Hjælp! Vold i børnehøjde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.021 visninger
12 svar
0 synes godt om
31. august 2011

Anonym trådstarter

HJÆLP MIG TIL AT HJÆLPE MIT BARN! 

Min datter satte sig i dag og mumlede, at hun ikke ville i børnehave. Hun har før ytret sig om, at hun ikke var helt vild med at komme af sted, men tidligere har det virket lidt som om hun mere ville prøve lidt grænser af (hvad sker der, hvis jeg nægter at tage af sted) og med et glimt i øjet. Men i dag var der ikke spor af hverken grænse-prøvning eller glimt i øjet. Jeg havde et meget mut barn, der virkelig ikke havde lyst til at tage af sted. Som var ked af at skulle af sted.
Nu fik jeg af vide igår, af pædagogerne og af datteren selv, at hun var blevet bidt i fingeren efter en lille kontrovers med et af de andre børn. Derudover har hun på de sidste par dage fået sig nogle hakker i næsen, som jeg ikke har tænkt så meget over, fordi børn nu engang får slag (og jeg accepterer IKKE dette, men børn har konflikter, og man skal lære dem ikke at bruge vold mod hinanden, men nu engang kan pædagogerne ikke være over ungerne every fucking second), men jeg blev pludselig meget bevidst om de her hakker igår, da jeg hørte, at der var nogle problemer.
Igår spurgte jeg ind til, hvad der var sket i løbet af dagen og ind til fingeren. Kort fortalt nævnte jeg, at hun var blevet bidt i fingeren? (jeg spørger kun på den måde, hvis jeg har fået af vide fra pædagogen, at noget er fundet sted, ellers lader jeg hende selv fortælle, eller også spørger jeg hende, hvad der er sket, fx med næsen).
Hun fortalte, at M. havde bidt hende, da hun ikke ville lege med ham/eller hun ville lege med nogle andre/ikke ville have ham med i sin leg. Noget i den stil. Bottom line er at det ikke er første gang at M. slår/bider/skubber/river hende, og det er altid, når hun er igang med at lege med nogle andre eller med sig selv.
Forhistorien til M. og datteren er, at mig og M.s mor kom i samme mødregruppe dengang for længe siden. Vi blev veninder, og som naturlig følge var vi meget sammen og ungerne er vokset op sammen. Vi har indtil ganske for nylig boet tæt på hinanden. Før gik de i samme vuggestue, men i nyere tid har de gået i hver sin vuggestue/dagpleje, og egentligt begyndte de også i hver sin børnehave. Hele tiden har vi haft legedates i weekender, overnatninger etc., hvor ungerne har hygget sig enormt meget med hinanden. Men i M.s børnehave opstod der et problem, da M.s mor fandt ud af, at der var noget helt galt med lederen på børnehaven. Dvs ikke M.  
Hun har ikke gjort videre i sagen, hvilket jeg, by the way, mener er helt forkert.
I stedet blev M. flyttet til datterens børnehave og de to kom i samme gruppe. I starten var alt fedt; ungerne var vilde med det. Men det har bare ændret sig over den sidste periode. Datteren er ikke interesseret i at lege med M. nu, ikke fordi hun ikke er glad for ham, men fordi han stiller sig meget fysisk imod at hun leger med andre eller lader være med at lege med ham. Jeg ved, at M. har en personlighed, hvor han er dårlig over for forandringer, og som gør ham til et godt gammeldags vanedyr. Hver dag skal helst være så fastlåst i kendte rammer som muligt; og forandringer skal helst være genkendelige eller sjove (fx er overnatning/besøg hos os både genkendeligt og sjovt). Derfor har han nok rigtig svært ved at klare, at min datter ikke leger med ham hver dag.
MEN!
Uanset hvor meget forståelse og kærlighed jeg har til M og hans mor, så kan jeg ikke lade dette overstige mit barns velfærd. Jeg ønsker ikke, at mit barn kommer hjem og igen er blevet slået/bidt/skubbet/råbt af/etc af M., og jeg ønsker ikke at hun er ked af at gå i børnehave pga ham. Jeg vil simpelthen ikke have, at nogen som helst tvinger mit barn til at agere unaturligt iforhold til hendes personlighed. Hun er forandringsvenlig og nyder at lege med forskellige børn samt lære nye bekendtskaber at kende. Hun er typen, der er bedste venner med alle.
Men ingen skal tro, at de kan tvinge hende til at være sammen med dem. Det er i hvert fald som jeg opfatter mit barn og hendes personlighed.
Jeg har her til morgen sagt til pædagogerne, at datteren var ked af at gå i børnehave her til morgen, og at det tydeligvis handler om at der er nogle komplikationer ifht. M. De har lovet at se på det og finde ud af en løsning.
Men jeg er stadig i vildrede, for jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg ellers kan gøre. Jeg har følgelig ikke lyst til at passe M., sådan som hans mor har spurgt mig om (og indtil videre har jeg dækket mig ind med at jeg psykisk er ude og skide), men jeg er jo nødt til at tage samtalen med hende før eller siden. Hun er på sin side nødt til at gøre noget for at styrke M.s bekendtskaber med nogle drenge i børnehaven, og jeg er på min side nødt til at lægge kortene på bordet. Det er ikke OK at M. øver vold på mit barn eller andres børn, og jeg har lyst til at spørge, hvordan det kan være at han bliver ved med at være så aggressiv og (i min optik) frustreret. Et eller andet er han 'nødt' til at være for at kunne reagere så dårligt og tackle en afvisning så dårligt.
Men jeg er heller ikke der, hvor jeg har lyst til at sige disse ting. Dels orker jeg det ikke, dels er jeg bange for, at hvis jeg først åbner op for dén sluse, så kommer al den kritik, som jeg næsten aldrig kunne drømme om at nævne for hende. Hun er et voksent menneske, og hun burde ikke have behov for at jeg kommer med min kritik. Og dog, for jeg føler, at hun skader M.
Men det er en anden historie.
Pt. vil jeg rigtig, rigtig gerne have jeres kommentare/råd. Hvad kan jeg gøre nu? Kan jeg gøre mere i forhold til datteren? Hvad kan jeg give hende af redskaber til at undgå at blive slået/revet/bidt/you name it? Jeg er imod at slå igen, men jeg har også sindssygt meget lyst til at få min storebror til at lære hende at slå igen. Et ordentligt næveslag. Bare så jeg kan give hende et eller andet, der virker bedre end "Så må du sige det til pædagogerne"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2011

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

jeg kender samme situation fra min egen søn. Han gik i dagpleje med dagplejerens søn og de var de bedste venner. Kammeraten kom i anden børnehave end min søn, men af forskellige årsager skiftede han til"vores" børnehave. I starten var alt godt og drengen glade. Men kammerat ville ligeledes bestemme over vores søn, bestemme hvem de skulle lege med osv. Vores søn har altid været en meget stille dreng, som ikke umiddelbart siger fra. Jeg nænnede ikke at sige det til Moren, da der var skilsmisse og mange grimme ting indblandet i deres familie. Jeg tænkte at det ville være endnu et nederlag. Heldigvis var vores pædagoger opmærksomme på det, og da jeg nævner situationerne for vores pædagog, siger hun at det har de længe været opmærksomme på, så de hjælper min søn til at sige fra og styrker den anden dreng i selv at få taget kontakt til andre børn.

Jeg ved godt at du ikke "bare" søgte svaret at tale med pædagogerne, men med mit indlæg vil jeg bare sige at de måske er obs. på problemet og du af den vej kan få en indgangsvinkel til at tage fat på problematikken med din veininde.

En ting er sikker, dit barn skal have lov at sige fra og ikke være låst til at lege med kammeraten. Det er ikke alle børn som selv kan sige fra og så må vi hjælpe dem. Jeg vidste ikke det fyldte så meget hos min søn, man efter vi fik løst problemet leger han med alle børn. Kammeraten er flyttet til en anden del af dk, og skal jeg være ærlig, så er jeg glad for det. Drengene mødes stadig og leger en gang i mellem, og det skal de have lov til.

Anmeld

31. august 2011

Anonym trådstarter

Jeg ville virkelig også ønske, at drengen blev flyttet til en anden børnehave, da de nu er flyttet til en anden by. Så kunne vi få samme venskab op og stå, som før, og min datter kunne slippe for tævene.

Mit indtryk var ikke, at pædagogerne var opmærksomme på, hvor meget det påvirker min datter, da hun ikke er den stille type. Hun lader sig hverken koste rundt eller tvinge, men hun bliver påvirket af forsøget på tvang samt volden (det lyder så voldsomt med 'vold', men det er det jo). Jeg fornemmer, at hun på godt og ondt minder utroligt meget om mig selv, og en af mine store evner i min skoletid var, at jeg i 1½ år holdt lærene fuldstændig uvidende om at jeg blev mobbet af to klasser. Jeg opfatter lidt, at hun gør det samme, med mindre det selvfølgelig er meget tydeligt, såsom med at hun bliver bidt i fingeren.

Ih. Men jeg er så ked af det over den situation. Jeg er selvfølgelig nødt til at tale med drengens mor - og gøre det på en sober måde - for her er også involveret skilsmisse og ny kæreste på ingen tid (som for øvrigt blev introduceret til barnet efter to dates nærmest....)

Anmeld

31. august 2011

1977

Profilbillede for 1977

Jeg har næsten lige været gennem samme tur med vores dreng. Det er vigtigt at huske at der er forskel på hjemme og bh. At forholdet mellem de to er anderledes når de er sammen med andre børn og med jer.

Og nu kommer det sværeste at acceptere - du kan ikke gøre så meget. Du skal lave en aftale med jeres gog om at de er ekstra obs på problemet, for det er DEM som skal stoppe det. Du kan ikke lave om på deres forhold i børnehaven, de er kun dem, som er sammen med børnene, der kan det.

Det tog mig en del tid at acceptere, men jeg snakkede med vores gog hver eneste dag om hvordan vores dreng havde opfattet den foregående dag, og de var der til at stoppe volden. Desuden blev de skilt ad i bh (en er bjørn og en er ulv) så de kan få ro for hinanden. Og det har hjulpet SÅ meget. Jeg har atter en dreng som er glad for at komme afsted om morgenen

Anmeld

31. august 2011

Anonym trådstarter

Jeg må indrømme, at det sidste jeg vil, er at acceptere at jeg ikke kan gøre noget, for jeg kan gøre rigtig meget. Det kan godt være at jeg fysisk ikke kan være til stede, når ungerne er i BH, men psykisk efterspørger jeg noget, som jeg kan give min datter med. Et eller andet redskab. Jeg har sagt det til pædagogerne, og jeg vil tage det op igen i morgen; og det vil jeg sådan set blive ved med, til jeg har et glad barn.

Anmeld

31. august 2011

Nettemor

kan de ikke komme i hver deres grupper i børnehaven?

Anmeld

31. august 2011

Anonym trådstarter

Jeg er nødt til at høre, hvad der kan gøres. Det vigtige for mig er at det ikke er noget, som skal gå ud over mit barn: hun var der før ham, og det er ham, som skaber problemet (sådan som jeg ser det!)

Noget skal der i hvert fald gøres. Hun er også blevet slået i dag.

Anmeld

31. august 2011

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Jeg må indrømme, at det sidste jeg vil, er at acceptere at jeg ikke kan gøre noget, for jeg kan gøre rigtig meget. Det kan godt være at jeg fysisk ikke kan være til stede, når ungerne er i BH, men psykisk efterspørger jeg noget, som jeg kan give min datter med. Et eller andet redskab. Jeg har sagt det til pædagogerne, og jeg vil tage det op igen i morgen; og det vil jeg sådan set blive ved med, til jeg har et glad barn.

Selvfølgelig skal du tage dig af dit barn og snakke og snakke og snakke. Tage det psykiske med dit barn, men du kan ikke selv gribe ind og hjælpe når det sker i bh - det er hvad jeg mener når jeg skriver du ikke helt kan gøre noget. Du kan hjælpe dit barn med at bearbejde hvad, der sker, men kan ikke gøre noget ved selve handlingen. Forstår du hvad jeg mener? Synes nemlig ikke jeg forklarer mig særlig godt

Anmeld

1. september 2011

Anonym trådstarter

Jeanne skriver:

Selvfølgelig skal du tage dig af dit barn og snakke og snakke og snakke. Tage det psykiske med dit barn, men du kan ikke selv gribe ind og hjælpe når det sker i bh - det er hvad jeg mener når jeg skriver du ikke helt kan gøre noget. Du kan hjælpe dit barn med at bearbejde hvad, der sker, men kan ikke gøre noget ved selve handlingen. Forstår du hvad jeg mener? Synes nemlig ikke jeg forklarer mig særlig godt

Nu forstår jeg det

Anmeld

1. september 2011

Kb

Vi mødre har det med altid at se vores egne børn som total fejlfri. VORES børn er rummelige, omsorgsfulde over for andre børn, altid glade og udadvente. 

Vi stoler gerne blindt på det vores børn fortæller os og ISÆR når det handler om at ANDRE børn ikke er gode ved dem... Vi tolere under ingen omstændigheder at andre børn skal ØDELÆGGE vores små fejlfrie poder - som jo kun er så elskelige...

Jeg har, som rigtig mange andre mødre herinde, stået i samme situation som dig. Jeg blev den totale ravne mor - INGEN skal gøre min lille basse noget. Talte med pædagogerne, som forsøgte at berolige mig lidt, syntes ærgligtalt ikke de to mig alvorligt.

En dag kom jeg uanmeldt ned i børnehaven og stod uden for vinduet og betragtede flokken af børn lege. Min søn leger med nogle børn, da ham(som jeg er sikker på er roden til al ondt) kommer smilende hen til gruppen....

Og så sker det, min lille nullerbasse vender sig om og SKRIGER drengen ind i hovedet GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.... Jeg er i chok. Drenge siger eller gør ikke andet end vender sig og går.

Jeg springer ind på stuen som trold af en æske og taler med MEGET store bogstaver - sådan taler man bare ikke til andre børn. En pædagog kommer hen og smiler - Ja de er tit lige gode om det, de unger siger hun...

Jeg har fundet ud af at man ind imellem skal tage mor-brillerne af og spørge sine børn, når de kommer og uskyldigt fortæller at de er blevet slået, jamen hvad gjorde du? Ikke at man ikke skal vise forståelse for deres situation og trøste, men børn er engle med horn i panden og det er sagt med al den kærlighed der findes i verden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.