Anke skriver:
Hej
Nu er jeg selv talepædagog, og jeg tænker, at det med psykologen nopk står der, fordi det er standard, at når der laves en indstilling til PPR, så skal der holdes indstillingsmøder med psykolog og talepædagog.
I min kommune er det dog sådan, at psykologen ikke tager med i de tilfælde, hvor det tydeligvis kun er udtalen, der er problemet.
Jeg kan godt forstå, du er lidt ærgerlig over, at der først sker noget nu. Det er jo også sådan, at jo tidligere man kommer i gang, desto nemmere er det. Desværre er det ikke alle kommuner, der indstiller børn under 4 år.
Men heldigvis har du jo åbenbart et kvikt barn, som er rigtig godt med sprogligt. Og det er jeres fortjeneste! 
Dit barns talefejl er egentlig meget almindelige, og burde derfor være rimelige at "gå til". Husk at bede om hjemmeopgaver, hvis talepædagogen ikke selv kommer med nogen! Udtakefejl er en vane, der skal laves om, så det er en god ide at øve en lille smule hver dag.
Før talepædagogen kommer til, kan i også selv gøre lidt. I skal passe på med at korrigere jere barn direkte. Det skal jo helst ikke miste lysten til at tale.
I stedet kan i gentage det, barnet har sagt, på den rigtige måde - "ja, det er svane der ude i søen". Når talepædagogen vurderer, at jeres barn er klar til det, kan i senere hen aftale, at der er et bestemt tidspunkt på dagen, hvor i må rette udtalen. Men hun har sikkert mange flere ideer, der passer til jeres barn.
Jeg håber, det hele løser sig!
Tak for svar - det er virkelig rart at høre det fra "den anden side"
Nu ved jeg jo intet om indstillinger, men vil der på et indstillingsmøde så blive lavet et notat med en psykologisk vurdering af mit barn, eller hvordan? Bryder mig bestemt ikke om tanken om, at der et eller andet sted i bagagen skal ligge sådan noget - heller ikke selvom jeg ikke mener, der er noget "snavs".
Det er rigtig frustrerende at der først sker noget nu - og så også lige at den ene stuepædagog ikke gik videre med sagen for over en måned siden. Følte mig en lille smule angrebet i dag, da hun stod der og sagde, at "nu skulle der altså ske noget, h*n er jo blevet 4 år!". Havde mest lyst til at sige, at det havde vi sådan set bedt om i over 1 år nu, og jeg i øvrigt havde haft fat i hendes kollega!
Og selvom jeg er glad - og stolt af - at h*n ligger ca. 3 år over alder ift. ordforråd, sætningsdannelse og sprogforståelse, så nager det mig, at h*n har de talefejl - netop fordi h*n ellers er rigtig dygtig til det sproglige.
Har du en vurdering af, hvad der får sådanne talefejl til at opstå? Vi har siden 2½ års samtalen for 1½ år siden brugt rådet med at gentage alt h*n siger (i hvert fald når der var ord i, der kom forkert ud), og indtil nu, kan vi høre at k- og g-lyde er blevet langt bedre. Når h*n er træt eller der er mange af de lyde i træk i en sætning, kan vi hører, at det bliver til t og d-lyde igen, men ellers er k og g efterhånden meget rene.
Og hvad med skolen - har hørt at børn med sproglige fejl kan få svært ved skolen. Men er det dem, der har et dårligt ordforråd/sprogforståelse? H*n virker meget interesseret i bogstaver (og tal) og er hurtig til at lære deres udtale og genkende dem, når man skriver dem ned. F.eks. ved h*n hvad både eget navn, vores lille, min man og jeg og bedsteforældrene starter med, og h*n øver sig ihærdigt på skrivning.Så umiddelbart ville jeg ikke tænke at h*n får det svært i skolen.