Jeg bor i en 2 værelses lejelejlighed sammen med min kæreste og vores fælles datter på 6 måneder. Min kæreste har to børn fra tidligere forhold. De bor ikke i DK. Vores forhold er meget op og ned, i perioder kan jeg slet ikke holde det ud og er sikker på at vi ikke bliver sammen. Resten af tiden går det dog godt, og da kan jeg slet ikke forestille mig ikke at være sammen. Men alt i alt ser jeg vores forhold som lidt usikkert. Vores lejlighed er stillet til rådighed af mit arbejde, dvs. vi kan kun bo der fordi (og så længe) jeg har det arbejde jeg har. Først havde jeg en lejlighed – også ejet af mit arbejde, som min kæreste flyttede ind hos mig i. Ca. et år senere fik jeg tilbudt en lidt større som vi sagde ja til, og vi bor her fortsat på den forudsætning, at jeg beholder mit nuværende arbejde. Lejligheden står derfor i mit navn og i tilfælde af at vores forhold går i stykker er det min kæreste der skal flytte ud (så længe vi bor i den som LEJE-lejlighed).
Nu er situationen den, at ejendommen er blevet solgt, og vi er derfor blevet tilbudt at købe lejligheden som andel rigtig billigt og andelsværdien vil stige væsentligt umiddelbart efter købet. Så der er altså en økonomisk fordel i at købe den. Samtidig ville jeg ikke længere være stavnsbundet til mit arbejde, men ville kunne sige op (jeg går og overvejer at skifte til noget helt andet) uden at skulle tænke på at finde et andet sted at bo først. Det ville jo være SÅ fedt!!
Nu er det så jeg føler jeg står i et dilemma. Lejligheden er jo reelt min på kontrakten og det er også mig der har fået tilbuddet om at købe den som andel. Det er kun muligt for os at bo her, fordi JEG har det arbejde jeg har. Men i princippet er vi jo flyttet ind i den sammen og den er vores. Jeg vil gerne købe lejligheden. Men kan jeg tillade mig at købe den selv og ikke sammen med ham? skal jeg købe lejligheden sammen med min kæreste så vi begge står på kontrakten mister jeg mine rettigheder til at blive boende, og det vil jo så være noget vi skulle forhandle om hvis vi kom dertil at forholdet gik i stykker. Og hvis der skete ham noget ville hans børn pludselig arve hans halvdel af mit (vores) hjem. Derudover vil min kæreste have at den der beholder lejligheden skal købe den anden ud til halvdelen af den værdi andelen aktuelt har. Og de penge har jeg ikke, men ville så skulle låne dem i banken. Da jeg i forvejen har et ret stort studielån jeg betaler af på, vil det være rigtig surt at skulle betale af på endnu et lån, selvom det selvfølgelig er penge jeg ville få tilbage senere ved salg af lejligheden. Min datter og jeg ville komme til at sidde hårdt i det. Og værdien kan jo nå at falde eller stige mange gange inden den af os der skulle blive boende sælge lejligheden.
Hvad synes I er rimeligt at lave af aftaler?
Tak fordi du læste med så langt
Anmeld