikke det så gjorde vi det da for dem, på trods af at vi var 3 voksne til 30 børn.....

Anmeld

21. september 2011

Nitz - <3 David

Altså.. Jeg arbejder i en børnehave.. nu ved jeg ikke hvordan situationen har været hos dit barn.. men jeg har prøvet mange gange at de ikke VIL prøve selv.. Fordi det er så meget nemmere hvis man bare lige stikker den op i hovedet af en voksen, og så vupti.. så er der serveret.. Jeg plejer at gøre det ved en appelsin at jeg lige laver et ca 2x2 cm hul.. og så skal de selv prøve.. den anden dag var der en dreng på 3 år der blev SÅ hysterisk og sagde at det kunne han ihvertfald ikke.. Jeg lod ham sidde, og hovsa.. så var den lige pludselig skrællet.. Af ham selv..
nu kender jeg selvf. ikke dit barn og kender ikke hans motorik.. Men jeg tror pædagogerne ønskede at han selv ville gøre det.. for det er super vigtigt at de træner den motorik i den alder.. Det er ihvertfald det jeg har fået at vide.. De kan mere end man liiiige tror.. Det har jeg ihvertfald lært

Men som sagt så er det ikke nemt at sige om han skal kunne det.. Når man ikke lige kender ham..

Anmeld

21. september 2011

birthee

Nitz - Med en lille Akrobat i hulen :) skriver:

Altså.. Jeg arbejder i en børnehave.. nu ved jeg ikke hvordan situationen har været hos dit barn.. men jeg har prøvet mange gange at de ikke VIL prøve selv.. Fordi det er så meget nemmere hvis man bare lige stikker den op i hovedet af en voksen, og så vupti.. så er der serveret.. Jeg plejer at gøre det ved en appelsin at jeg lige laver et ca 2x2 cm hul.. og så skal de selv prøve.. den anden dag var der en dreng på 3 år der blev SÅ hysterisk og sagde at det kunne han ihvertfald ikke.. Jeg lod ham sidde, og hovsa.. så var den lige pludselig skrællet.. Af ham selv..
nu kender jeg selvf. ikke dit barn og kender ikke hans motorik.. Men jeg tror pædagogerne ønskede at han selv ville gøre det.. for det er super vigtigt at de træner den motorik i den alder.. Det er ihvertfald det jeg har fået at vide.. De kan mere end man liiiige tror.. Det har jeg ihvertfald lært

Men som sagt så er det ikke nemt at sige om han skal kunne det.. Når man ikke lige kender ham..

Han havde siddet i ca. 20 minutter da jeg kom og hentede ham, og der var det kun blevet til et hul hvor han lige kunne have sin tommelfinger i - så mente jeg da at de så burde hjælpe ham??? Jeg synes det er helt i orden de mener han skal prøve selv - sidste år kunne han med lidt hjælpe pille clementiner selv, men der er skrællen altså heller ikke så svær at få hul på... de havde ikke engang lavet et lille hul så han kunne prøve på den måde

Anmeld

21. september 2011

birthee

lærkes_mor skriver:

Øv.... Det er synd for børnene....

Kan du tage det op med dem? spisesituationen? sige hvordan du oplever den og så høre hvad de siger?

Jeg vil i hvert fald høre om de i det mindste ikke bare kunne starte for ham, og hvis så det ikke er lykkedes efter fx 10 minutter, kunne de så hjælpe ham..

Anmeld

21. september 2011

Nitz - <3 David

birthee skriver:

Han havde siddet i ca. 20 minutter da jeg kom og hentede ham, og der var det kun blevet til et hul hvor han lige kunne have sin tommelfinger i - så mente jeg da at de så burde hjælpe ham??? Jeg synes det er helt i orden de mener han skal prøve selv - sidste år kunne han med lidt hjælpe pille clementiner selv, men der er skrællen altså heller ikke så svær at få hul på... de havde ikke engang lavet et lille hul så han kunne prøve på den måde

Spurgte du ikke hvorfor de ikke lige havde pillet et større hul som han kunne arbejde med? ja en appelsin er ikke nem at få hul på..
Men ja.. Det er ikke nemt at sige hvordan det hænger sammen når man ikke selv var der.. det kan også være de før har set han kan.. så derfor vil de lade ham finde ud af det selv.. på mit job har vi en dreng der HVER gang han kommer ind påstår at han ikke selv kan komme af sit overtøj, og hænge det op på hans plads.. så bliver han lige hysterisk 10 minutter.. hvis man lade ham være og siger han selv skal gøre det.. ja.. så gør han det.. Men han skal prøve en af HVER gang.. Og hvis det ikke hjælper med en voksen, så prøver man bare liige med den næste

Anmeld

21. september 2011

KarinOM

Da jeg arbejdede i børnehave brugte vi også den med at lave et hul...og så skulle de altså prøve selv derfra. Kunne de ikke, fik de selvfølgelig hjælp :-) ...men det var også før diverse nedskæringer, så vi var næsten altid  3-4 voksne på hver stue. 

Ellers ville jeg pille appelsinen hjemmefra og putte bådene i en lukket pose med en lillebitte smule vand...så bliver de ikke tørre. Det med at skære dem i både gør jeg kun med øko-appelsiner... alle ikke-økologiske-citrusfrugter er overfladebehandlet, og der er stor sandsynlighed for at barnet slikker på skrællen når de skal spise en udskåret båd. ...ikke for at være fanatisk, men der er vel en grund til at alle opskrifter hvor man skal bruge skræl af citroner/appelsiner skriver at det skal være øko? 

I øvrigt synd hvis de voksne ikke sidder med ved bordet...må give en rodet stemning?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.