Har brug for hjælp til dilemma (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2011

Anonym trådstarter

Lotte 24 skriver:

Enten eller.

Jeg synes i skal købe den sammen. Hvis jeg var din kæreste ville jeg blive MEGET usikker på forholdet ellers.

I skal alligevel til en advokat når i skal købe. I den forbindelse kunne i måske lave en skriftlig aftale om, at du kan købe ham ud, hvis i skulle gå fra hinanden?

Lotte

Ja det havde jeg også tænkt på. Men ville købe ham ud til hvilken pris? det lejligheden blev købt for eller det den e r værd på det aktuelle tidspunkt (hvis altså det skulle ske, at vores forhold går i stykker).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2011

2babygirls

Anonym skriver:

Huslejen deles vi om, men mit lån er det kun mig der betaler af på. Vi har ikke fælles økonomi, men deles om alle fælles udgifter.

Ang. at betale skat af det man tjener på en andel mener jeg ikke man skal det. Eller er det noget nyt? Købte en andelslejlighed(også førstegangskøb som nu) for ca. 7 år siden og der mener jeg ikke jeg skulle betale skat af det jeg tjente på det efterfølgende salg. Men måske jeg husker forkert....ammehjerne 

Giver lige et eksempel.

Min veninde fik noget friværdi i huset, og selvom de ikke havde fået pengene i hænderne, havde de jo haft en større indkomst end beregnet, derfor fik de et smæk... håber du forstår???

Anmeld

8. september 2011

Anonym trådstarter

Tina&Martin skriver:

Giver lige et eksempel.

Min veninde fik noget friværdi i huset, og selvom de ikke havde fået pengene i hænderne, havde de jo haft en større indkomst end beregnet, derfor fik de et smæk... håber du forstår???

god pointe, det må jeg lige undersøge

Anmeld

8. september 2011

Lilotte87

Jeg er sikker på, at advokaten har prøvet det før. Jeg mener også man kan skrue det sådan sammen, at du ejer fx 70% og han de sidste 30%. Men ring og få en snak med en advokat.

Jeg ved ikke med andel, men som husejer skal man betale skat af hvis man sælger inden for 2 år. Dette ved en advokat også alt om.

Anmeld

8. september 2011

gonefishing

Anonym skriver:

Jeg bor i en 2 værelses lejelejlighed sammen med min kæreste og vores fælles datter på  6 måneder. Min kæreste har to børn fra tidligere forhold. De bor ikke i DK. Vores forhold er meget op og ned, i perioder kan jeg slet ikke holde det ud og er sikker på at vi ikke bliver sammen. Resten af tiden går det dog godt, og da kan jeg slet ikke forestille mig ikke at være sammen. Men alt i alt ser jeg vores forhold som lidt usikkert. Vores lejlighed er stillet til rådighed af mit arbejde, dvs. vi kan kun bo der fordi (og så længe) jeg har det arbejde jeg har. Først havde jeg en lejlighed – også ejet af mit arbejde, som min kæreste flyttede ind hos mig i. Ca. et år senere fik jeg tilbudt en lidt større som vi sagde ja til, og vi bor her fortsat på den forudsætning,  at jeg beholder mit nuværende arbejde. Lejligheden står derfor i mit navn og i tilfælde af at vores forhold går i stykker er det min kæreste der skal flytte ud (så længe vi bor i den som LEJE-lejlighed).

Nu er situationen den, at ejendommen er blevet solgt, og vi er derfor blevet tilbudt at købe lejligheden som andel rigtig billigt og andelsværdien vil stige væsentligt umiddelbart efter købet.  Så der er altså en økonomisk fordel i at købe den. Samtidig ville jeg ikke længere være stavnsbundet til mit arbejde, men ville kunne sige op (jeg går og overvejer at skifte til noget helt andet) uden at skulle tænke på at finde et andet sted at bo først.  Det ville jo være SÅ fedt!!

Nu er det så jeg føler jeg står i et dilemma. Lejligheden er jo reelt min på kontrakten og det er også mig der har fået tilbuddet om at købe den som andel. Det er kun muligt for os at bo her, fordi JEG har det arbejde jeg har. Men i princippet er vi jo flyttet ind i den sammen og den er vores. Jeg vil gerne købe lejligheden. Men kan jeg tillade mig at købe den selv og ikke sammen med ham? skal jeg købe lejligheden sammen med min kæreste så vi begge står på kontrakten mister jeg mine rettigheder til at blive boende, og det vil jo så være noget vi skulle forhandle om hvis vi kom dertil at forholdet gik i stykker. Og hvis der skete ham noget ville hans børn pludselig arve hans halvdel af mit (vores) hjem. Derudover vil min kæreste have at den der beholder lejligheden skal købe den anden ud til halvdelen af den værdi andelen aktuelt har. Og de penge har jeg ikke, men ville så skulle låne dem i banken. Da jeg i forvejen har et ret stort studielån jeg betaler af på, vil det være rigtig surt at skulle betale af på endnu et lån, selvom det selvfølgelig er penge jeg ville få tilbage senere ved salg af lejligheden. Min datter og jeg ville komme til at sidde hårdt i det. Og værdien kan jo nå at falde eller stige mange gange inden den af os der skulle blive boende sælge lejligheden.

Hvad synes I er rimeligt at lave af aftaler?

Tak fordi du læste med så langt

Så længe i ikke er gift og du ikke er 100pct sikker, så ville jeg personligt købe den selv. HVIS man beslutter sig for at gå fra hinanden er det bare så meget mere besværligt hvis man ejer noget sammen af den art. og hvis det pludselig går bedre mellem Jer så kan han jo blive skrevet på senere.

Jeg ville være egoistisk og tænke på migselv og mit barn.

Anmeld

8. september 2011

MinNoah

Anonym skriver:

Jeg bor i en 2 værelses lejelejlighed sammen med min kæreste og vores fælles datter på  6 måneder. Min kæreste har to børn fra tidligere forhold. De bor ikke i DK. Vores forhold er meget op og ned, i perioder kan jeg slet ikke holde det ud og er sikker på at vi ikke bliver sammen. Resten af tiden går det dog godt, og da kan jeg slet ikke forestille mig ikke at være sammen. Men alt i alt ser jeg vores forhold som lidt usikkert. Vores lejlighed er stillet til rådighed af mit arbejde, dvs. vi kan kun bo der fordi (og så længe) jeg har det arbejde jeg har. Først havde jeg en lejlighed – også ejet af mit arbejde, som min kæreste flyttede ind hos mig i. Ca. et år senere fik jeg tilbudt en lidt større som vi sagde ja til, og vi bor her fortsat på den forudsætning,  at jeg beholder mit nuværende arbejde. Lejligheden står derfor i mit navn og i tilfælde af at vores forhold går i stykker er det min kæreste der skal flytte ud (så længe vi bor i den som LEJE-lejlighed).

Nu er situationen den, at ejendommen er blevet solgt, og vi er derfor blevet tilbudt at købe lejligheden som andel rigtig billigt og andelsværdien vil stige væsentligt umiddelbart efter købet.  Så der er altså en økonomisk fordel i at købe den. Samtidig ville jeg ikke længere være stavnsbundet til mit arbejde, men ville kunne sige op (jeg går og overvejer at skifte til noget helt andet) uden at skulle tænke på at finde et andet sted at bo først.  Det ville jo være SÅ fedt!!

Nu er det så jeg føler jeg står i et dilemma. Lejligheden er jo reelt min på kontrakten og det er også mig der har fået tilbuddet om at købe den som andel. Det er kun muligt for os at bo her, fordi JEG har det arbejde jeg har. Men i princippet er vi jo flyttet ind i den sammen og den er vores. Jeg vil gerne købe lejligheden. Men kan jeg tillade mig at købe den selv og ikke sammen med ham? skal jeg købe lejligheden sammen med min kæreste så vi begge står på kontrakten mister jeg mine rettigheder til at blive boende, og det vil jo så være noget vi skulle forhandle om hvis vi kom dertil at forholdet gik i stykker. Og hvis der skete ham noget ville hans børn pludselig arve hans halvdel af mit (vores) hjem. Derudover vil min kæreste have at den der beholder lejligheden skal købe den anden ud til halvdelen af den værdi andelen aktuelt har. Og de penge har jeg ikke, men ville så skulle låne dem i banken. Da jeg i forvejen har et ret stort studielån jeg betaler af på, vil det være rigtig surt at skulle betale af på endnu et lån, selvom det selvfølgelig er penge jeg ville få tilbage senere ved salg af lejligheden. Min datter og jeg ville komme til at sidde hårdt i det. Og værdien kan jo nå at falde eller stige mange gange inden den af os der skulle blive boende sælge lejligheden.

Hvad synes I er rimeligt at lave af aftaler?

Tak fordi du læste med så langt

Kan sagtens følge dig!!

Står selv i nogenlunde samme situation og ved endnu ikke hvad jeg beslutter...

Anmeld

10. september 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Hvis der er noget mit liv har lært mig indtil nu, så er det at tænke tingene igennem grundigt, før jeg springer ud i det...

Du er i tvivl ang din kæreste og derfor ville jeg købe den selv... holder i om 5 år (ca.), så kan han købe halvdelen....

Jeg ville personlig gøre det selv... Jeg købte først hus med kæresten efter 8 år sammen... vi havde haft meget turbulens i vores forhold og jeg ville først gøre det, da jeg vidste vores forhold havde en reel chance for at holde i det lange løb....

Lav en liste med minusser og plusser på en seddel over dit forhold med kæresten... er der flest plusser er det jo værd at overveje at købe sammen... er der flest minusser, så køb alene og tænk på dig selv og din datter...

Anmeld

10. september 2011

jydeinden

jeg ville personligt slet ikke købe en lejelighed, og have min kæreste boende i denne hvis jeg var så meget i tvivl om forholdets værd.

Hvis jeg var din kæreste ville jeg godt nok tænke " hun stoler ikke på mig, eller på vores forhold, siden hun overvejer at købe den alene" der er risikoer man løber i et forhold, og sådan er det.

Jeg ville da godt nok hellere have et godt forhold som jeg troede på, end at gå og tænke på hvad jeg skulle gøre hvis ikke det gik.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.