Gravid og arbejde på plejehjem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.376 visninger
14 svar
0 synes godt om
17. januar 2009

Findusinde

Hej.,...

Er der nogen der har lidt erfaring inden for hjemmeplejen, og så det at være gravid?
Jeg arbejder som aftenvagt på et plejehjem.. Og jeg er ikke længere henne end 7 uger, men er allerede meget plaget af kvalme, og har svært ved lugten af forskellige ting som vi bliver udsat for i vores arbejde..

Hvordan er din erfaring med at arbejde inden for dette område og så være gravid. Er der nogen specielle ting jeg skal være ekstra opmærksom på?

Har du kunne gå tiden ud indtil barsel...

Knus
Annemette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Hej

Tillykke med graviditeten

Jeg har ikke selv erfaring med hjemmeplejen, men du kan evt. læse denne artikel, der omhandler graviditet og job:

https://www.baby.dk/videnom/4p276/graviditet-job.aspx

Mvh
Karoline

Anmeld

17. januar 2009

Findusinde

Hej Karoline

Tusind tak for linket!

Anmeld

17. januar 2009

Becks

Findusinde skriver:

Hej.,...

Er der nogen der har lidt erfaring inden for hjemmeplejen, og så det at være gravid?
Jeg arbejder som aftenvagt på et plejehjem.. Og jeg er ikke længere henne end 7 uger, men er allerede meget plaget af kvalme, og har svært ved lugten af forskellige ting som vi bliver udsat for i vores arbejde..

Hvordan er din erfaring med at arbejde inden for dette område og så være gravid. Er der nogen specielle ting jeg skal være ekstra opmærksom på?

Knus
Annemette

Hejsa... Og tillykke med din graviditet
jeg har ikke selv børn og er heller ikke gravid, men jeg arbejder i hjemmeplejen, og nede hos os, er der ingen der har arbejdet til de skulle på barsel, det har simpelthen været for hårdt for dem, nu har vi også mange tunge borgere... Men det jeg tror du skal være opmærksom på, det er at undgå de tunge løft/skub, snak evt med din leder eller kollegaer og fortæl du er gravid, så du kan ikke atge alle de tunge... Og mht lugtende, det må du også sige til dem, så skal de nok være forstående...

Jeg ved ikke om der er ligeså mange løft i aftenvagten som der er i dagvagten, men lyt til din krop, den skal nok sige til, hvis det bliver for tungt for dig...

Endnu engang tillykke
Knus

Anmeld

17. januar 2009

fam.4xc

Findusinde skriver:

Hej.,...

Knus
Annemette

Hej.

Jeg var selv aftenvagt på plejehjem da jeg ventede Catrine... og vil sige at hvis jeg havde haft en bedre og forstående aften sygeplejeske end hende jeg havde så havde jg godt ku blive længere på arbejdet end jeg var... hvis blot hun havde givet en hånd ved feks lift og andre tunge ting.. men det ville hun ik og det endte med jeg blev sygemeldt ca 2 mdr før jeg sku fra pga små blødninger og plukveer.

Nu er jeg så tilbage i dagvagt og har haft 2 kollegaer der lige er gået fra på barsel og de har begge gået tiden ud uden sygemeldinger... vi er dog også gode til at hjælpe hinanden, men klart der er dage hvor tiden ik har været så vi har ku aflaste som vi gerne ville ha gjort... omvendt er arbejdet om dagen tungere end om aftenen... så vil sige det kommer meget an på stedet, ens kollegaer og hvordan man egenlig selv har det i sin graviditet..

Men ja kan godt huske jeg havde en mand med Stomi som blev ved at pille den fra, så jeg havde nogle synke problemer nogle aftener

Ta et tygge gummi i munden det hjalp mig rigtig meget!!

Tillykke med det i øvrigt

Anmeld

17. januar 2009

Becks

fam.4xc skriver:

Hej.

Jeg var selv aftenvagt på plejehjem da jeg ventede Catrine... og vil sige at hvis jeg havde haft en bedre og forstående aften sygeplejeske end hende jeg havde så havde jg godt ku blive længere på arbejdet end jeg var... hvis blot hun havde givet en hånd ved feks lift og andre tunge ting.. men det ville hun ik og det endte med jeg blev sygemeldt ca 2 mdr før jeg sku fra pga små blødninger og plukveer.

Nu er jeg så tilbage i dagvagt og har haft 2 kollegaer der lige er gået fra på barsel og de har begge gået tiden ud uden sygemeldinger... vi er dog også gode til at hjælpe hinanden, men klart der er dage hvor tiden ik har været så vi har ku aflaste som vi gerne ville ha gjort... omvendt er arbejdet om dagen tungere end om aftenen... så vil sige det kommer meget an på stedet, ens kollegaer og hvordan man egenlig selv har det i sin graviditet..

Men ja kan godt huske jeg havde en mand med Stomi som blev ved at pille den fra, så jeg havde nogle synke problemer nogle aftener

Ta et tygge gummi i munden det hjalp mig rigtig meget!!

Tillykke med det i øvrigt

Skulle du lift alene Hold da fest...
hvis vi lifter alene her, får vi advarsler og bliver det ved bliver vi fyret...

Knus Beck

Anmeld

17. januar 2009

fam.4xc

Beck skriver:

Skulle du lift alene Hold da fest...
hvis vi lifter alene her, får vi advarsler og bliver det ved bliver vi fyret...

Knus Beck

Man lifter alene på plejehjem, men det må I ik i hjemmeplejen, da I ik har en forsikring der der dækker hvis I sku pådrage jer skader...

Men klart hvis man er utryg ved situationen så lifter vi ik alene og det var jeg jo da jeg var gravid men havde så desværre en ego centrerede aftensygeplejerske

Anmeld

17. januar 2009

Becks

fam.4xc skriver:

Man lifter alene på plejehjem, men det må I ik i hjemmeplejen, da I ik har en forsikring der der dækker hvis I sku pådrage jer skader...

Men klart hvis man er utryg ved situationen så lifter vi ik alene og det var jeg jo da jeg var gravid men havde så desværre en ego centrerede aftensygeplejerske

Ja det kan jeg da godt forstå du var... Må ikke have været betryggende...

Hm i hele Rødovre kommune må vi ikke lifte alene om det så er på plejehjem eller hjemmeplejen, det er nu rart nok... Men vi er også på forflytnings kursus ofte...

Knus Beck

Anmeld

17. januar 2009

fam.4xc

Beck skriver:

Ja det kan jeg da godt forstå du var... Må ikke have været betryggende...

Hm i hele Rødovre kommune må vi ikke lifte alene om det så er på plejehjem eller hjemmeplejen, det er nu rart nok... Men vi er også på forflytnings kursus ofte...

Knus Beck

Kan huske en episode hos en sclerose patíent i hjemmeplejen jeg har hos engang... hun sku bare så meget på sin bækkenstol.. men jeg måtte jo ik lifte hende før min kollega dukke op... det nænnede jeg simpelthen ik hun sku vente på når hun sådan sku af med aff... så jeg liftede hende med loftlift alene fra kørestol til bækkenstol og fik mega balle over det...

Men stakkels dame jo

Nu lifter vi kun 2 sammen hvis det er tunge beboere eller nye beboere vi ik rigtig kender til deres egne funktioner endnu.... og tit dropper vi liften hvis vi er 2 og forflytter dem sammen istedet - det er sgu noget nemmere og hurtigere når man feks står med en dame på 40 kilo

Anmeld

17. januar 2009

Findusinde

Hej med jer..

Jeg har planer om at fortælle det til min leder om ca 14 dage... Så ved hun hvad der foregår.. Jeg ved at på nuværende tidspunkt er der 3 på dag og aftenholdet der er sygemeldt MEGET tidligt i deres graviditet, pga arbejdsbyrden..
Jeg har heldgivis nogle rimelig forstående kollegaer, men jeg kan godt mærke at jeg er meget nervøs, hvis jeg f.eks. er ved et eller andet, og kan mærke det stikker i min mave.. Allerede nu...

Vi SKAL også være 2 til at lifte, selvom det er på plejehjem med Lofts lifte... der er kommet nye regler for et lille år siden ivhertfald i vores kommune, med at vi ikke må være alene om det, selvom om beboeren og personalet er trygge ved det.. Bare ærgeligt, det gør at vi skal løbe stærkere fordi vi kun er 2 aftenvagter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.