Øv med øv på!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.412 visninger
12 svar
0 synes godt om
19. september 2011

Anonym trådstarter

Hejsa. Jeg er frustreret! Og jeg ved godt, at det nok er fjollet. Sagen er den, at min 4-årige har nogle udtalefejl - alle ord med s+efterfølgende konsonant bliver til f, f.eks. bliver spise til fise. Enkelte r-lyde bliver til h, så ride bliver til hide - men ikke alle ord. Og der har været problemer med k og g, der blev til t og d. Nå, men vi gjorde dagplejepædagogen opmræksom på dette allerede, da h*n var ca. 2 år og igen til 2½ års samtalen. Hun mente det nok skulle komme. Da h*n startede i BH gjorde vi igen opmærksom på det, og de sprogtestede og havde talepædagog ude og observere. H*n scorede 0 i testen (bedste resultat) og fik ros af talepædagogen for et ordforråd og sætningsforståelse som et barn i skolealderen. Og udtalefejlene skulle nok rette sig. Nu er h*n så 4 år, og der er ikke sket ret meget fremgang. Efter sommerferien bad vi om endnu en vurdering af en talepædagog hos den ene af de to stueansvarlige, og hun synes det lød som en god ide. I dag tager den anden stueansvarlige så fat i mig og siger, at nu skal der altså gøres noget ved de sprogfejl, nu er h*n jo altså 4 år! Det viser sig så, at den pædagog vi snakkede med, ikke har gjort mere i sagen. Nå, men nu var der altså gang i en indstilling, og vi skulle til møde og udfylde nogle papiere og sådan, og så ville talepædagogen vurdere. Da jeg kommer hjem, vil jeg så se, om jeg kan finde noget om processen og hvad en indstilling er osv. Og kan så læse noget om, at der evt. skal laves både en sproglig og en psykologisk vurdering for at få talepædagogisk hjælp. Og det river altså lidt... jeg synes godt nok det er, at skyde over målet, at lave en psykologisk vurdering på baggrund af udtalefejl - især når  sprogforståelsen ellers ligger langt over alder, og der ikke er nogen problemer med trivsel og humør. Og så synes jeg bare det er mega øv, at der ikke er sket noget før, når vi har gjort opmærksom på det hele vejen igennem, og at h*n skal "stemples" som et barn med fejl. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at vi som forældre har svigtet et eller andet sted i  sprogudviklingen, at vi ikke har formået at lære ordentligt fra os. Og bekymrer mig så ENDNU mere om min lille på 17 mdr. der knævrer løs konstant, men som alligevel kun har 5-7 ord, og det er kun mig og manden der forstår dem. Undskyld længden - det skulle bare ud! Nogen med tilsvarende problemstillinger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2011

norenberg

min datter udtalte også s som f...så sved = fed, svend = fend osv hun er i dag 5½ år og lige startet i skole, og det sidste halve år i børnehaven inden skole start øvede de s ord med hende, så i dag er hun helt vokset fra det...

Anmeld

19. september 2011

janne1986

Vores datter på 3½ sagde for nogle mdr siden tola=cola, dis=gris osv osv osv.....

Men der var meget fremgang så vi har en måske sidste aftale med en talepædagog til jul og det vil så være 3. gang.... så det er fint...

Vi skal i samarbejde med børnehaven finde ud af om hun behøver den næste aftale...

Anmeld

19. september 2011

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar. Er der så nogen af jer, der har haft en psykologisk vurdering af barnet for at få talepædagog på?

Er jo glad nok for, at der endelig kommer hjælp, når vi har gjort opmærksom på det så længe, men kan ikke lade være med at se det som en slags nederlag, at jeg ikke har været i stand til at lære mit banr at tale ordentligt

Anmeld

19. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Tak for jeres svar. Er der så nogen af jer, der har haft en psykologisk vurdering af barnet for at få talepædagog på?

Er jo glad nok for, at der endelig kommer hjælp, når vi har gjort opmærksom på det så længe, men kan ikke lade være med at se det som en slags nederlag, at jeg ikke har været i stand til at lære mit banr at tale ordentligt

Jeg har haft 3 børn igennem hos talepædagog...og ALDRIG fået lavet en psykologisk test på dem!

Vi har lavet den normale indstilling til PPR, hvorefter der er opstartet hos talepædagogen/sproggruppen. Synes da det lyder sært at der skal foreligge en psykologisk test.

Jeg ville mene at det kun er hos børn med andre vanskeligheder, hvor den skal foreligge. Vi har nemlig også en søn med svær ADHD og massive udtalefejl, læsevanskeligheder, kan ikke skrive (han er 10) mv. Og her blev der, logisk nok, lavet en psykologisk vurdering på ham, før man påbegyndte hjælpen.

Tror faktisk ikke at I behøves at få den lavet, men det er selvfølgelig nok forskelligt fra kommune til kommune.

Anmeld

19. september 2011

Krussedulle

Min dreng er også 4 år, og har også nogle småproblemer med s-ord.. Nogle ord siger han med stemt s (men det lyder bare så sødt ) andre bliver s til d.. Hans lillebror hedder "Storm", som han udtaler "Dorm".... ... Jeg har ikke engang overvejet en talepæd må jeg indrømme... Men mon ikke de naturligt vokser fra det? ..... Min dreng har haft et fint sprog siden han var 18 mdr ca, og det bliver jo (selvsagt) kun bedre og bedre..

Anmeld

19. september 2011

AWO

Hej

Nu er jeg selv talepædagog, og jeg tænker, at det med psykologen nopk står der, fordi det er standard, at når der laves en indstilling til PPR, så skal der holdes indstillingsmøder med psykolog og talepædagog.

I min kommune er det dog sådan, at psykologen ikke tager med i de tilfælde, hvor det tydeligvis kun er udtalen, der er problemet.

Jeg kan godt forstå, du er lidt ærgerlig over, at der først sker noget nu. Det er jo også sådan, at jo tidligere man kommer i gang, desto nemmere er det. Desværre er det ikke alle kommuner, der indstiller børn under 4 år.

Men heldigvis har du jo åbenbart et kvikt barn, som er rigtig godt med sprogligt. Og det er jeres fortjeneste!

Dit barns talefejl er egentlig meget almindelige, og burde derfor være rimelige at "gå til". Husk at bede om hjemmeopgaver, hvis talepædagogen ikke selv kommer med nogen! Udtakefejl er en vane, der skal laves om, så det er en god ide at øve en lille smule hver dag.

Før talepædagogen kommer til, kan i også selv gøre lidt. I skal passe på med at korrigere jere barn direkte. Det skal jo helst ikke miste lysten til at tale.  I stedet kan i gentage det, barnet har sagt, på den rigtige måde - "ja, det er svane der ude i søen". Når talepædagogen vurderer, at jeres barn er klar til det, kan i senere hen aftale, at der er et bestemt tidspunkt på dagen, hvor i må rette udtalen. Men hun har sikkert mange flere ideer, der passer til jeres barn.

Jeg håber, det hele løser sig!

Anmeld

19. september 2011

Anonym trådstarter

Tin skriver:

Jeg har haft 3 børn igennem hos talepædagog...og ALDRIG fået lavet en psykologisk test på dem!

Vi har lavet den normale indstilling til PPR, hvorefter der er opstartet hos talepædagogen/sproggruppen. Synes da det lyder sært at der skal foreligge en psykologisk test.

Jeg ville mene at det kun er hos børn med andre vanskeligheder, hvor den skal foreligge. Vi har nemlig også en søn med svær ADHD og massive udtalefejl, læsevanskeligheder, kan ikke skrive (han er 10) mv. Og her blev der, logisk nok, lavet en psykologisk vurdering på ham, før man påbegyndte hjælpen.

Tror faktisk ikke at I behøves at få den lavet, men det er selvfølgelig nok forskelligt fra kommune til kommune.

Tak for svar Jeg er ikke helt sikker på, at der vil være en psykologisk vurdering, det materiale jeg fandt var fra Brøndby, som ikke er min hjemkommune, og er da heller ikke sikker på, at jeg læste det helt korrekt og om det kun er de rigtig vanskelige tilfælde, det gælder for.

Men det hjælper at høre fra nogle, der selv har været rumlen igennem.

Anmeld

19. september 2011

Anonym trådstarter

Krussedulle skriver:

Min dreng er også 4 år, og har også nogle småproblemer med s-ord.. Nogle ord siger han med stemt s (men det lyder bare så sødt ) andre bliver s til d.. Hans lillebror hedder "Storm", som han udtaler "Dorm".... ... Jeg har ikke engang overvejet en talepæd må jeg indrømme... Men mon ikke de naturligt vokser fra det? ..... Min dreng har haft et fint sprog siden han var 18 mdr ca, og det bliver jo (selvsagt) kun bedre og bedre..

Tak for svar Vi har hele tiden fået at vide, at hun nok skulle vokse sig fra det, men som 4-årig er det endnu ikke sket, så nu synes jeg det er godt, at der kommer noget hjælp på - havde egentlig gerne set det ske allerede sidste år. Og jo, nogle børn vokser sig jo fra det, og hvis pædagogerne ikke er bekymret, tror jeg også, at der er styr på ham

Anmeld

19. september 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Tak for svar Vi har hele tiden fået at vide, at hun nok skulle vokse sig fra det, men som 4-årig er det endnu ikke sket, så nu synes jeg det er godt, at der kommer noget hjælp på - havde egentlig gerne set det ske allerede sidste år. Og jo, nogle børn vokser sig jo fra det, og hvis pædagogerne ikke er bekymret, tror jeg også, at der er styr på ham

Jeg er sikker på, at du ikke skal hænge dig så meget i det med psykologvurdering overhovedet.
Nu er der i det mindste kommet skred i tingene.

Både min den ældste og den yngste havde lidt af de samme problemer, og det har mit ældste barnebarn også.
Store flotte ordforråd, ingen forståelsesproblemer, kommunikationsproblemer eller andet, blot disse små talefejl, som sagtens kan rettes, med lidt talepædagogomsorg, og så det at kommunikere godt med vedkommende og få nogle hjemmeværktøjer.

For de fleste børn retter sproget sig i 3-4 årsalderen, så derfor gør man normalt ikke noget ved det før, når de ellers har en god sprogforståelse, så det er fint at få focus på det nu.
Din trold skal nok nå at få sproget på plads inden skolen melder sig.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.