Hejsa. Jeg er frustreret! Og jeg ved godt, at det nok er fjollet. Sagen er den, at min 4-årige har nogle udtalefejl - alle ord med s+efterfølgende konsonant bliver til f, f.eks. bliver spise til fise. Enkelte r-lyde bliver til h, så ride bliver til hide - men ikke alle ord. Og der har været problemer med k og g, der blev til t og d. Nå, men vi gjorde dagplejepædagogen opmræksom på dette allerede, da h*n var ca. 2 år og igen til 2½ års samtalen. Hun mente det nok skulle komme. Da h*n startede i BH gjorde vi igen opmærksom på det, og de sprogtestede og havde talepædagog ude og observere. H*n scorede 0 i testen (bedste resultat) og fik ros af talepædagogen for et ordforråd og sætningsforståelse som et barn i skolealderen. Og udtalefejlene skulle nok rette sig. Nu er h*n så 4 år, og der er ikke sket ret meget fremgang. Efter sommerferien bad vi om endnu en vurdering af en talepædagog hos den ene af de to stueansvarlige, og hun synes det lød som en god ide. I dag tager den anden stueansvarlige så fat i mig og siger, at nu skal der altså gøres noget ved de sprogfejl, nu er h*n jo altså 4 år! Det viser sig så, at den pædagog vi snakkede med, ikke har gjort mere i sagen. Nå, men nu var der altså gang i en indstilling, og vi skulle til møde og udfylde nogle papiere og sådan, og så ville talepædagogen vurdere. Da jeg kommer hjem, vil jeg så se, om jeg kan finde noget om processen og hvad en indstilling er osv. Og kan så læse noget om, at der evt. skal laves både en sproglig og en psykologisk vurdering for at få talepædagogisk hjælp. Og det river altså lidt... jeg synes godt nok det er, at skyde over målet, at lave en psykologisk vurdering på baggrund af udtalefejl - især når sprogforståelsen ellers ligger langt over alder, og der ikke er nogen problemer med trivsel og humør. Og så synes jeg bare det er mega øv, at der ikke er sket noget før, når vi har gjort opmærksom på det hele vejen igennem, og at h*n skal "stemples" som et barn med fejl. Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at vi som forældre har svigtet et eller andet sted i sprogudviklingen, at vi ikke har formået at lære ordentligt fra os. Og bekymrer mig så ENDNU mere om min lille på 17 mdr. der knævrer løs konstant, men som alligevel kun har 5-7 ord, og det er kun mig og manden der forstår dem. Undskyld længden - det skulle bare ud! Nogen med tilsvarende problemstillinger?