Ansemusen skriver:
Hejsa og velkommen i kageklubben
Det er ikke så forfærdeligt længe siden jeg selv var ny i 'faget' 
Grej afhænger af, hvor vigtigt det er for dig at finish'en er helt i top og hvor prof den skal se ud. Jeg startede selv med at købe alle de gode og vigtige redskaber, men man behøver ikke.
Anbefaler:
- Silikone-kagerulle (evt. alm. kagerulle)
-En smoother til at glatte fondanten med for at få en pæn og ensartet overflade.
- Evt. sådan en til at gøre hjørnerne enten runde eller kantede ensartet hele vejen rundt om kagen.
- Udstikkere med evt. præger (fx. blomster) - her kan du købe sukkerkugler til midte af blomsten, som du 'limer' på med lidt vand eller tylose-lim (kagelim - købes som pulver kaldet 'Tylose pulver').
Evt. udstikker til en bord rundt om kagen, da kanten er svær at lave helt pæn.
- skumklud med flormelis i samlet med en elastik, som en lille 'duster', som kan dosere et jævnt tyndt lag flormelis på bordet, udstikkere, prægere mm. for at forhindre, at fondanten sidder fast.
Hvis du vil lave kager i etager, kan du fx. købe sådan en plasticplade i samme størrelse som den kage, som skal ovenpå en anden kage samt nogle tykke 'sugerør' (fås bl.a. hos Specialkøbmanden).
De meget tykke 'sugerør' (et kraftigt hvidt rør) stikkes ned igennem den nederste kage 4 steder fordelt i yderkanten af den øverste kages diameter, dog lidt længere inde, så den øverste kage dækker. Plasticpladen sættes ovenpå kagen og den øverste kage sættes på plasticpladen. Denne plade er nu ikke synlig, og det ser ud som om, de to kager er stablet direkte ovenpå hinanden.
Så skal du bruge evt. pastafarver til indfarvning af fondant, og nogle tools (små redskaber til formning af fondant - til små detaljer mm.) er også en meget god ting at have.
Spørg endelig hvis der er mere. Jeg kan godt huske, hvor uoverskueligt det hele virkede, men det kan sagtens lade sig gøre at lave en fin første kage
Vedhæfter lige et par billeder af min den første (er netop i skrivende stund igang med kage nr. 5. - bundene driller
).
Hjælp, har du lavet den??? Sindsygt flot! Wauv..... mon jeg også når derhen på et tidspunkt?
Men tusind tak for tips. Min store dreng bliver 4 om en måneds tid, så jeg ser om ikke jeg får lavet en begynder-kage og så stille og roligt kommer derfra