Barn på forsædet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.522 visninger
19 svar
0 synes godt om
13. september 2011

mor til lille emma

Måske et dumt, men nødvendigt spørgsmål..

Må de små sidde på passagersædet, vel og mærke i deres godkendte autostol?? Skal airbag været slået fra eller til?

Det omhandler et barn på 1 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2011

Sara.

Ja det må de gerne... :-)

De skal enten vende bagudvendt eller fremad (afhængig af deres autostol).

Airbaggen skal dog være slået fra!

Anmeld

13. september 2011

mor til lille emma

lærkes_mor skriver:

Ja det må de gerne... :-)

De skal enten vende bagudvendt eller fremad (afhængig af deres autostol).

Airbaggen skal dog være slået fra!

Den vender fremad

Er du sikker på den skal være slået fra når stolen vender fremad??

Jeg ved den skal være slået fra når stolen vender bagud, men det andet ved jeg ikke

Anmeld

13. september 2011

DortheSimonsen

mor til lille emma skriver:

Den vender fremad

Er du sikker på den skal være slået fra når stolen vender fremad??

Jeg ved den skal være slået fra når stolen vender bagud, men det andet ved jeg ikke

Jeg har fået at vide, at når barnet vender fremad, må Air-baggen være slået til. Og omvendt når barnet sidder bagvendt.

Anmeld

13. september 2011

M&M's Mor

Ja det må de gerne men airbaggen skal være slået fra hvis de skal sidde på passagersædet...

Anmeld

13. september 2011

Sara.

Sidder lige og diskutere det med min mand, og må indrømme at jeg bliver i tvivl

(tjekker lige google....)

Har tjekket google, og bl.a. fundet:

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/boernbil.htm Den er dog fra 2008

Et andet sted står der dette:

'Børn bør aldrig sidde på et sæde med airbag. Det kan være endog særdeles farligt, især for mindre børn, viser svenske og amerikanske undersøgelser.

Airbags er beregnet til at beskytte voksne. Børn, derimod, risikerer at komme alvorligt til skade hvis de sidder foran en airbag, der udløses. De kan endda blive dræbt.

Et barn, der er mindre end 140 cm, bør aldrig sidde på et forsæde, hvor der er monteret en aktiv airbag. Når et barn, der er over 140 cm, sidder på et sæde med airbag, skal sædet rykkes så langt tilbage som muligt.'

På godt dansk, pude eller ej, dit barn må ikke være på forsædet af en bil, for udløses airbaggen, risikerer barnet at komme til skade eller i værste fald blive slået ihjel AF airbaggen...

Så vil tro airbaggen skal være slået fra...

Anmeld

13. september 2011

mor til lille emma

lærkes_mor skriver:

Sidder lige og diskutere det med min mand, og må indrømme at jeg bliver i tvivl

(tjekker lige google....)

Har tjekket google, og bl.a. fundet:

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/boernbil.htm Den er dog fra 2008

Et andet sted står der dette:

'Børn bør aldrig sidde på et sæde med airbag. Det kan være endog særdeles farligt, især for mindre børn, viser svenske og amerikanske undersøgelser.

Airbags er beregnet til at beskytte voksne. Børn, derimod, risikerer at komme alvorligt til skade hvis de sidder foran en airbag, der udløses. De kan endda blive dræbt.

Et barn, der er mindre end 140 cm, bør aldrig sidde på et forsæde, hvor der er monteret en aktiv airbag. Når et barn, der er over 140 cm, sidder på et sæde med airbag, skal sædet rykkes så langt tilbage som muligt.'

På godt dansk, pude eller ej, dit barn må ikke være på forsædet af en bil, for udløses airbaggen, risikerer barnet at komme til skade eller i værste fald blive slået ihjel AF airbaggen...

Så vil tro airbaggen skal være slået fra...

okay, ja jeg blev nemlig pludselig i tvivl

Så bliver den slået fra imorgen

Anmeld

13. september 2011

Mca<3

mor til lille emma skriver:

okay, ja jeg blev nemlig pludselig i tvivl

Så bliver den slået fra imorgen

Har du ikke bagsæder i bilen ?? Passagersædet er det farligeste sæde i bilen , så jeg ville aldrig placere mit lille barn der hvis der var andre muligheder

Anmeld

13. september 2011

MLT

Undskyld jeg lige blander mig med et spørgsmål nu.. 

Når de sidder på bagsædet, hvordan skal de så vende? og hvad med airbag?..  

Anmeld

14. september 2011

tudliq

generelt er det omkring 10 kilo at de skal vendes om og altså nu kigge fremad istedet for bagud...   lidt forskelligt afhængig af autostol..   men dte er super nemt at opdage hvornår de skal vende fremad - det skal de når de støder ind i bilsædets ryglæn med benene... altså når de er for lange til at vende bagud...   for de fleste børn passer det med ca 10 kilo...

og ja, airbags skal altid slås fra der hvor barnet sidder - også derfor er det sikrest at de sidder på bagsædet. for selvom airbag er slået fra så udløses den alligevel nogen gange...  pokkers til mekanik...   og på bagsædet er der enten ingen airbag - eller sædet foran kan skubbes langt frem så barnet ikke bliver ramt...

det er sikkerheden uden personlighed...  

for jeg overvejer altså at lade mit barn sidde på forsædet alligevel - hun er 14 måneder - simpelthen fordi hun efter ca 12-15 min  begynder at skrige og græde ulykkeligt og panisk hvis hun sidder alene på bagsædet.

og det nedsætter altså trafiksikkerheden når jeg er alene i bilen med min datter ulykkelige gråd og ikek kan nå hende eller trøste hende...  jeg er bare ikek helt ligeså opmærksom - og jeg sidder hele tiden og leder efter en mulighed for at vende mig om og trøste hende...

det skal så siges at vi først fik bil for en måned siden så hun er også først ved at lære det med biler...  måske jeres guldklumper sidder roligt i halve og hele timer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.